1 צפייה בגלריה
גבר דיכאון פוסט טראומה אילוסטרציה אילוס
גבר דיכאון פוסט טראומה אילוסטרציה אילוס
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט המחוזי מרכז קיבל לאחרונה הצעה של פושט רגל שסובל מפוסט טראומה עקב שירותו הצבאי, וקבע שהוא יזכה בהפטר מחובות של 750 אלף שקל אם יוסיף 50 אלף שקל לקופת הנושים. השופט גיא שני קבע כי לאור מצבו הנפשי והבריאותי, ונסיבות חייו הקשות, ההסדר משקף איזון ראוי בין האינטרס של שיקום החייב לבין האינטרס של הנושים.
תיק פשיטת הרגל התנהל במשך שש שנים ללא התקדמות משמעותית, והמנהל המיוחד כבר ביקש לבטל את ההליך או לכל הפחות לגבש תוכנית פירעון גבוהה בהתחשב בכך שהחייב נשוי ואשתו עובדת. המנהל המיוחד טען שהחייב צבר חובות פיגורים, לא כיסה אותם בזמן למרות הארכות וכי ממילא חלק לא קטן מהחובות שלו הוא לרשויות המס וחוב מזונות לביטוח לאומי כך שאין תועלת מהמשך ההליך.
בשלב מסוים החליף החייב ייצוג, וכשעו"ד אביעד גלס לקח את התיק הוא ניהל משא ומתן עם ביטוח לאומי והגיע להסדר להחרגת חוב המזונות מההליך, בכפוף לכך שהמוסד יקבל 50% מהכספים שייצברו בקופת הנושים שכיום עומדת על 25 אלף שקל.
במסגרת דיון שהתקיים לאחרונה הציע החייב להפקיד עוד 50 אלף שקל בקופה תמורת הפטר. הוא טען שהנסיבות של התיק חריגות מאוד, וכי קשה להאשים תשוש נפש ביצירת מחדלים וצבירת פיגורים נוכח העובדה שהוא לא מסוגל לעבוד במצבו. הודגש כי החייב נמצא בדרגת אי-כושר של 60% לצמיתות, סובל מפוסט-טראומה על רקע אירועים שחווה בצבא ועבר שני אירועים מוחיים.
עוד צוין כי אין מקום לקבוע תוכנית פירעון על סמך המשכורת של אשתו, שאין לה כל קשר לחובות והיא אדם נפרד ואישיות משפטית נפרדת. החייב טען שביטול ההליך בשלב הזה, אחרי שש שנים ובמצבו הנוכחי, עומדת בניגוד מוחלטת לתכלית ההליך לאפשר לחייבים שנקלעו לחובות שלא באשמתם להשתקם.
לאחר שהוצגו בפני המנהל המיוחד וכונס הנכסים הרשמי מסמכים רפואיים שמעידים על מצבו הקשה של החייב, הם הודיעו שהם מסכימים להסדר שהוצע מטעם החייב.
ואכן, השופט גיא שני קיבל את הצעת החייב ולאשר את ההסדר. בפסק הדין צוין כי ההתנהלות של החייב אכן הייתה בעייתית לאורך השנים, אולם יש מקום להתחשב בכך שמדובר באדם עם קשיים רפואיים ונפשיים לא מבוטלים.
"דומני כי אכן לנוכח מצבו של החייב, דרגת הנכות ואי הכושר שנקבעו לו לצמיתות, וכלל הנסיבות שפורטו, ההסדר המוסכם משקף איזון סביר וראוי בין אינטרס השיקום של החייב לבין אינטרס הנושים", נכתב.
לפיכך התוכנית אושרה בכפוף לכך שהנושים של החייב לא יתנגדו להסדר. המשמעות היא שהוא יקבל הפטר מלא לאחר שיפקיד 50 אלף שקל לקופת הנושים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ החייב: עו"ד אביעד גלס • ב"כ המנהל המיוחד: עו"ד רועי ספיבק • מטעם כונס הנכסים הרשמי: עו"ד מיקי וינגרנטן • ynet הוא שותף באתר פסקדין