1 צפייה בגלריה
(צילום: מוטי קמחי)

בית משפט השלום בקריות קיבל לאחרונה תביעה של בן 27 שנפגע בעת שרכב על אופניים חשמליים בעכו, וגלגליו נתקלו בבור במדרכה. השופט ערן נווה קבע כי העירייה התרשלה בשמירה על תקינות המדרכה והורה לה לפצות את התובע ב-90 אלף שקל.
התאונה התרחשה ב-2016, כאשר התובע, מחסנאי במקצועו, רכב על המדרכה באחד מרחובות העיר. בשלב מסוים, כשירד על מעבר חצייה, האופניים נעצרו בפתאומיות והוא התהפך ונפל. התוצאה הייתה שבר בכף היד ו-5% נכות, על פי מומחה-אורתופד מטעם בית המשפט.
אל תביעתו הוא צירף תמונות של המפגע – מעין בור או סדק רחב ועמוק באמצע הכביש. כמו כן, היא זימן לעדות בעל מספרה סמוכה, שראה את ההתרחשות והגיש עזרה לתובע, ואף סיפר כי גם הוא עצמו מעד במקום מספר פעמים.
לעומת זאת, העירייה הכחישה את גרסת התובע וטענה שהוא נפגע בנסיבות אחרות לגמרי, וכעת מנסה "להלביש" את פציעתו על מפגע בשטח ציבורי. היא הפנתה לכך שבמסמך הרפואי מקופת חולים צוין כי "נפל מאופניים" מבלי שהוזכר קיומו של מפגע כלשהו כגורם לנפילה.
עם זאת, העד מטעם העירייה – מנהל מחלקת כבישים – לא הכחיש שהיה בור במקום, והודה שהדבר נראה "לא תקין", אם כי טען שהיה זה בור קטן בהרבה, והוא תוקן לאחר שנודע על התביעה.
השופט נווה קיבל את גרסת התובע, וציין כי אין ממש בטענות העירייה. "העדויות של התובע והעד מטעמו היו קוהרנטיות ולא היו בהם סתירות יוצאות דופן, דבר שמלמד על כך כי מדובר באירוע שיש בו אמת" כתב. על עדות הספר כתב כי הייתה אותנטית ונטולת אינטרס, וגובתה כאמור בתלונות בהן נראה מפגע ברור.
השופט הפנה לכך שגם עד העירייה הודה שהיה מפגע במקום, והוסיף כי "עצם הימצאותו של בור שכזה (גם אם הוא קטן לגרסת מנהל הנתבעת העד שהעיד מטעמה) במקום מהווה רשלנות ולכן דין התביעה להתקבל".
יחד עם זאת, השופט סבר שיש להטיל על התובע רשלנות תורמת גבוהה בשיעור של 25%, וזאת משום שרכב על המדרכה ובכך סיכן עוברים ושבים, ואף עשה זאת ללא קסדה. לעניין זה השופט גם התחשב בעובדה שהתובע מכיר היטב את המקום, ורוכב בו כל יום בדרך לעבודתו.
לאחר שעבר על המסמכים הרפואיים וניתח את נזקי התובע, תוך הפחתת 25% אשם תורם, השופט הורה לעירייה לפצותו ב-75 אלף שקל. בנוסף תשלם העירייה לתובע הוצאות משפט, וכן שכר טרחת עו"ד בשיעור של 20% (15 אלף שקל).