ירידה בערך הנכסים והקפאת פרויקטים למשך שנים ארוכות: אלה החששות שעולים מתוך התנגדויות שהוגשו לאחרונה לוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל) במשרד הפנים וצפויות להיות מוגשות נגד פרויקט המטרו במטרופולין תל אביב והגיעו לידי ממון ו-ynet. בימים אלה מתקיימים דיונים לגבי ההתנגדויות לפרויקט הענק של הרכבת התת הקרקעית להסעת המונים, שצפוי לכלול שלושה קווים לאורך כ-145 ק"מ ב-24 ערים, בשטח של כ-9,000 דונם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עם המתנגדים נמנים הארגונים המקצועיים בענף, שבשבוע שעבר שלחו מכתב לגורמים האחראים על המטרו, ובו התריעו מפני עצירת בנייה למגורים, מסחר ותעסוקה. במכתב ששלחה שלשום מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, לארגונים - לשכת שמאי המקרקעין, התאחדות הקבלנים בוני הארץ, איגוד המהנדסים והתאחדות האדריכלים - והגיע ל-ynet היא כתבה כי מדובר בפרויקט "מהמורכבים ביותר שתוכננו בישראל ואין ספק שיש לו השלכות רבות על הסביבה הבנויה במרחב".
6 צפייה בגלריה
מטרו הבימה
מטרו הבימה
הדמיית תחנת מטרו בת"א
(צילום: אדר׳ טל אייל ושרון שפירא עריכה גרפית: שירה שטינברג)
אך לא רק הארגונים הגדולים, גם תושבים ברחבי המטרופולין הגישו התנגדויות לתוכנית המטרו. כך למשל בשכונת נווה עוז בפתח תקווה, המאופיינת בבנייה צמודת קרקע, הגישו כ-100 תושבים התנגדות לתוואי המטרו החולף תחת בתיהם בטענה כי הוא "יביא לפגיעה אנושה ובלתי סבירה באיכות החיים". באמצעות עו"ד מיכה גדרון, לשעבר יו"ר ועדת הערר המחוזית תל אביב, פנו לות"ל נגד תוואי קו המטרו M3. על פי התוכנית המקודמת כעת, צפוי הקו לחלוף לאורך הציר הראשי דרך רבין בעיר ואחרי כן לסטות לכיוון צפון מזרח, בתת הקרקע של שכונת הווילות, על מנת לחבר את תחנת שכונת כפר גנים הסמוכה ותחנת בית החולים בילינסון, תוך שהוא חולף תחת הבתים בהם מתגוררים מאות מתושבי נווה עוז. צפונית יותר שב הקו מערבה אל המשך תוואי דרך רבין.
בהתנגדותם טוענים התושבים כי "בתוואי שתוכנן אין כל היגיון תכנוני, כאשר מחד - הוא חולף ללא שום מטרה תכנונית מתחת לשכונת מגורים, ומאידך - התוואי אינו נותן מענה לאזור התעסוקה רמת סיב הנושק לרחוב רבין". התושבים הביעו חשש מפגיעה באיכות חייהם ומירידת ערך הנכסים בשכונה. לדבריהם, בעוד שבבתי קומות, בין תת הקרקע ובין הקומות התחתונות מפרידות קומות החניון וקומת לובי הכניסה לבניין, הרי שבצמודי קרקע קיים חשש מוחשי שכל מעבר של רכבת מטרו יורגש היטב בבית המגורים.
בשכונת נווה עוז בפתח תקווה, הגישו תושבים התנגדות לתוואי המטרו בטענה כי "הוא חולף ללא מטרה תכנונית מתחת לשכונת מגורים, וכי בצמודי קרקע קיים חשש שכל מעבר מטרו יורגש היטב בבית"
עוד הוסיפו כי בשל מעבר התוואי דרך השכונה צפויים שטחיה הציבוריים, בהם גינות, מדרכות וכבישים, לכלול פתחי אוורור שעלולים להתברר כמפגעי זיהום וריח. לטענתם, "מסלול התוואי המוצע בנוסח המופקד אינו סביר, אינו נכון ואינו נחוץ תכנונית, שכן אין כל הגיון או ערך תכנוני למעבר תוואי המטרו מתחת לבתי המשיגים או בסמוך להם, כאשר קיימת חלופה זמינה, טבעית ומתבקשת המאפשרת את ביצוע התוואי מחוץ לשכונה באופן שיעבור בשטחים פתוחים ושטחים חקלאיים".
6 צפייה בגלריה
מימין: עו"ד זיו כספי, עו"ד מיכה גדרון
מימין: עו"ד זיו כספי, עו"ד מיכה גדרון
מימין: עו"ד זיו כספי, עו"ד מיכה גדרון
(צילומים: סם יצחקוב ויח"צ)

"חיים בלתי נסבלים"

התכנון הנכון יותר, טוענים התושבים, היא העברתו של התוואי ממערב לשכונה, על המשך דרך רבין, וביצוע הסטייה מזרחה לכיוון בית החולים בילינסון בנקודה צפונית יותר תוך עקיפת השכונה מצפון. כך לא יידרש תוואי המנהרה לחלוף תחת בתי מגורים כלשהם. לדברי עו"ד גדרון, ההתנגדות של תושבי שכונת נווה עוז מצטרפת לזו שהגישה עיריית פתח תקווה, אשר טוענת כי התוואי הנכון של המטרו צריך לעבור בדרך רבין על מנת שהמטרו ייתן שירות לאלפי העובדים באזור התעסוקה רמת סיב. "תושבי השכונה שמים את מבטחם בחוקרת, בתקווה כי זו תורה לנת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) לשנות את מסלול המטרו", הוא אומר.
עו"ד צביקה רוזנברג, תושב השכונה, אמר לממון ול-ynet: "בצמודי הקרקע בשכונה קומת המרתף היא חלק מיחידת המגורים, כשהקו המתוכנן עומד לעבור תחתם. בבתים שלנו חלק נכבד מיחידות המגורים נמצא בתת-הקרקע, בהתאם להיתר ולתב"ע. בתקופת הביצוע של הקו הדבר יהיה כרוך ברעידות וברעשים, מה שיהפוך את חיינו לבלתי נסבלים".
התנגדות נוספת בפתח תקווה, שצפויה להיות מוגשת עד סוף החודש, מתייחסת לקו 2M. מדובר בדיירי בניין מגורים משנות ה-50 בשכונת רמת וורבר, שבעקבות עבודות על תוואי הקו הוא עתיד להיות מופקע במלואו ולהיהרס. לדברי השמאית והמשפטנית נחמה בוגין, המייצגת את הדיירים, "הדיירים אמורים לקבל פיצוי אך מדובר בתהליך לא פשוט, זה סכום שיש עליו מיסוי ואין ביטחון שיצליחו לאחר מכן לקנות דירה דומה. מדובר בבניין של אנשים פשוטים, חלקם חרדים, ודירת המגורים היא הנכס היחיד שלהם. ההודעה על ההפקעה נפלה עליהם כרעם ביום בהיר. ברגע שבניין מיועד להפקעה, אי אפשר למכור את הדירות במחיר שוק". אחת החלופות המוצעות היא הקמת פרויקט התחדשות עירונית שיאפשר להם לקבל תמורה עבור הנכס וליהנות מפיתוח תחנת המטרו הסמוכה.
6 צפייה בגלריה
 הדמיית המטרו
 הדמיית המטרו
הדמיית המטרו
(צילום: נת"ע)
עוד התנגדות שמתייחסת לקו M2 צפויה להיות מוגשת בתחילת דצמבר על ידי תושבי אזור שוק בצלאל בתל אביב, המתגוררים בסמוך לפרויקט בצלאל שהוקם לפני מספר שנים על מגרש מכבי הישן ועל חלק מאזור השוק. בעלי הנכסים ליד רחוב קינג ג'ורג' קידמו גם הם לאורך השנים תוכנית להקמת פרויקט חדש באזור, אולם גילו כי תוואי הקו מייעד את הבניינים הללו להפקעה והריסה לטובת הקמת תחנת כיכר מגן דוד, שתשרת את באי שוק בצלאל ושוק הכרמל. בהתנגדות שהגישו באמצעות עוה"ד ענת בירן ורון נבון, טענו חלק מבעלי הבניינים כי המשמעות של הכרזת הבניינים כמיועדים להריסה היא הקפאה של הנכס למשך שנים.
"בעלי הקרקע בבת ים קידמו תוכנית מול העירייה והתקשרו עם יזם במסגרת הסכם קומבינציה ואף הגישו בקשה להיתר בנייה במגרש. אולם להפתעתם גילו שתוואי המטרו צפוי לעבור בתת הקרקע והגישו השגה לתוכנית"
לדברי עו"ד בירן, "לבעלי הנכסים נגרם עוול גדול. הם היו רגע לפני הקמת פרויקט חדש, וכעת צפויה הקפאה של כל פעילות עתידית. טרם נקבעו זכויות הבנייה ועדיין לא נקבע אם המדינה תאפשר לבעלי הנכסים לבנות מעל תחנת המטרו או שתפקיע את הנכסים בשלמותם. כיום הבעלים עומדים בפני שוקת שבורה עם נכס שהם השקיעו בו כבר הון גדול עבור עלויות תכנון שירדו לטמיון, ועם סיכון של הפקעת הנכסים מבלי שיוכלו ליהנות מזכויות הבנייה, שייתכן כי יוענקו לנכסים שנמצאים סביב התחנה העתידית".
גם בבת ים טוענים בעלי קרקע פרטית כי תוואי קו המטרו 1M צפוי לעבור בקרקע שבבעלותם, ולדבריהם לאחר שהמתינו במשך שנים למימוש זכויות בקרקע להקמת בניין מגורים, כעת לא יוכלו לעשות זאת. "מדובר בקרקע בדרום מערב העיר ברובע פארק בת ים על הגבול עם ראשון לציון, שעוברת כיום פיתוח מואץ ומאפשרת הקמה של אלפי יחידות דיור", אומר עו"ד אביעד שוב, שמייצג יחד עם עו"ד רותם קלימי, ממשרד עוה"ד שוב ושות', את הדיירים. לדבריו, "בעלי הקרקע קידמו תוכנית מול העירייה והתקשרו עם יזם במסגרת הסכם קומבינציה ואף הגישו בקשה להיתר בנייה במגרש. אולם להפתעתם גילו שתוואי המטרו צפוי לעבור בתת הקרקע והגישו השגה לתוכנית".
עו"ד שוב מוסיף כי "התוכנית פוגעת פגיעה קשה בקניין בעלי הקרקע, ובמסגרת ההשגות הצגנו מספר חלופות שיכולות למזער את הנזקים כמו הסטת הבניינים, הסטת קו המטרו או ביטול הארכתו לדרום מערב העיר. זאת לנוכח העובדה שקיימת בשכונה תחנה של הרכבת הקלה שתחל לפעול בשנים הקרובות. אנו מקווים שבמסגרת הדיון בהשגות יבואו לקראת בעלי הקרקע ויצמצמו את הפגיעה הקשה בקניינם".
6 צפייה בגלריה
מימין: עו"ד ענת בירן, עו"ד אביעד שוב
מימין: עו"ד ענת בירן, עו"ד אביעד שוב
מימין: עו"ד ענת בירן, עו"ד אביעד שוב
(צילומים: נדב יהונתן כהן וסטודיו תומס)

"לא מקבלים פיצוי מלא"

התנגדות נוספת הוגשה על ידי חברה יזמית, המקדמת בראשון לציון פרויקט עירוב שימושים במתחם ההסתדרות בשטח של כ-9,000 מ"ר. לדברי עוה"ד זיו כספי ואילנית ציבין, שמאית מקרקעין ממשרד עוה"ד גינדי כספי ושות', המייצגים את החברה, הזכויות על פי התוכנית מאפשרות בנייה למגורים, מסחר ותעסוקה בבינוי של עד שמונה קומות. "מדובר בצומת מרכזית בין הרחובות רוטשילד וז'בוטינסקי במרכז השוקק של מע"ר (מרכז עירוני ראשי) ראשון לציון, עם אפשרות לתוספת זכויות של עד 40 קומות ו-500% בנייה", אומר עו"ד כספי.
6 צפייה בגלריה
מטרו ראשון לציון
מטרו ראשון לציון
הדמיית תחנת מטרו בראשון לציון
(צילום: אדר׳ טל אייל ושרון שפירא עריכה גרפית: שירה שטינברג)
אלא שלדבריו, על פי תוכנית המטרו M1, מרבית משטח המתחם ישמש וישרת את הקמת המטרו. "הגם שמדובר בתקופה זמנית בלבד, בתוך כך יהרסו המבנים הקיימים, כך שהתוכנית נוגסת בחלקה הארי של הקרקע באופן בלתי מידתי, שלא מאפשר בנייה, ובכך הופכת את יתרתה לחלקה שלא ניתן לנצל. היזמים מברכים על תוכנית המטרו כשלעצמה, אך על פי התכנון הקיים מדובר בעוול עבורם. לא רק שכרגע לא ניתן לקדם פרויקט במקרקעין, ההפקעה מוגדרת זמנית והם לא זכאים לפיצויים מלאים", הוא אומר. "התוכנית אינה מגדירה ואינה קוצבת זמנים, כך שיכולות לחלוף שנים רבות אף מעבר לעשור עד אישור התוכנית והוצאתה לפועל".
בעלי קרקעות נוספים בראשון לציון הגישו באחרונה התנגדות לתוכנית של קו 1M להקמת מתחם הדיפו של המטרו, מתחם אחסון ותחזוקה שצפוי להשתרע על פני שטח של מאות דונמים במובלעת שבין כביש 431 לעיר. לדברי עו"ד צבי שוב ממשרד צבי שוב עורכי דין, "מדובר בשטח שנחשב אזור נופש מטרופוליני, שאמור לכלול לצד שטחים ירוקים ופארקים אינטנסיביים כ-15% של בנייה צמודת דופן לשכונות המגורים בראשון לציון".
לדבריו, כיום מקודמת בוועדה המחוזית תוכנית לגבי אזור זה, אולם הקמת הדיפו מתוכננת על אזור הפיתוח, מה שעוצר את המשך קידום התוכנית. בעלי הקרקעות הגישו התנגדות לפיה לאחר שהמתינו כ-20 שנים לפתח את השטח בבעלותם, גילו כי הוא יופקע לטובת התוכנית ובאופן זה הם יאבדו זכויות בנייה בשטח וכן זכויות בנייה עתידיות.
6 צפייה בגלריה
מימין: עו"ד צבי שוב, שמאית נחמה בוגין
מימין: עו"ד צבי שוב, שמאית נחמה בוגין
מימין: עו"ד צבי שוב, שמאית נחמה בוגין
(צילומים: ליאת מנדל ועמית ישראלי)
ממינהל התכנון במשרד הפנים נמסר: "פרויקט המטרו הוא אחד הפרויקטים המורכבים ביותר שתוכננו בישראל, ויש לו השלכות רבות על הסביבה הבנויה במרחב. תוכניות המטרו הועברו להערות ולהשגות הציבור לאחר הליך סדור מול הרשויות המקומיות ובהתאם להחלטות שהתקבלו במליאת הות"ל. כל אדם או רשות מקומית יכולים להגיש את השגתם שנדונה לפני חוקרת שמונתה להליך".
מנת"ע נמסר: "לפי כל ההערכות בעולם, תחנות הרכבת הקלה והמטרו דווקא משביחות את הנכסים הסמוכים. לכל החש כי זכויותיו נפגעות עומדת הזכות להגיש את התנגדותו במוסדות התכנון".