דשא טבעי או סינתטי? האם להשקיע בייעוץ ותכנון או להסתמך על הביקור במשתלה? איפה לא כדאי למקם חיפויי טוף בגינה? אם הקורונה גרמה לכם לרצות להשקיע יותר בגינה שלכם, עכשיו כשהיציאה מהבית יותר מאתגרת – הנה כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון בשלב הקמת הגינה.
בכתבה הקודמת הרחבנו על עלויות תחזוקת גינה, שגם אותם עליכם לקחת בחשבון בשלב ההקמה. בכתבה זו, נוסיף פירוט על עלויות ההקמה ומה חשוב לוודא שהגנן עושה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

ייעוץ ותכנון להקמת גינה

המחיר הוא 350-500 שקל, והוא כולל ביקור אחד והכנת תכנית מתאר. אל תזלזלו בצורך בשלב התכנון. מבחינה כלכלית, יכול להיות שאף תחסכו כסף. היכרות של בעל מקצוע עם צמחייה, יכולה לחסוך לכם הרבה מאוד כסף, לחשוף אתכם לצמחים שלא הכרתם, ולספק לכם פתרונות אפקטיביים לשנים ארוכות. מוטב לחסוך בעלות של צמח או שניים, ולא בשלב התכנון.
כדאי לקחת בחשבון: "תכנון גינה אינו מנותק מתחזוקה, כך שהתוצאה הסופית צריכה להיות כזו שתוכלו לתחזק לאורך זמן", מדגישים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"גם אם כרגע הגינה נראית לכם ריקה לגמרי, אל תתפתו להעמיס ולשתול כמות גדולה מדי של צמחים ועצים בצפיפות, רק משום שאין לכם סבלנות לחכות עד שיגדלו. אחרת, הגינה תהפוך להיות סבך אחד גדול שתתקשו לתחזק, ואשר בו כל צמח מפריע לשני להתפתח.
"סמכו על הגנן שהוא יודע לראות את התוצאה הסופית, אך היו כנים אתו לגבי יכולות התחזוקה שלכם, הן מבחינה כספית והן מבחינה השקעה שלכם בגינה (אם אתם מתכננים לתחזק אותה בעצמכם)".
אל תתעקשו על צמחים שאינם מתאימים לאקלים הישראלי, גם אם ממש מתחשק לכם להרגיש כמו בחוף בתאילנד, או בטיול מהצבא באמזונס שבברזיל.
מעבר לכך שבחירה בצמיחה ים-תיכונית חסכונית יותר במים, הסיכוי שתתמידו בתחזוקה לאורך זמן יגבר. השאירו תקציב גם להצללה חלקית של הגינה, כדי שתוכלו ליהנות ממנה גם בימות הקיץ, וכדי שצמחים עונתיים יוכלו להתפתח בה. השקעה בצמחים אקזוטיים, תעלה לכם הרבה גם ברכישה שלהם וגם בעלויות השקיה מאוד גבוהות.
3 צפייה בגלריה
דשא טבעי או סינתטי?
דשא טבעי או סינתטי?
דשא טבעי או סינתטי?
(צילום: shutterstock)

שתילת דשא מוכן

אם החלטתם ללכת על דשא טבעי, ודאי תרצו לשתול מרבדי דשא. המחיר הוא לפי מ"ר, כך שככל שהגינה גדולה יותר, המחיר לכל מ"ר יורד.
"הטווח הנהוג בשוק הוא 30-40 שקל למ"ר", מציינים במוקד השירות. "אם שטח הגינה הוא מעל 80 מ"ר, המחיר יכול לרדת גם ל-25 שקל למ"ר. המחיר לא כולל עבודה, ומשתנה בהתאם למצב הקרקע.
"אם יש צורך ביישור הקרקע ובתיחוח, עלות העבודה היא כ-,1000 שקל (לא כולל מע"מ). הוסיפו עוד כמה מאות שקלים לעלות של קומפוסט (זבל אורגני), שכן עלות כל שק שמספיק ל-4 מ"ר, הוא כ-25 שקל".
כדאי לדעת: ישנם סוגי דשא שונים, ויש להתאים אותם לא רק לסוג האדמה, אלא גם לכמות שעות הצל בגינה שלכם, בהתאם למיקומה ביחס לשמש.
כמו כן, אם אתם מתכוונים לשהות הרבה על הדשא, דעו כי יש דשא 'דוקרני' במיוחד שפחות מומלץ למטרה זו. התאמת הדשא היא כאמור בהתאם למידת החשיפה לשמש.
אם יש בשטח הדשא שמש מרבית שעות היום, כדאי לשתול דשא מסוג אלטורו. אם יש חצי שמש וחצי צל, מומלץ דשא מסוג פספלום.

חיפוי קרקע בטוף

טווח המחירים הוא הוא 50-80 שקל למ"ר והוא משתנה בין ספקים שונים ובהתאם לסוג הטוף שתבחרו. ללא ספק, טוף מתאים לגינה מסודרת ומוקפדת, והוא מעניק לה מראה יוקרתי מאוד.
לגינה בסגנון כפרי, שבה אופי הצמחייה יותר פראי, מוטב להשתמש באבני מדרך גדולות. אולם, אם הטוף מתאים לסגנון הגינה שלכם, הוא לא רק ישדרג אותה מבחינה ויזואלית, אלא גם ישמור בימים קרים על הלחות בתוך הקרקע, וייטיב עם הצמחייה.
על מה חשוב להקפיד: ראשית, הימנעו ממיקום טוף ליד עצים נשירים. זאת, גם משום שהעלים יכסו את הטוף היקר שהשקעתם בו, שנית, זה מאוד מסובך לתחזוקה. גם אם תרצו להשתמש במפוח, הטוף יתפזר, ורק יעניק לגינה מראה מבולגן ומוזנח.
במקרה כזה, העדיפו טוף מסוג "אוברסייז" (מידה גדולה), שלא יתפזר במהלך ניקוי העלים סביבו. מוקד השירות: "לא משנה מה הסוג שבו תבחרו, ודאו שבעל המקצוע מפזר את הטוף בעובי אחיד של לא פחות מ-8 ס"מ, ושיריעות הפלריג שמתחת לא מבצבצות".
עוד כתבות בנושא:

התקנת מערכת שתייה אוטומטית

המחיר הוא 2,000-3,000 שקל, בהתאם לגודל המערכת הנדרשת. המחיר מתייחס לסלילת מערכת השקיה הכוללת מחשב, ועשוי להשתנות בהתאם לגודל הגינה, לכמות הצנרת ולמספר הברזים שנדרשים.
חשוב לוודא: "כשמתקינים לכם את המערכת חשוב מאוד שתוודאו שהגנן מתקין מקטין לחץ, בכדי שהטפטפות לא יתנתקו מהמערכת", מציינים במוקד השירות. "כמו כן, בקשו שיבצע הפעלה ראשונית לוודא שאין נזילות מים מהצנרת. מוטב להשקיע במחשב השקיה של חברה מוכרת, שתעניק לכם אחריות".
3 צפייה בגלריה
(צילום: פשוט ירוק)

התקנת דשא סינתטי

אם אין לכם סבלנות לתחזוקה שמצריך דשא טבעי, ורק אם שטח הגינה שלכם מוצלת מרבית שעות היממה, השקיעו בדשא סינתטי. אחרת, מוטב שתסתפקו בחיפוי קרקע מסוג אחר, שכן דשא סינתטי בחום הכבד של השמש הישראלית, לא ישרוד, והוא בבחינת הוצאה יקרה ומיותרת.
כמה זה עולה? "המחיר הוא 150-250 שקל למ"ר, וכולל את יישור השטח, חומרי הגלם וההתקנה", מציינים במוקד השירות.
כמובן שאם אתם רוכשים את הדשא בעצמכם, ומשלמים בנפרד לגנן, עליכם להפריד עלויות עבודה מעלויות חומרי גלם.
בכל מקרה, דרשו אחריות ובמקרה של רכישת הדשא, ישנה עדיפות לרכישה ישירות מיבואן ולא מהגנן. זאת, משום שגם לא תצטרכו לשלם דמי תיווך, וכך גם תהיה לכם אחריות מחברה מוכרת.
שימו לב, שאם אתם מתקינים דשא שמיועד לצרכים שלכם. למשל, בסביבה ציבורית, הדגש הוא על עמידות. בסביבה ביתית, הדגש הוא על מגע ועל צפיפות הסיבים. כך או אחרת, חשוב מאוד שיהיו לו מספיק חורי ניקוז, כדי שלא יקוו בו שלוליות במהלך גשמי החורף.
צריכים גנן? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 07:53, 07.05.20