ראשי הבנקים מערערים בכעס על הנחיית בנק ישראל והפיקוח על הבנקים שתגרום להפחתה של שכרם. ל-ynet נודע שבימים האחרונים הועברו עשרות ניירות וחוות דעת בעניין זה לבנק ישראל, שהופתע מכמות התגובות הנוגעות לשינוי שכר ראשי הבנקים - בעוד שלשינויים מסתמנים בנושאים כמו משכנתאות ואחרים הקשורים בלקוחות הבנקים התקבלו הרבה פחות תגובות. "מפליא שכל התגובות מתייחסות רק לשכר יושבי הראש. זה מה שמעניין אותם יותר מכל", אמרן בדיון פנימי גורמים בבנק ישראל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בהנחיות שנועדו לפי בנק ישראל לחזק את מעמדם של יושבי ראש דירקטוריון הבנקים כחלק מהדירקטוריון ובנפרד מהנהלת הבנק, וזאת כדי לחזק את מעמד הדירקטוריון כולו.
2 צפייה בגלריה
בנק לאומי, דיסקונט והפועלים
בנק לאומי, דיסקונט והפועלים
בנק לאומי, דיסקונט והפועלים
(צילומים: יאיר שגיא ואביב גוטליב)
במסגרת זו, הועברה למערכת הבנקאית להתייחסות טיוטה של הוראות ממשל תאגידי ובהן הפרדה ברורה בין עבודת הדירקטוריון בבנק כגורם מפקח ומתווה מדיניות לבין תפקידי הנהלת הבנק כגורם עסקי ביצועי. ההוראה בשימוע, לגביה יתקיים דיון על המערכת בהמשך השבוע, עוסקת בחיזוק מעמד הדירקטוריון ועצמאותו והגברת האפקטיביות של עבודתו.
עוד נודע ל-ynet כי ההוראה תחול למעשה על שלושה יו"רים של בנקים ובהם לאומי, דיסקונט ופועלים. שכרם של השלושה כיום, עומד על פי פרסומי הבנקים על כ-2.5-3 מיליון שקלים לשנה והוא צפוי להיפגע כנראה בכמה מאות אלפי שקלים לפחות.
2 צפייה בגלריה
בנק ישראל
בנק ישראל
בנק ישראל
(צילום: רויטרס)
המפקח על הבנקים, מר יאיר אבידן: "הוראותינו אלה מחזקות ומעצימות את מעמד הדירקטוריון כולו, לרבות העומד בראשו. ההוראות מיישמות את ההפרדה הבסיסית הנדרשת בין עבודת הדירקטוריון בבנק כגורם מפקח ומתווה מדיניות לבין תפקידי הנהלת הבנק כגורם עסקי ביצועי".
לדבריו, הוראות אלו חשובות במיוחד להבהרה ולמניעת טשטוש זהויות ופעילויות בין תפקידי ההנהלה לבין תפקידי הדירקטוריון, ובכלל זה תפקידיו של יו"ר הדירקטוריון, ובמיוחד כשמדובר בבנק בלא גרעין שליטה. בנוסף, מאפשרות ההוראות לשלם ליו"ר הדירקטוריון גם בבנק בלא שליטה גמול ההולם את תפקידו, וזאת בהתאם למנגנון שאינו פוגע בעצמאותו ואשר אינו מטיל מגבלת שכר או קובע את היקף המשרה שלו ומותיר זאת לשיקול דעת הדירקטוריון".
יצוין כי ההוראה בתיקון שהקפיצה את המערכת הבנקאית קובעת כי התגמול של יושב הראש של הבנק ייקבע ביחס לתגמול הממוצע של יתר הדירקטורים, בהתחשב בתשומות הנוספות שנדרשות מיושב ראש הדירקטוריון לשם ביצוע תפקידיו לעומת אלה שנדרשות מיתר הדירקטורים, כפי שיקבע הדירקטוריון בהתאם לשיקול דעתו.
ל-ynet נודע כי המנגנון אינו מטיל מגבלת שכר ואינו קובע את היקף התשומות אלא מותיר זאת לשיקול דעתו של הדירקטוריון. עם זאת, המנגנון מחייב נימוקים ושקיפות וצפוי ששכר ראשי הדירקטוריונים ייפגע בסכומים לא קטנים בשל ההוראה החדשה של בנק ישראל.