בשעה שארה"ב והעולם כולו עדיין שוקדים במרץ על מציאת חיסון לנגיף הקורונה, הקמעונאיות האמריקניות נחושות להקדים תרופה למכה הכבדה שמאיימת לנחות עליהן בחודשים הקרובים: פגיעה במכירות החגים, שבשגרה מהווים את עונת השיא של השנה. על פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, טארגט, בסט ביי וקוהל'ס מתכננות להקדים את מבצעי החורף שלהן, את חלקם אפילו לאוקטובר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בנוסף, חברות אלה נערכות לסגור את סניפיהן במהלך חג ההודיה ולדלג על מבצעי החצות של בלאק פריידיי, תוכניות שאותן הציגה המתחרה וולמארט עוד לפניהן. אף שבאופן מסורתי מבצעי בלאק פריידיי מסמנים את תחילתה של עונת החגים והמתנות, הם עומדים בסתירה להמלצות הריחוק החברתי של המגפה. הקמעונאיות חוששות בו-זמנית משתי השפעות סותרות של המגפה: מצד אחד, החשש שהצרכנים יקנו פחות וסחורה עודפת תיוותר במחסנים, ומצד שני, החשש שהקניות המקוונות דווקא יצמחו בהיקף כה רב עד שייווצרו עיכובים משמעותיים במשלוחים.
בלאק פריידי במייסי'ס ניו יורק (ארכיון). מקדימים את מבצעי החורף בלאק פריידי במייסי'ס ניו יורק (ארכיון). מקדימים את מבצעי החורף
בלאק פריידי במייסי'ס ניו יורק (ארכיון). מקדימים את מבצעי החורף
(צילום: MCT)
בהתאם, חברות לוגיסטיקה ושילוח מפצירות בקמעונאיות לחלק את המבצעים לזמנים שונים כדי להקל את לחץ המשלוחים. לדוגמה, הצעת חלוקה אחת היא להכריז על שבוע אחד שבו יוצעו מבצעים לרכישת טלוויזיות ובשבוע שלאחריו יבשרו על מבצעי סוודרים.
אינפו כלכלה מכירות אונליין בקורונהאינפו כלכלה מכירות אונליין בקורונה

מהלך חסר תקדים של USPS

לפי חברת המחקר ראקוטן אינטלג'נס, שירות הדואר האמריקני (USPS) אחראי לכ-40% מהמשלוחים לבתי הלקוחות. עם זאת, עיכובים שנוצרים בשירות כתוצאה מעומס מכבידים על רשת המשלוחים של ארה"ב. זו מתכוננת לזינוק בכמות המשלוחים בשל עונת החגים, המתווספת לביקוש הרב שנוצר כתוצאה מהמגפה. ביקוש זה כבר הוגדר על ידי רבים כ"חג מולד שני".
כך, לדוגמה, מספר החבילות היומיות שנשלחו באמצעות UPS הגיע ל-24.4 מיליון במהלך הרבעון השני, כמעט 92% מהנפח שהיה בתקופת החגים הקודמת, ברבעון הרביעי בשנה שעברה. לפי חברת המחקר eMarketer, המסחר המקוון בארה"ב צפוי להגיע השנה לשיעור שיא של 15% מכלל המכירות בארה"ב. בעוד קמעונאיות מנסות להתייעל ולנצל את המצב כדי להגדיל רווחים, חברות השילוח לא מתכוונות להקל עליהן. כך, החברות דורשות תוספת תשלום נכבדה עבור חבילות לחגים ובוררות בין העסקים שלהם יינתנו השירותים.
"לא ייתכן שנותקף בבליץ של כל המוצרים שיש לחברה מסוימת. צריך יהיה לבחור מוצרים ספציפיים", אמר לרויטרס סקוט שורדין, ראש חטיבת שרשרות אספקה בצפון אמריקה ב-DHL. למעשה, הביקוש השנה כה גדול ש-USPS הודיעה לראשונה בתולדותיה כי תגבה תשלום נוסף עבור החגים ובכך הצטרפה לחברות הפרטיות UPS ופדקס.

הביקוש לתלבושת אחידה נופל

מנכ"ל טארגט בריאן קורנל אמר בשבוע שעבר כי הקמעונאית תשים דגש על משלוחים שיימסרו באותו היום שבו הוזמנו, וכי יש בכוונתה להוסיף אלפי מוצרים שיהיו זמינים בשירות זה. שירות משלוח באותו יום עוזר להפחית את לחץ המשלוחים של חברות כמו UPS ופדקס משום שהוא נעשה על ידי נהגי כלכלת החלטורה שעובדים עבור חברות כמו דורדאש, פוסטמייטס שנרכשה ביולי על ידי חברת הנסיעות השיתופיות אובר, ושיפט שבבעלות טארגט.
חברות אלה היו בין הראשונות להרוויח מסגרי הקורונה, בעודן מבצעות משלוחי מזון, מוצרים וחבילות בשעה שהציבור נצור בבתים. עם זאת, שיטת ההעסקה שלהן - שלפיה העובדים אינם מוגדרים כמועסקים ישירים ולפיכך גם לא זכאים לתנאים של עובדים כאלה - מעוררת דיון ציבורי ער ומושכת ביקורת רבה. בחודש שעבר הורה בית המשפט בקליפורניה לאובר ומתחרתה ליפט, שמתבססות גם הן על עובדי החלטורה, לסווג מחדש את נהגיהן כעובדים מן המניין.
מישל גאס, מנכ"לית קוהל'ס, אמרה בשבוע שעבר כי צפויה "עונת חגים שלא הייתה כמותה". דבריה נסמכים על כוונות הרשת לשים השנה דגש על מכירת מוצרי ביגוד נוחים, מוצרי יסוד לבית וצעצועי ילדים: כל הקטגוריות שרשמו ביצועים טובים במהלך המגפה.
בשבוע שעבר דיווחו וולמארט, קוהל'ס וטארגט על מכירות אטיות בעונת החזרה לבית הספר, השנייה בחשיבותה לקמעונאיות. אחת הסיבות לכך היא אי-הוודאות המתמשכת לגבי השיבה לבתי הספר. כך, למשל, הביקושים לילקוטים ותלבושת אחידה התכווצו. במקביל דיווח "הניו יורק טיימס" כי חלק מהקמעונאיות מתמודדות עם המצב החדש על ידי שימת דגש על מוצרים הנדרשים בתנאים של למידה מרחוק.
Bed Bath & Beyond דיווחה כי הקצתה פינה מיוחדת באתר שלה תחת השם "קולג' בבית". על פי תיאור החברה, הפינה מעודדת רכישת מוצרים ש"יהפכו את חדרי השינה של תלמידים וסטודנטים לכאלה שיש בהם מרחב חלומי ללימוד מרחוק". מנהל המכירות של החברה ג'ו הרטסיג הסביר לעיתון כי הכוונה היא "להפוך את חדרי המגורים של הסטודנטים ליעילים ומלהיבים יותר בשעה שאינם יכולים להיות בקמפוס".
קוהל'ס, מצדה, משווקת את מוצריה באופן מקוון תחת הסיסמה "חוזרים או מתחברים - השנה החדשה מתחילה כאן". אל מוצרי ההלבשה והתיקים הנמכרים בדרך כלל בסמוך לפתיחת שנת הלימודים, הצמידה החברה קישור המציע ללקוחות מסכות פנים ומוצרי חיטוי.