לראשונה מזה שנים: הפסד נקי של כ-96 מיליון שקל לשופרסל ברבעון שלישי של 2022. זאת, בגין הפרשה לתוכנית ההתייעלות בעלות של 200 מיליון שקל שאישר הדירקטוריון ברבעון השלישי וכוללת פיטורי למעלה מ-100 עובדים וצעדי התייעלות נוספים, במטרה להתמודד עם התחרות העתידית מצד קרפור ולשפר את התוצאות הכספיות של החברה לאחר ששיעור הרווח התפעולי שלה מהמחזור התדרדר ל-1.5%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בתשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה הרשת עם הפסד של מיליון שקל, בהשוואה לרווח של 293 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. תוכנית ההתיעלות צפויה להביא לחיסכון שנתי של של כ-250 מיליון שקל, אלא שגם ללא ההפרשה החד-פעמית תוצאות החברה אינן טובות: ההכנסות הם הסתכמו ב-3.8 מיליארד שקל גידול של 0.2% בלבד לעומת הרבעון המקביל.
1 צפייה בגלריה
שופרסל
שופרסל
שופרסל
(צילום: עמית שעל)
בנוסף, מכירות המותג הפרטי ברבעון השלישי מהוות 26.7% מהמחסור, ללא שינוי בהשוואה לרבעון קודם, ואת תשעת החודשים הראשונים של השנה סיכמה שופרסל עם ירידה של 1.2% בהכנסות שהסתכמו ב-11 מיליארד שקל, בהשוואה ל-11.5 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בחנויות הזהות נרשמה ירידה של 2% לעומת הרבעון הקודם ובתשעת החודשים הראשונים נרשמה ירידה של 3.4% בסניפים זהים. הרווח הגולמי ברבעון שלישי הווה 26.9% מההכנסות, לעומת 27% ברבעון מקביל.
כמו כן, בתשעת החודשים הראשונים של השנה ירד הרווח הגולמי של שופרסל ל-26.5% מהמחזור, בהשוואה ל-27.3% בתקופה מקבילה אשתקד. הרווח התפעולי לפני הכנסות והוצאות אחרות ברבעון הסתכם בכ-115 מיליון שקל, המהווים כ-3% מההכנסות, לעומת 4.9% ברבעון מקביל.
את הירידה ברווח התפעולי מסבירים בחברה בהתייקרויות של תשומות בגין האינפלציה. בתשעת החודשים הראשונים של השנה נחתך הרווח התפעולי ל-324 מיליון שקל שהם כ-2.9% מהמחזור. זאת, בהשוואה ל-567 מיליון שקל אשתקד שהיוו כ-5.1% מהמחזור.
כדי "להמתיק את התמונה" שופרסל מדגישה את הפוטנציאל שרק החלה לממש בנכסי הנדל"ן שלה שמוערכים בכ-2.7 מיליארד שקל ומציינת כי תבדוק אפשרות להנפיקם או להכניס שותף לחברת הנדל"ן שלה.
איציק אברכהן, יו"ר דירקטוריון קבוצת שופרסל, ואורי וטרמן, מנכ"ל הקבוצה, אמרו עם פרסום הדוחות כי "הרבעון השלישי אופיין בגידול קל בהכנסות ומשקף רמת ביקושים גבוהה במגזר הקמעונאות וכי החברה מצמצמת את הפער מול אשתקד. אנו מאמינים כי הקבוצה ערוכה היטב להתמודדות עם האתגרים העומדים בפתחה, ביניהם עליית התשומות ותקופת אינפלציה עולה. זיהינו את האתגרים הניצבים בפנינו ואנו מיישמים את השינויים הנדרשים. אנו נאמנים לתוכנית שהצבנו להבטחת צמיחתה ארוכת הטווח של הקבוצה בכדי להמשיך להוביל את שוק הקמעונאות בישראל".

שופרסל תזרים מיליוני שקלים למחלבות הגולן

במקביל, לפרסום הדוח, שופרסל הודיעה לנאמנים שמינה בית המשפט ליצרנית החלב במותג הפרטי של הרשת, מחלבות הגולן, סכום של מיליון שקל בגין חוב עבור אספקת חלב שכבר בוצעה. שופרסל תזרים גם סכום של כ-3 מיליון שקל לחודש (כולל קבלת סחורה) לצורך תפעול המחלבה על ידי הנאמנים ועד למכירתה. כלומר, סכום של כ-10 מיליון שקל לשלושה חודשי ההפעלה הצפויה, ובכך להבטיח לעצמה את ייצור החלב תחת מותג שופרסל.
הזרמת הכספים הצפויה למחלבה מגיעה בין השאר מאחר שללא מחלבת הגולן, תיאלץ שופרסל לוותר על המותג הפרטי שלה בחלב לאחר שמחלבות טרה, תנובה ושטראוס סירבו לייצר לה חלב למותג הפרטי שמחירו נמוך ממחיר החלב המפוקח. לטענת המחלבות, ייצורו מסב להן הפסד בגלל הפער שנוצר בין עלות חומר הגלם - החלב הגולמי - שעלה בשנתיים האחרונות ב־24% בעוד מחיר החלב לצרכן עלה כעת ב־4.9% בלבד.