תשע שנים לאחר שבנק ישראל ביקש לסייע לנוטלי המשכנתאות בהפחתת הסיכון בנטילת הלוואת דיור גדולה למשך שנים רבות - וקבע הגבלה לנטילת חלק מההלוואה בצמוד לריבית הפריים - הוחלט לבטל את ההגבלה נוכח הריבית הנמוכה בארץ בשנים האחרונות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כל ההערכות בענפי הבנקאות והנדל"ן הן שהבנקים יעלו כעת את הריבית. "הם לא יישבו בצד ויסכימו להפסיד כסף גדול. הם יעלו את הריביות", אמר לממון ול-ynet כלכלן בכיר בבית השקעות.
בבנק ישראל הציעו "לעשות שוק" וליטול את ההלוואה בבנק שיעמיד את התנאים הטובים ביותר. אחת האפשרויות, לפי מומחים לאשראי בנקאי, היא שבנק שהעמיד עד כה הלוואה בפריים פלוס חצי אחוז יעלה את הריבית לפריים פלוס אחד, וכך יגזרו הבנקים קופון על ההנחה שהייתה מיועדת לצרכנים.
2 צפייה בגלריה
משכנתא. אילוסטרציה
משכנתא. אילוסטרציה
משכנתא. אילוסטרציה
(צילום: Gettyimages)
עוד עולה חשש לזינוק במחירי הדיור נוכח החוסר ביותר ממאה אלף דירות וההאטה בבנייה בחודשי משבר הקורונה שפירושה מחסור בעוד שנה-שנתיים, דווקא כשצפוי גידול נרחב בביקוש לדירות.
ההחלטה שהייתה תקפה מאז שנת 2011 היא שרכיב ההצמדה לריבית הפריים במשכנתא יעמוד רק על 30% מהמשכנתא. כעת בנק ישראל מבטל את החלטתו מלפני תשע שנים וקובע שההגבלה להלוואה צמודה לפריים תעמוד על 66% מהמשכנתא. לפי בנק ישראל, 33% מהמשכנתא יהיו חייבים להיות בריבית קבועה וידועה מראש. את מסלול ההצמדה של שני השלישים הנותרים יוכל נוטל המשכנתא לקבוע כרצונו.

ההנחה תתגלגל לצרכנים או לבנקים? ההנחה בריבית הפריים כנראה תגיע ברובה לצרכן, אך אין לבנק ישראל אפשרות להתערב בריבית של בנקים מסחריים. התחרות בין הבנקים, כך אומרים בענף, תעשה את שלה.
בשוק המשכנתאות יש תחרות ערה בין הבנקים וחשוב מכך - הלקוחות עצמם נעזרים ביועצים מקצועיים וייטלו את ההלוואה הכדאית ביותר. צריך להסתכל על העלות הכוללת של משכנתא והריביות שבה ולא על ריבית ספציפית במסלול מסוים. הסברה היא שתהיה הנחה של כמה מאות שקלים בחודש למשכנתא ממוצעת.
למה הוגבלה ריבית הפריים במשכנתא בעבר? הצמדת הלוואה לריבית הפריים משמע ריבית צמודה לריבית הבסיסית שקובע בנק ישראל מדי שישה שבועות. בעבר היו תנודות קיצוניות בריבית, שלמשל עלתה ב-4% תוך חודשיים או ירדה ב-4.5% תוך ארבעה שבועות. מאז אפריל השנה הריבית ברמה של 0.1%, כאשר ריבית הפריים עומדת על 1.5% מעל ריבית בנק ישראל - דהיינו 1.6% כיום.
ואם הריבית שוב תקפוץ, כפי שקרה בעבר? ההערכות בבנק המרכזי ושל כלכלנים בכל העולם הן שנוכח משבר הקורונה החמור והתחזיות שייקח שנים לצאת מתוצאותיו הכלכליות, הריבית תישאר נמוכה מאוד לפחות בשנתיים-שלוש הקרובות.
אבל הלוואות משכנתא נוטלים גם ל-25-15 שנים. נכון, ולכן המומחים ממליצים שלא להשתמש בכל ההיתר ולא לקחת מעבר ל-55%-45% מההלוואה בהצמדה לריבית הפריים. בכל מקרה אפשר למחזר הלוואות משכנתא גם בעתיד.
אוכל למחזר הלוואות עם ריבית פריים ברמה של 30%? בהחלט יהיה אפשרי וגם מומלץ, אם עמלת הפירעון המוקדם לא תהיה גבוהה מדי. מומלץ להתייעץ עם מומחה לפני שמבצעים מהלך כזה. בכל מקרה צפוי שריבית בנק ישראל האפסית תישאר עימנו עוד תקופה ארוכה, ולכן צפוי שרבים ימחזרו את ההלוואות לדיור כבר בראשית 2021, כשההחלטה תיכנס לתוקף.
מה קשורים מחירי הדירות להחלטה הזו? זה מעגל קסמים: ככל שהביקושים למשכנתאות עם רכיב ריבית פריים יעלו, כך יעלו גם הביקושים לדירות. מוערך שקבלנים יעלו את מחירי הדירות וכל השוק ישוב להתייקר.
למה עוד אפשר להצמיד את המשכנתא? לריבית קבועה צמודה למדד המחירים לצרכן (כאשר גם האינפלציה כעת נמוכה ואף שלילית), לריבית שקלית משתנה לא צמודה, לריבית משתנה שחלקה צמוד למדד וחלקה לא צמוד, ולדולר, שגם הוא מצוי לאחרונה בירידה חדה מול השקל.
אז במה לבחור? במה לבחור? כבר נאמר על ידי חכמים - לעולם אדם יחלק את כספו לכמה סלים. כפי שאמר רבי יצחק: לעולם ישליש אדם את מעותיו, דהיינו יחלקם להשקעה באפיקים שונים. האמרה הזאת נכונה גם כאשר נוטלים משכנתא. נוטל ההלוואה בעצם מהמר מה יירד יותר או לא יעלה כמעט בעתיד: הדולר, המדד או הריבית הבסיסית במשק.