2 צפייה בגלריה
בני שטיינמץ
בני שטיינמץ
המיליארדר בני שטיינמץ
(צילום: רויטרס)
איש העסקים בני שטיינמץ הורשע הערב (ו') בשוויץ בעבירות של מתן שוחד ומרמה מול הבנקים בהיקף של למעלה מ-10 מיליון דולר, כדי להשתלט על זכויות כרייה לעפרת ברזל בגינאה בשווי 5 מיליארד דולר. הוטל עליו עונש של 5 שנות מאסר וקנס של 50 מיליון פרנק. נזכיר כי בדצמבר האחרון הרשיע בית המשפט העליון ברומניה את שטיינמץ ואת האסטרטג הבכיר טל זילברשטיין בפרשת שחיתות הקשורה לקרקעות במדינה שהיקפה כ-136 מיליון אירו, ובכך הפך החלטה לזכותם שהתקבלה בערכאה נמוכה יותר.
פסק הדין מהיום התקבל על ידי הרכב של שלושה שופטי בית המשפט הפלילי בז'נבה, בראשות הנשיאה אלכסנדרה באנה. מדובר בכתב האישום הראשון שהוגש בשוויץ על עבירות של שוחד לעובד ציבור זר. שטיינמץ יוכל לערער על ההחלטה לערכאה גבוהה יותר (מקביל לבית משפט מחוזי בישראל).
יחד עם שטיינמץ הורשע גם פרדריק סילינס, בעל השליטה לשעבר בחברת פנטלר, ששימשה על פי כתב האישום השוויצרי כצינור להעברת כספי השוחד. על סילינס הוטל עונש של 3.5 שנות מאסר וקנס של 5.5 מיליון פרנק שוויצרי.
הנאשמת הנוספת, האזרחית הבלגית סנדרה מרלוני הורמנס, בכירה לשעבר בקבוצת הכרייה BSGR, הורשעה גם. על הורמנס הוטל עונש של שנתיים מאסר על תנאי וקנס של 50 אלף פרנק שוויצרי.

שוחד לאשתו של נשיא גינאה לשעבר דרך אנשי קש

על פי כתב האישום, שטיינמץ העביר את כספי השוחד למאדי טורה, אשת נשיא גינאה לשעבר לאנסה קונטה שנפטר, בין השנים 2006-2011. זאת באמצעות שורה של אנשי קש וחברות קש. ההתקשרות הוסוותה, לפי כתב האישום, בחוזי ייעוץ פיקטיביים. 
העיתונאית העצמאית אנייס פבר, שמסקרת את המשפט מהאולם בז'נבה עבור מספר כלי תקשורת בעולם ובהם "כלכליסט", מדווחת כי המשפט שנפתח בשבוע שעבר הסתיים ביום שני. זאת לאחר שהובהר סופית כי מתוך רשימת 11 העדים שהזמינה התביעה למשפט, בהם ארבעה ישראלים, איש לא יגיע, חלקם בשל מה שהוגדר "נסיבות רפואיות". כך למשל, אחד העדים שכן נכנס לשוויץ לפי רישומי הרשויות, לא נמצא בבית המלון שהיה אמור לשהות בו, והמשטרה בז'נבה לא איתרה אותו.
2 צפייה בגלריה
בני שטיינמץ
בני שטיינמץ
בני שטיינמץ
(צילום: רויטרס)
כפי שמקובל בשיטת המשפט בשוויץ, התביעה הגישה את חקירות העדים כראיות, ובהן עדותה של מי שעל פי כתב האישום הייתה היעד לכספי השוחד – ממאדי טורה, כאמור אישתו לשעבר של נשיא גינאה לאנסה קונטה שנפטר.
הכרעת הדין ניתנה על סמך הראיות שהוצגו, בהם חוזי ייעוץ, העברות כספים וגם תמלילי הקלטות, מבלי שלהגנה התאפשר לחקור בחקירה נגדית את העדים.

שטיינמץ: "אין ולא היה הסכם שחיתות. אערער"

בעקבות החלטת בית המשפט בז'נבה, מסר שטיינמץ: "פסק הדין מנוגד לחלוטין לכללי הדין הבינלאומי, הוא אינו סופי וככזה אגיש ערעור עליו באופן מיידי. ההחלטה אינה משקפת את הדברים שנחשפו במהלך ששת ימי הדיונים: אין ולא היה הסכם או מעשה של שחיתות. במקרה זה ישנם רק עדים ששיקרו ושוחדו, עדים ששילמו להם בגין שקר, שלא הגיבו לזימונם לבית המשפט ולא ניתן היה לחקור אותם בחקירה צולבת.
"אני מגנה ומוחה על עשור שנים של מניפולציות ושקרים, חקירה שנערכה תוך הפרת זכויות ההגנה על ידי התובע מסקוטו. אני מגנה גם ובעיקר את מעשיו והשפעתו של ג'ורג' סורוס שפועל באופן מושחת וסירבתי לניסיונו לסחוט אותי. אני נחוש להמשיך ולהוכיח את חפותי ונשאר איתן ובטוח לחלוטין שהצדק ייצא לאור".