האם סרבול ובירוקרטיה מיותרת שוב יעכבו מתן מענקים למעסיקים? הפעם מדובר במענקים להחזרת עובדים מחופשות ללא תשלום, כשהמועד הראשון לדרישתם הוא מחר (יום ד'). זאת כאשר הסכום הראשוני להחזרת כל עובד מחודש יוני עומד על 7,500 שקל.

כך למשל, המעסיק נדרש לרשום את שם העובד כפי שנרשם בלשכת האוכלוסין. המשמעות היא שהחסרת האות י' או ו' או שם אמצעי ידחה את קבלת הקובץ כולו למעסיק. תיקון יצטרך להתבצע באמצעות מוקד טלפוני. מדוע לא להסתפק במספר ת.ז? הרי העובד, שפרטיו ימולאו, כבר נרשם בעצמו בלשכת התעסוקה.
2 צפייה בגלריה
הפגנת העצמאיים בתל אביב
הפגנת העצמאיים בתל אביב
הפגנת העצמאיים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
זאת ועוד: נדרשים נתונים כמו מספר שעות שעבד העובד, סוג העיסוק וכתובת המייל שלו, שכלל אינם נדרשים בחקיקה ואינם נמצאים בידי המעביד ולעיתים אף ישנם עובדים, שאין להם כתובת דוא"ל.
בנוסף, ההזנה של הנתונים היא ידנית - ותתארו לכם מעסיק של מאות עובדים, שטעות טכנית בהקלדה תשלול את הזכאות למענק, וזאת במקום להיערך להפקת קובץ מבתי התוכנה הגדולים בארץ, שמפיקים מיליוני תלושים (מיכפל, טמל ועוקץ) להפיק לקובץ אקסל שיצר שירות התעסוקה.
כמו כן, לאחר הזנת הקובץ על ידי המעסיק, העובדים נדרשים להיכנס אישית לאתר שירות התעסוקה, למלא פרטים ולהצהיר הצהרות. חלק מהנתונים אינם נמצאים בידם והועברו לשירות התעסוקה ע"י המעסיק וניתנים לאימות מול שירות התעסוקה והמוסד לביטוח לאומי.
"במענק לעידוד תעסוקה הבירוקרטיה שוב תנצח את התמריץ", אמר ל-ynet יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס. לדבריו, לפי שלבי תהליך הבקשה והקובץ שהמעסיקים ידרשו למלא והאישור שהעובד יידרש לבצע באתר שירות התעסוקה, נראה כי לא יושמו עקרונות מהירות התשלום ופשטות הביצוע, תכלית החוק לא תיושם ותייצר בירוקרטיה וסרבול.
2 צפייה בגלריה
ירון גינדי נשיא לשכת יועצי המס. "לא יושמו עקרונות מהירות התשלום ופשטות הביצוע"
ירון גינדי נשיא לשכת יועצי המס. "לא יושמו עקרונות מהירות התשלום ופשטות הביצוע"
ירון גינדי נשיא לשכת יועצי המס. "לא יושמו עקרונות מהירות התשלום ופשטות הביצוע"
(צילום: איריס מזור)
"ברור לנו שביום חמישי, היום הראשון להגשת המענק, אף מעסיק לא יצליח לדווח שום דבר פשוט, כי אין בידיהם את כל הפרטים, שדורש שירות התעסוקה, וחלקם כלל אינם נדרשים על פי החוק", אמר. "במקום לייצר תהליכים פשוטים, יעילים ומהירים, הנצחת הבירוקרטיה תביא לכך, שמעסיקים רבים לא יצליחו להגיש ולקבל את התמריץ. מדובר בתהליכים שנוצרו על ידי מי שלא העסיקו עובד או הפיקו תלוש שכר בחייהם וזו התוצאה".

דרישה למילוי פרטים שאינם מופיעים בחוק המענק

רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רו"ח, אמרה היום כי בלשכה מתריעים על קשיים וכשלים מהותיים בתהליך הגשת הבקשה לפעימה הרביעית של מענק המתמרץ מעסיקים להחזיר עובדים מחל"ת, שיחל ב-15 ביולי לראשונה מול שירות התעסוקה ולא רשות המיסים, שטיפלה עד כה במענקים.
לדבריה, בשלב זה התהליך הוא של מילוי ידני של טבלת אקסל ואין עדיין אפילו חיבור לבתי התוכנה. במקום שכל מעסיק יצהיר במרוכז על עובדיו יש דרישה שכל עובד ימלא הצהרה אישית, ובחברות של עשרות ומאות עובדים זהו חסם מעכב. יש דרישה למילוי פרטים, כמו שעות עבודה, שאינם נדרשים בחוק המענק וכמו כן בשלב הזה אין אפשרות לטיפול ישיר על ידי מייצגים, למרות ששירות התעסוקה הבטיח ללשכת רואי החשבון לאפשר זאת בזמן הקרוב.
"עם כל הרצון לסייע, מדובר בחסמים ידועים מראש, שעלולים להכשיל מעסיקים רבים שזכאים למענקים. אנו בקשר ישיר עם שירות העסוקה ומציעים פתרונות, אך צופים כבר את הבעיות שיש לתת להם פתרון מיידי, אחרת יהיו עיכובים רבים", אמרה ל-ynet.
משירות התעסוקה נמסר בתגובה: "על אף מורכבותו של החוק, הצליח שירות התעסוקה להקים אתר ייעודי בכפוף לחוק, שמנגיש בצורה הטובה והברורה ביותר את כל סעיפיו השונים, כל זאת בזמן אפס. לנו אין כל רצון לסרבל את התהליך - להיפך, בכל מקום שיכולנו לפשט את התהליך עשינו זאת, אך החוק אינו מאפשר מרווח גדול לתמרון. אנו קוראים למעסיקים להיכנס לאתר ולהיווכח כי בכפוף למגבלות החוק האתר מאוד ידידותי ונוח. נמשיך לעשות הכול כדי לסייע בתהליך עידוד החזרת העובדים לתעסוקה".
באופן לא רשמי אמר היום גורם ממשלתי הקשור לנושא, כי "מדובר במערכת בירוקרטית שתגרום להרבה טעויות ולאי תשלום המענק למעסיקים רבים. חייבים לתקן את המתווה הזה מיד".