אף שהאופטיקה הוכרזה כענף חיוני, המדינה לא מחייבת את העסקים בתחום להישאר פתוחים ומי שמחפש שירותי אופטיקה עשוי להתקשות. כך, למשל, אופטיקה הלפרין סגרה את כל סניפיה, רוב סניפי אירוקה סגורים למעט כמה סניפי רחוב, וכך גם סניפי קרולינה למקה, אופטיקנה פתחה רק 20 חנויות מ-70 וחלק מהאופטומטריסטים הפרטיים השאירו את החנויות פתוחות ואחרים סגרו מפאת תנועה דלה. ברשתות מדברים על ירידה של 80% במכירות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יעקב הלפרין, בעלי אופטיקה הלפרין, אמר ל"ממון" ול-ynet כי הוא לא פותח את הסניפים מחשש לבריאות האופטומטריסטים. הוא מעסיק 280 כאלה. "בדיקת ראייה נעשית במרחק קרוב מדי ללקוח", הוא טוען, אף שהוא עצמו ציין שוב ושוב בפרסומים מטעם הרשת שאופטיקה היא עסק חיוני: "את האופטומטריסטים צריך להעלות על נס, כי בזמן שכולם היו מסוגרים בבית הם שירתו בחזית כדי שלאזרח תהיה ראייה טובה יותר. במקום לקבל צל"ש הם קיבלו קנס של ארנונה", אמר.
1 צפייה בגלריה
קרולינה למקה ואופטיקה הלפרין
קרולינה למקה ואופטיקה הלפרין
סניפים של קרולינה למקה ואופטיקה הלפרין
(צילום: דנה קופל)
אולם גורמים בענף טוענים שהסיבה לאי-הפתיחה היא מחזורים נמוכים. אופטומטריסטים חוששים שהלפרין פועל להפיכת הענף ללא חיוני כדי לקבל פיצוי מהמדינה על סגירת החנויות, טענה שהוא מכחיש. "אני פועל כדי שגם חנויות בענף חיוני יקבלו פטור מארנונה", הוא מדגיש.
על פי ח"כ מיכל שיר "משרד הפנים תיקן את מתווה הפיצוי לעסקים חיוניים, כך שעסקים חיוניים כחנויות אופטיקה הנמצאות ברחובות הערים ונפגעו ב-80%-90% יפוצו, אך במצב הקיים, אותם עסקים לא היו זכאים להנחות בארנונה והקלות ממשרד הפנים - בניגוד לרשתות גדולות הנמצאות בקניונים באותם סקטורים. הוחלט כי עסקים אלה יקבלו מענק סיוע אם מחזור העסקים שלהם ייפגע ב-25% ומעלה. כמו כן, יש מהלך מול האוצר לטובת מתן החזר ארנונה רטרואקטיבי לעסקים אלה עבור החודשים מארס-אפריל, בגובה 1.5 מיליון שקל".
יו"ר מועצת האופטומטריסטים: "חלק מחנויות הרחוב עובדות. טוב שהמקצוע לא נמצא בידי רשתות שמעדיפות לסגור על בסיס כלכלי"
מנכ"ל אופטיקנה, אלרועי תורג'מן, מסר כי הרשת מפעילה 21 סניפים כדי לתת פתרון לכל אזור: "אנו גם מחזיקים מוקד SOS. מבחינתי זה שירות חיוני. זה לא כלכלי, הפסדנו בסגר הקודם מיליונים. לא נערכנו טוב. בסגר הזה אנחנו ערוכים הרבה יותר טוב".
גם רשת סופר פארם סגרה 15 סניפים בשל חוסר כדאיות כלכלית למרות היותה עסק חיוני. חלקם סניפים שמציעים שירותי אופטיקה. לסופר פארם 48 סניפים שמוכרים משקפיים ומשקפי שמש.
יו"ר מועצת האופטומטריסטים אדי מרקוביץ מסר: "חלק גדול מחנויות הרחוב הפרטיות עובדות. מה שעומד על הכף זה החובה לשמור על בריאות הציבור, ומצד שני העדפה של אינטרס כלכלי על פני ההכרה שלי כמקצוע חיוני. טוב שהמקצוע לא נמצא בידי רשתות שמעדיפות לא לפתוח סניפים על בסיס כלכלי".