עובדי אל על נאספים הבוקר (א') לישיבת חירום דחופה עם נציגות העובדים בכדי לבחון את צעדיהם מול הנהלת החברה שנקלעה לטלטלה כלכלית בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. לצד הירידה בביקושים לטיסות וביטול זמני של הקווים לבייג'ין והונג קונג עד לתחילת מאי, הקפאת הטיסות לאיטליה למשך שבועיים ועצירת טיסות לתאילנד למשך חודש החל ממחר, מתמודדת חברת התעופה עם ירידת הכנסות בגובה של עשרות מיליוני שקלים.
בדיווח לבורסה מסוף השבוע הצהירה חברת התעופה כי היא צופה ירידה בהכנסות בגובה של 50 עד 70 מיליון דולר בחודשים ינואר-אפריל 2020, מתוכם 40 עד 50 מיליון דולר ברבעון הראשון לשנת 2020. כחלק מניסיונותיה להתגבר על המשבר הכלכלי החלה הנהלת אל על בגיבוש מתווה צמצום כוח האדם בהיקף של כ-1,000 עובדים מתוך 6,300 עובדי החברה (מתוכם 3,600 עובדים קבועים).
במכתב ששלח לבכירי החברה הסביר המנכ"ל גונן אוסישקין כי "לאור ההתפתחויות האחרונות והקיטון בפעילות החברה". הוא הנחה את סמנכ"ל משאבי האנוש לגבש תוכנית לצמצום היקף כוח האדם בחברה בהיקף של 1,000 איש באופן מיידי.
2 צפייה בגלריה
אסיפת חירום עובדי אל על על רקע משבר הקורונה
אסיפת חירום עובדי אל על על רקע משבר הקורונה
אסיפת חירום עובדי אל על על רקע משבר הקורונה
אתמול ערכה נציגות העובדים בראשות היו"ר, שרון בן יצחק, ישיבת חירום לילית במהלכה בחנו את צעדיהם מול ההנהלה. אחת החלופות שעלו, במטרה למנוע פיטורים מיידים, הייתה הוצאת עובדים לחופשה זמנית עד להפעלה מחודשת של קווי המזרח הרחוק ותאילנד.
2 צפייה בגלריה
נתב"ג שדה תעופה מטוס מטוסים אל על
נתב"ג שדה תעופה מטוס מטוסים אל על
מטוסים של אל על בנתב"ג
עם תחילת הישיבה התקשר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ליו"ר הנציגות ואמר לו כי הטיל על ועדת השרים לעזור לאל על וחברות התעופה האחרות שנמצאות במשבר. "אני מעריך את העבודה שאתם עושים ואנחנו נעזור לכם ונדאג לאל על", אמר.

"חוסר שוויון בתחרות"

לדברי בן יצחק, "אנחנו נמצאים היום בתוך משבר שעד היום לא הכרנו. בשלושת החודשים האחרונים עסוקה נציגות העובדים במו"מ רוחבי לכלל עובדי החברה ותוך כדי התחיל לכרסם בנו הנגיף הארור הזה".
בן יצחק ציין, כי "אנחנו נאלצים להתמודד מול עידוד חברות זרות שנמצאות בבריתות בעוד שלנו כחברה ישראלית יש חרם כניסה מעצם היותנו יהודים. אנו סובלים מחוסר סלוטים, לנו יש היטל ביטחון, ואין לנו תנאים שווים להתחרות. עכשיו הגיע וירוס הקורונה, הממשלה בחרה באופן חריג משאר מדינות העולם להטיל הגבלות מטורפות - לא לטוס. מכת מוות לתעופה. איך אנו כחברת תעופה אשר פעם אחר פעם מתמודדת עם חוסר שוויון בתחרות ואמורה לשמור על הנכס האסטרטגי האווירי - צבאי של מדינת ישראל, יכולה לעמוד מול עצירה מלאה של נוסעים מלטוס".
בנוסף אמר, כי "אנחנו מוצאים בשבועות האחרונים אוזן קשבת אצל שרים ומקבלי החלטות. אנו זועקים ומבקשים היום ועכשיו ממשלת ישראל: אנחנו חיילים של המדינה, יש פה טייסים, טכנאים, מכונאים, חשמליים שאחראים שמטוסי הקרב שלנו יהיו באוויר. כולנו אזרחים שמניעים את כלכלת מדינת ישראל, מעמד ביניים גאה, המנהלים משק בית תחת יוקר המחיה ולא מתלוננים אף פעם. ותמיד כשנקראים למען המדינה ולמען האזרחים - מתייצבים לכל משימה ובכל זמן וכך נמשיך ונעשה גם בעתיד. הפעם, הקריאה הזו לממשלת ישראל זועקת מגורנם של 6,500 בתי אב בישראל: תנו חיבוק חזרה לאל על שעליה עדיין יש לכם מניית זהב".
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, הגיע לכינוס ואמר כי "אנחנו במצב חירום. אל על, החברה שאזרחי המדינה, העובדים וההסתדרות כל כך אוהבים, עומדת בפני קריסה ולאף אחד לא אכפת. אי אפשר לתאר את מצב התעופה בישראל בלעדיה".
בר-דוד ציין, כי "כשיש מצב חירום צריך להתייחס אליו ככזה. אני מצפה שכל הרשויות במדינה יעזרו לאל על וימנעו את קריסתה ואת קריסת שאר החברות הישראליות, ישראייר וארקיע. אני הולך להנחות את כל הוועדים של ההסתדרות לטוס מעתה רק עם חברות התעופה ישראליות - זה הזמן להראות חוסן ולכידות".
בר-דוד אמר בנוסף כי "אני פונה לממשלת ישראל ולעומד בראשה - זוהי שעת חירום ויש להזרים סכום ראשוני לחברה על מנת שתוכל לעבור את התקופה. כולם צריכים להתגייס לטובת העניין, לא רק לדבר – אלא לעשות. לא צריך להקים עוד ועדה, אלא לקבל החלטות".

יו"ר ההסתדרות למנכ"ל האוצר: אשר העברת 50 מיליון שקל לאל על

בתוך כך, בר-דוד שלח מכתב דחוף למנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, בו הוא מבקש להנחות את הגורמים המקצועיים בקרן הסיוע הכלכלי לעסקים שנקלעו למצוקה להעביר לחברת אל על 50 מיליון שקל.
במכתב מציין יו"ר ההסתדרות את השתלשלות האירועים שהביאו את אל על למשבר הנוכחי: "בעקבות ההתפשטות העולמית של נגיף הקורונה בוטלו הזמנות רבות לטיסות ברחבי העולם, וכן בוטלו נתיבי אוויר של חברות תעופה שונות ברחבי העולם. משבר זה לא פסח על אל על, חברת התעופה הגדולה בישראל המעסיקה אלפי עובדים".
עוד הוסיף בר-דוד, כי "משבר הקורונה גרם לאל על משבר תזרימי קשה והחברה הודיעה על כוונתה לפטר כ-1,000 עובדים". בר-דוד מדגיש שההסתדרות תתנגד לכל מהלך של פיטורי עובדים שאינם נחוצים בעת הזאת. לאור זאת מבקש יו"ר ההסתדרות סיוע דחוף בדמות העברה של 50 מיליון שקל אשר יועברו לאל על כהלוואה מקרן הסיוע הכלכלי לעסקים שנקלעו למצוקה.
פורסם לראשונה: 12:13, 01.03.20