הנהלת חברת אגד גייסה נהגים מהדרום לעבודה במרכז והבטיחה להם תשלום בעבור זמן הנסיעה, אך כעת החליטה לקצץ אותו. לדברי הנהגים מדובר בקיצוץ של אלפי שקלים בחודש ונהגים שסירבו לקבל את התנאי החדשים - אויימו בפיטורים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בארגון כוח לעובדים טוענים כי "מפתים מאות עובדים מהפריפריה, לעזוב מקומות עבודה ולהגיע לעבוד בסניפי אגד במרכז הארץ, ואז כשמגיע משבר הולכים ופוגעים דווקא באותה קבוצה מוחלשת. ריח באושים של אפליה נודף מהחלטת חברת אגד לפגוע בקבוצות עובדים אלו ולא באחרות".
1 צפייה בגלריה
אוטובוס אגד
אוטובוס אגד
אוטובוס אגד
(צילום: shutterstock)
לדברי הארגון, כ-200 נהגים בחברת אגד, המועסקים בחברה כ"נהגים מתגברים" נתבשרו בחודש יולי ע"י הנהלת אגד, כי תנאי ההעסקה שניתנו להם, בכדי לעודד אותם להצטרף לאגד, ולפיהם הועסקו מזה כשלוש שנים, מבוטלים מיידית.
ד', נהג באגד כבר שבע שנים, מתגורר בדרום ונוסע מדי יום לנהוג על האוטובוסים של החברה במרכז הארץ. בשנים האחרונות סידור העבודה שלו לדבריו כולל 11 שעות עבודה ועוד שלוש שעות נסיעה שקוצצו בחצי. "אני 14 שעות מחוץ לבית ומקצצים לי 3,000 שקל מהמשכורת. יש נהגים שלא הסכימו והיו צריכים לשים את התיק וללכת הביתה. אבל המצב גרוע בחוץ ולא כולם יכולים לעשות את זה. כנראה שהיה להם עודף בנהגים ורצו להיפטר מהנהגים שעולים להם יותר. עוד מעט יהיה שוב מחסור בנהגים ואז שוב יעשו פרסום על גבי האוטובוסים ובאינטרנט וישלמו לחדשים דמי נסיעה מוגדלים".
לדבריו, "ההרגשה היא של קיפוח, המצב על הפנים. אף אחד לא בא ואמר לנו 'אנחנו במצב כלכלי קשה וכשנתאושש נצ'פר אותך', פשוט החליטו שזה יקרה ואנחנו, שהאמנו שאגד זה הבית הכי טוב עבורנו, קיבלנו סטירה. אנחנו 40-50 נהגים שאוספים אותנו על כל הציר מערד על צומת שוקת, מהפזורה ומהעיר. אני מקווה שאגד תתחשב בנו ותחזיר את התנאים הסטנדרטיים שמגיעים לכל עובד. אנחנו רוצים רק מה שמגיע לנו, לא יותר".
באיגוד ועדי התחבורה ב"כוח לעובדים" הודיעו שהם מתכוונים לפנות לבית הדין לעבודה בדרישה להשבת זכויות הנהגים. "אין להשלים עם התנהלות חסרת תום לב ואף חסרת לב במידה כה רבה כלפי אף עובד, לא כל שכן כלפי העובדים המוחלשים ביותר. מקווים שההנהלה תתעשת ותעשה את המעשה הנכון".
תגובת חן סנדר, מנהל האגף למשאבי אנוש באגד: "ראשית, חשוב להדגיש כי מאז ומתמיד חברת אגד חותרת לשמור על עובדיה ופיטורי עובדים הינם תמיד בגדר האופציה האחרונה מבחינתנו. לראיה תקופת הקורונה, בה החברה לא פיטרה ולו עובד אחד, בעוד שבחברות רבות במשק פוטרו עובדים רבים.
מעבר לכך, חשוב להבהיר כי הארגון היציג מולו אגד מתנהלת בענייני זכויות עובדים ותנאי העסקתם הוא ההסתדרות הכללית החדשה, מולם אנו פועלים באופן יעיל בערוצים המקובלים ובוודאי שלא דרך כלי התקשורת. באם לארגון 'כוח לעובדים' יש השגות או שאלות נקודתיות הוא מוזמן לפנות אל החברה, כפי שעושה זאת פעמים רבות, ואגד תבחן כל פנייה לגופה".