לא יכולים יותר: אחרי שבשבוע שעבר הם הפגינו בכ-50 צמתים ברחבי הארץ, יפתחו היום (ב') העובדים הסוציאליים בשביתה כללית של כל השירותים החברתיים ללא הגבלת זמן, במחאה על העומס שהפך בלתי אפשרי עבורם בתקופת הקורונה, השכר הנמוך שהם זוכים לו, והאלימות שהם חשופים לה דרך קבע. בתוך כך, העובדים יפגינו היום בבוקר ברחבת הבימה.
השביתה תכלול את כל השירותים החברתיים במשרד הרווחה, החינוך והבריאות, הרשויות המקומיות, ביטוח לאומי, הרשות לשיקום האסיר, יחידות הסיוע לבתי המשפט, חקירות ילדים, פנימיות, ו-וועדות להפסקת היריון.
3 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה עובדים סוציאליים
הפגנה מחאה עובדים סוציאליים
הפגנת העובדים הסוציאליים
(צילום: איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים)
לטענת העובדים הסוציאליים, שירותי הרווחה בישראל נמצאים במצב של קריסה, והתנאים שהם נאלצים לעבוד בהם הם מבישים בלשון המעטה. "עם עבודת קודש, לא גומרים את החודש", נכתב על כמה מהשלטים שנשאו בהפגנות בשבוע שעבר.
בישראל עובדים כ-12 אלף עובדים סוציאליים. בסקר שערכה בחודשיים האחרונים עמותת "עוס"ים שינוי" בהשתתפות 180 בוגרות ובוגרים מכלל מוסדות הלימוד לעבודה סוציאלית בארץ, נבדק אם אנשים שסיימו לימודי עבודה סוציאלית בוחרים לעבוד במקצוע ואם הם רואים את עצמם ממשיכים לעבוד בו לטווח ארוך. התוצאותיו היו מדאיגות: 44% מהנשאלים שוקלים לעזוב את המקצוע בחמש השנים הקרובות. 25% עוזבים את המקצוע תוך חמש שנים מסיום התואר. 71% הצביעו על כך שהגורם המשמעותי ביותר לעזיבת המקצוע הוא השכר ותנאי ההעסקה. הגורם השני הוא שחיקה נפשית ועומס.

"באוצר מורחים אותנו"

יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים ענבל חרמוני, מסרה כי "אנחנו מותקפות באלימות ובאכזריות ואין מי שיגן עלינו. אנחנו צריכות לסגור את החודש עם משכורות מבישות ועובדות בעומסים בלתי הגיוניים. 1,000 משרות של עובדים סוציאליים עומדות ריקות כי אף אחד לא מעוניין לאייש אותן בשל העומס, מגפת האלימות והשכר המביש. מערכת שלמה הוזנחה, יובשה וננטשה. פקידי האוצר רוצים לשבור את השירותים החברתיים ולסגור אותם".
עוד אמרה חרמוני כי "הערב נערכה שיחת זום מעליבה בין איגוד העובדות הסוציאליות לבין פקידי האוצר, ובה שוב נאמר כי אין להם שום הצעה לדון עליה. פקידי האוצר מספרים לשר האוצר, ישראל כץ, שהם מנהלים משא ומתן קדחתני עם איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, במאמץ למנוע את השביתה בשירותים החברתיים.
"ומה הבעיה? שזה פשוט שקר. אין שום משא ומתן. במקום לעשות את העבודה שלהם, באוצר מורחים את השר, מורחים אותנו, מורחים את הציבור הישראלי ומובילים אותנו לשביתה הגדולה ביותר בהיסטוריה של השירותים החברתיים. זה מצב בלתי נסבל, ובגלל האטימות של הפקידים באוצר החל ממחר השירותים החברתיים בכל הארץ יסגרו".
לדבריה, "אפשר עדיין למנוע את השביתה - כל מה שצריך לקרות זה שישראל כץ, שר האוצר, יוריד הוראה לפקידים שלו להתיישב לדיון אמיתי איתנו על ההנשמה שהשירותים החברתיים חייבים לקבל".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "נציגי המשרד נועדו עם נציגי איגוד העובדים הסוציאליים ושמעו את טיעוניהם מספר רב של פעמים לאורך החודשים האחרונים. דלתנו פתוחה ואנו מוכנים להמשיך ולנהל מו"מ מעמיק בתקווה כי ארגון העובדים הסוציאלים ימנע מאיום ההשבתה, דווקא בעת זו של משבר הקורונה".

"הילד צריך את העזרה עכשיו"

"הילדים שלי עברו נטישה מצד אבא שלהם אחרי שהתגרשנו", מתארת לימור (36), אם לשניים. "הבן הקטן שלי (9) קיבל את זה מאוד קשה, הבנתי שהוא זקוק לעזרה ופניתי לרווחה. לקח לי המון זמן לקבל טיפול וכל פעם השביתות האלה משבשות לנו את הרצף והתהליך. גליה העובדת הסוציאלית שלנו מדהימה והבן שלי מאוד נקשר אליה וסומך עליה למרות שמאוד קשה לו לסמוך בגלל חרדת הנטישה שנגרמה בגלל אבא שלו. אלה חיים של ילד שצריך לשקם, והוא צריך את העזרה הזאת עכשיו".
3 צפייה בגלריה
"גליה, (בתמונה), העובדת הסוציאלית שלנו מדהימה והבן שלי מאוד נקשר אליה וסומך עליה למרות שמאוד קשה לו לסמוך בגלל חרדת הנטישה שנגרמה בגלל אבא שלו"
"גליה, (בתמונה), העובדת הסוציאלית שלנו מדהימה והבן שלי מאוד נקשר אליה וסומך עליה למרות שמאוד קשה לו לסמוך בגלל חרדת הנטישה שנגרמה בגלל אבא שלו"
"גליה, (בתמונה), העובדת הסוציאלית שלנו מדהימה והבן שלי מאוד נקשר אליה וסומך עליה"
(צילום: יובל חן)

דאגה לי השבוע למיטה

"העובדת הסוציאלית שלי היא כמו משפחה. כל הזמן באה לבקר אותי", מספרת דיאנה (שם בדוי), אלמנה מבוגרת וחולת לב. "היא יושבת איתי, מדברת איתי, מעודדת אותי. היא היחידה שרואה את המצב שלי. היא מקשרת אותי עם אנשים שיכולים לעזור לי רפואית ונפשית. המצב הכלכלי שלי קשה מאוד. אני חיה מביטוח לאומי, מקבלת 3,000 שקלים בחודש, מזה אני חיה. מיטה לא הייתה לי אפילו, בזכותה הביאו לי השבוע. הייתי ישנה על מזרון על הרצפה.
3 צפייה בגלריה
"העובדת הסוציאלית שלי היא כמו משפחה. כל הזמן באה לבקר אותי
"העובדת הסוציאלית שלי היא כמו משפחה. כל הזמן באה לבקר אותי
"העובדת הסוציאלית שלי היא כמו משפחה. כל הזמן באה לבקר אותי"
(צילום: יאיר שגיא)
"אני מרגישה שבשבילה זו שליחות לעזור לי. אם היא לא תהיה המצב שלי יילך וידרדר. אני כמעט לבד, בעלי נפטר, לילדים שלי יש הרבה בעיות וצרות, יש לי נכדה חולת סרטן וילדה שצריכה השתלת כליה. היא אישה מקסימה וכואב לי עליה ועל כל שאר העובדים הסוציאליים שצריכים להגיע למצב כזה, לא מגיע להם. הם עובדים מכל הלב. רק אני מתקשרת ותיכף הם עונים. אני מודאגת מהשביתה הזאת. מי יסתכל עליי עכשיו?".
פורסם לראשונה: 20:41, 05.07.20