קבוצת דלק בשליטת איש העסקים יצחק תשובה פרסמה היום (א') את הדו"חות הכספיים שלה ל-2019 - עם הערת עסק חי. זאת כפי שפורסם הבוקר בכלכליסט. הדו"חות פורסמו ברקע העובדה שמניית הקבוצה צנחה ב-76.8% מתחילת השנה בצל משבר הקורונה והתרסקות מחירי הגז והנפט, מה שהוביל למחיקה של מיליארדים מערכה.
הערת עסק חי מעידה כי רואי החשבון שערכו את הדו"חות מביעים ספק בנוגע ליכולת של הקבוצה לעמוד בתשלומי החוב השונים שלה בשנה הקרובה. רואי החשבון, פירמת ארנסט אנד יאנג, מציינים כי תוכניות החברה לפירעון התחיבויותיה במועדן נשענות על מימוש נכסים, קבלת דיבידנדים והגעה להסכמות עם מחזיקי האג"ח ומוסדות פיננסים.
1 צפייה בגלריה
יצחק תשובה
יצחק תשובה
יצחק תשובה
(צילום: צביקה טישלר)
ההנהלה מקיימת מו"מ עם בעלי האג"ח והמוסדות הפיננסים, ולהערכתה תוכל להגיע להסכמות. "השלמת תוכניות החברה אינן בשליטתה הבלעדית ותלויה בעיקר בהסכמות עם מחזיקי האג"ח ומוסדות פיננסים, שנכון למועד הדו"ח לא גובשו. גורמים אלו מעוררים ספקות משמעותים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי", מציינים רואי החשבון.
על פי הדו"חות, את 2019 סיימה קבוצת דלק ברווח של 234 מיליון שקל. ברבעון הרביעי הפסידה 311 מיליון שקל, בשל שתי הפחתות שביצעה במהלך התקופה. לחברה גירעון בהון החוזר של 3 מיליארד שקל.
הערת העסק החי צפויה להגדיל את הלחץ על החברה מצד הבנקים הנושים, שלהם היא חייבת 1.8 מיליארד שקל, כשהמיליטנטי ביותר הוא לאומי שמבקש לממש ביטחונות של מניות דלק קידוחים. החברה תנסה בשבועות הקרובים לצאת מסביבת העסק החי באמצעות תוכנית פירעונות חדשה.
נציגות האג"ח סירבה להצעתו של תשובה לקיים את הגיוס בשתי פעימות, 300 מיליון שקל ביולי ו-100 מיליון נוספים בדצמבר, ודרשה גיוס מיידי. הפשרה שהושגה ביום שישי האחרון, רגע לפני כניסת השבת, הייתה על גיוס של 200 מיליון שקל במאי, 100 מיליון שקל נוספים ביולי ו-100 מיליון שקל בדצמבר. כדי לשמור על חלקו בקבוצה תשובה יצטרך להזרים 256 מיליון שקל לגיוס ההון.
עד לאותו רגע, סירבה הנציגות אפילו להיפגש עם תשובה ובכירי החברה. "קודם כל תביא החלטת דירקטוריון על גיוס של 400 מיליון", דרשה הנציגות, שמורכבת מאוהד שריד מפסגות, יוני שר מהראל ושמואל אשל ממנורה. נוסחת הגיוס החדשה של תשובה התקבלה בידי הנציגות ואפשרה לצדדים לקבוע פגישה לאמש ב-22:00 בערב כדי לדון ביתר המרכיבים של המתווה. למעשה, הנוסחה לבדה לא הספיקה, ורק כשעורך הדין של דלק חתם על מסמך שאישר כי דירקטוריון דלק החליט על מתווה הגיוס התלת-פעימתי, הסכימה הנמציגות להיפגש.