מצוקת העו"סים: הבוקר (ראשון) פתח משרד הרווחה בשביתת אזהרה של שעתיים וחצי (עד השעה 10:00) במחאה על עומס העבודה בעקבות העלייה במבקשי הסיוע בחודשי הקורונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
העובדים מקווים כי בעקבות השביתה משרד האוצר יפסיק להתעלם מהמצוקה הקשה בשטח בשל עלייה משמעותית במקרי הרווחה הקשים, המחסור בכוח אדם שמתבטא ב-630 תקנים חסרים בענף וכן חוסר במתן שעות נוספות המבוצעות בפועל - כלומר, עבודה רבה שמתבצעת בחינם.
2 צפייה בגלריה
הפגנת עובדים סוציאליים בתל אביב
הפגנת עובדים סוציאליים בתל אביב
הפגנת עובדים סוציאליים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
בין כלל השירותים שלא פעלו הבוקר: שירותי מבחן לנוער ולמבוגרים, חקירות מכל הסוגים, קבלת קהל ביחידות הסיוע לבתי המשפט וועדות משרדיות.
נתונים שפורסמו בשבוע שעבר על ידי איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, אוניברסיטת בן גוריון ואוניברסיטת קליפורניה בברקלי, מעידים על החמרה דרמטית במצב השירותים החברתיים, כאשר עובדים רבים מתלוננים על קריסה בשל העומסים.
המחקר, שנערך בהובלתה של ד"ר טליה מיטל שוורץ-טיירי, מצא בין היתר כי עובדות סוציאליות רבות מתלוננות על איכות השירות, על מחסור בזמן, על שחיקה ועל עייפות. כך למשל, 50% מציינות כי קיים דגש על השגת מטרות לטווח קצר וכיבוי שריפות, 40% מציינות זמני המתנה ארוכים מידיי לקבל השירות ו-77% מדווחות כי חברי צוות עובדים שעות נוספות ללא תשלום על מנת לוודא שהפונים יקבלו סיוע. תופעה זו, אגב, לא קיימת במדינות אחרות - וייחודית רק לישראל.
55% מהעובדות הזכירו החמרה במצב הנפשי ובנזקקות של הפונים עוד לפני משבר הקורונה. על רקע העומסים הרבים, 83% מהעובדות הסוציאליות לא מספיקות להשלים את עבודתן בשעות העבודה ונאלצות "לקחת" את העבודה הביתה, ו-77% מציינות גם שהעבודה פוגעת בחייהן המשפחתיים. למרות כל אלה, 46% מדווחות על קיצוץ בתכניות, שירותים או פרויקטים, 36% מדווחות על סגירה של תוכנית ו-23% מדווחות על קיצוצים בהיקף אנשי צוות או היקף משרות.
חרף העבודה הקשה, השכר הממוצע של העובדים והעובדות הסוציאליים בישראל נמוך משמעותית לעומת מדינות אחרות - בהן ארה"ב, דנמרק, אוסטרליה ואנגליה.

"חוקרות ילדים, פקידות סעד, קציני מבחן, מפקחים וכדומה עובדים מבוקר עד ליל, ללא תגמול", הסבירה הבוקר מזל גולן, יו"ר ועד עובדי משרד הרווחה. "משרד האוצר מתעלם ממקרי הרווחה הקשים ואינו מוכן להוסיף את התקנים והשעות הדרושים בעקבות ה״קורונה החברתית".
גולן מוסיפה, "העלייה הגדולה בשנת הקורונה במקרי אלימות והתעללות במשפחה, מהחמורות שידענו אי פעם, ואינו מקצה לעובדים כלים להתמודד איתה. אנחנו מקווים שפקידי משרד האוצר ישבו איתנו למציאת פיתרון. אנחנו לא רוצים להסלים אבל לא נותרה לנו ברירה. אם נצטרך נדע לבצע צעדים ארגוניים ושביתה עד אשר החרפה הזאת תתוקן".