כל תוכניות הסיוע לעצמאים שעסקיהם בסכנת קריסה ולמאות אלפי השכירים השוהים בחופשות ללא תשלום יוארכו לפחות עד אחרי חגי תשרי וכנראה שעד סוף השנה. כך העריכו בסוף השבוע בצמרת משרד האוצר לקראת גיבושה של תוכנית כלכלית רחבה לתקופת הקורונה. התוכנית תחולק לשתי תוכניות: אחת עד ינואר 2021, והשנייה עד יולי 2021. על פי הערכות, המשך התוכניות נאמד בעשרות מיליארדי שקלים.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
זאת לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ הכריזו בסוף השבוע על התוכנית השישית מאז אפריל, "ערכת קורונה כלכלית", שצפויה לכלול סיוע של עשרות מיליארדי שקלים לכל מגזרי המשק. ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי התקציב המיוחד לא ייכלל בתוך תקציב המדינה והמימון יגיע כנראה מהלוואות שהמדינה תיטול לתקופות ארוכות. לדברי כץ, "הבנו שהקורונה תישאר איתנו לפחות עוד חצי שנה ואולי גם שנה ויותר. אנחנו צריכים להיערך".
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"תוכנית ארוכת טווח". ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ
(צילום: אבי כהן)

גורם באוצר: "לא ברור למה צריך תוכנית קורונה לצד התקציב"

גורמים באוצר הביעו פליאה על העיתוי של הודעת ראש הממשלה על תוכנית כלכלית חדשה לקורונה, בעיצומה של הכנת תקציב המדינה וחוק ההסדרים לחודשים הבאים. "אנחנו מכינים כעת תקציב לחצי השנה הקרובה, שכולו מושפע מהקורונה. לא ברור למה צריך גם תוכנית קורונה לצד התקציב בדיוק לאותה תקופה", אמר בכיר במשרד.
כאמור, ההערכה היא שהתוכנית החדשה תחייב את משרד האוצר להאריך כמעט בחצי שנה את כל התוכניות הקיימות - תשלום דמי אבטלה למצויים בחל"ת והפעלת עוד פעימות סיוע לעצמאים ולענפים שקורסים. במרכז התוכנית יעמוד פיצוי הולם לענפי התעופה, התיירות, הבידור והאמנות שנמצאים במצב הקשה ביותר. לדברי שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, "צריך לדאוג למאות אלפי עובדים שלא יידרדרו עד לסף העוני".
בסוף השבוע קרא יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, לראש הממשלה, להכריז על מצב חירום כלכלי במשק. לדבריו, "סגירת המשק אינה באה בחשבון. מוות כלכלי זהה למוות רפואי. הצונאמי הכלכלי עוד לפנינו. בספטמבר הקרוב בעלי העסקים ומשקי הבית יידרשו להחזיר את ההלוואות שנטלו, בסדר גודל של 6.5 מיליארד שקל, כתוצאה מדחיית החזר ההלוואות. מאיפה הם ישלמו? תוכניות האוצר כשלו וזה הזמן לשנות את התוכנית לפני שהכלכלה תתפוצץ לנו בפנים".

ישראל כץ: הולכים לתקופה קשה במשק

בראיון ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet אומר שר האוצר כי "השבוע הפנמנו שהקורונה לא תיגמר באוגוסט. אנחנו הולכים לתקופה ארוכה של קשיים במשק, שטרם היו מסוגם. החלטתי שחייבים כעת להכין בדחיפות תוכנית קורונה למשק לחצי שנה וגם לשנה".
מה בעצם השתנה פתאום?
"מתברר כעת שהמצב שונה. התפשטות הנגיף התגברה וכבר ברור שהתעופה, הבידור וגם ענפים אחרים לא יפעלו כמו בעבר עוד תקופה ארוכה. חייבים לגבש תוכנית לעסקים ולעובדים, שתהיה להם ודאות".
כבר השבוע יציגו את התוכנית לראש הממשלה?
"לא נציג את התוכנית כולה בפני ראש הממשלה השבוע, אלא רק את העקרונות. נגבש את התוכנית בהקדם האפשרי".
מה יהיה במרכז התוכנית?
"אני רוצה שנעזור לכל מגזרי המשק לחודשים ארוכים עד שנה. נדאג הפעם לכולם. לא יישאר אף אחד בצד. ההנחיה היא לגבש הפעם תוכנית ארוכת טווח".
במדינות אחרות שפכו כסף לעצמאים ולשכירים, ופה זה אחרת.
"ביקשתי מהכלכלנית הראשית לבדוק מה נעשה בארצות אחרות. נלמד מזה. משבר קורונה הוא משבר מתגלגל וצריך כל הזמן להתעדכן".
זו התוכנית האחרונה לקורונה?
"לא נערכו כאן לתרחיש שהמחלה תהיה פה זמן כה ממושך ושזה יהיה מצב המשק. אנחנו מעדכנים את התוכניות ויוזמים חדשות. אף מגזר במשק לא יישאר ללא סיוע. זאת ההבטחה שלי".