מזרחי טפחות ומרכנתיל הם הבנקים הידידותיים ביותר לעסקים הקטנים והבינוניים. כך עולה ממדד ידידותיוּת בנקים לעסקים קטנים ובינוניים ל-2020, מדד שמפרסם משרד הכלכלה מ-2018. מהסקר, שאחד הקריטריונים המרכזיים שלו הוא היקף מתן אשראי לעסקים הקטנים והבינוניים, עולה כי בנק הפועלים, שהוביל בסקר 2019, ירד למקום הרביעי ואת מקומו בראש הטבלה תפס מזרחי טפחות, שעל פי הדו"ח מציע את האשראי הזול ביותר ביחס לסיכון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הבנקים הגדולים, הפועלים ולאומי, צימצמו את היקף האשראי לעסקים קטנים ובינוניים ב-2020. המדד בודק 5 מדדים משמעותיים לעסקים: היקף האשראי של הבנק לעסקים קטנים ובינוניים מסך האשראי העסקי, יחס הריבית לסיכון של האשראי שעסקים קטנים ובינוניים מקבלים מהבנק, שיעור רווחיות הבנק מהכנסות שאינן ריבית (עמלות), וסקר שביעות רצון של עסקים מהבנקים.
3 צפייה בגלריה
סניפי בנק לאומי והפועלים
סניפי בנק לאומי והפועלים
צמצמו את היקף האשראי לעסקים קטנים ובינוניים. סניפי בנק לאומי והפועלים
(צילום: יאיר שגיא ואביב גוטליב)
מזרחי טפחות, שדורג בסקר 2019 במקום השלישי, עלה לפסגה עם ציון 95. מרכנתיל נשאר במקום השני עם ציון 91. בנק לאומי עלה מהמקום הרביעי לשלישי עם ציון 85, ובנק פועלים ירד מהמקום הראשון לרביעי עם ציון של 84. הבנק הבינלאומי עלה מהמקום השישי למקום החמישי עם ציון 80, ובמקום האחרון בנק דיסקונט עם ציון 75.
לפי הממצאים העיקריים (השינוי ב-2020 לעומת 2019), סך שיעור האשראי לעסקים קטנים ובינוניים בעלי מחזור שנתי של עד 50 מיליון שקל בששת הבנקים הגדולים עלה מ-36.9% ל-37.3%. בהכנסות מריבית ביחס לממוצע האשראי בקרב העסקים הקטנים והבינוניים נרשמה ירידה מ-4.2% ל-3.7%. הסיבה - הקרן בערבות מדינה הגבילה את הריבית לפריים 1.5%+. ב-2020 הייתה עלייה באשראי בסיכון בקרב העסקים הקטנים (הפסדי אשראי, חובות בפיגור ועוד) מ-2.5% ב-2019 ל2.7% ב-2020.
3 צפייה בגלריה
בנק מזרחי טפחות
בנק מזרחי טפחות
עלה לפסגה. בנק מזרחי טפחות
(צילום: יובל חן)
רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים: "השנה האחרונה הייתה ייחודית. מעורבות הקרן בערבות מדינה סייעה לבנקים לתת אשראי לעסקים קטנים ובינוניים למרות המשבר. עם זאת, אנו רואים שחלק מהבנקים, ובעיקר הגדולים, צימצמו את היקף האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, שינוי שבא לידי ביטוי במדד".
צמצום האשראי לעסקים הקטנים על ידי הבנקים הגדולים מקבל חיזוק מדוח נוסף שפירסמה באחרונה סוכנות העסקים במשרד הכלכלה, ולפיו העסקים הקטנים קיבלו פחות אשראי מהבנקים במשבר הקורונה. האשראי שנתנו הבנקים לעסקים הזעירים ירד ב-11% אף שהמדינה הגדילה את הקרן להלוואות בערבות המדינה ל-3.4 מיליארד שקל. מהנתונים עולה כי העסקים הזעירים, עם מחזור של עד 2 מיליון שקל, סבלו מצמצום של ממש בהיקף האשראי, שירד ב-2020 ב-6% ביחס ל-2019. היקף מתן האשראי ירד ב-4.6 מיליארד שקל.
3 צפייה בגלריה
צילום: הדר יואביאן
צילום: הדר יואביאן
שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי
(צילום: הדר יואביאן )
מנהל תחום מימון בסוכנות לעסקים במשרד הכלכלה, יוסי עדס, ציין כי התופעה נכונה גם בקרב העצמאים, שקיבלו את האשראי המבוקש בשיעור הנמוך במחצית ביחס לעסקים אחרים. בקרב העצמאים גם בולט הפער בירידה בקבלת האשראי ב-2020 לעומת 2019. על פי בנק ישראל, נכון לסוף 2020, היקף האשראי העסקי במשק עומד על 986 מיליארד שקל בשנה, והיקף האשראי לעסקים קטנים ובינוניים הוא כ-23% מהאשראי העסקי במשק.
שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי: "מדד הבנקים הוא כלי נוסף לקידום העסקים הקטנים והבינוניים. שקיפותו והנגשתו מיועדים לעודד את הבנקים להיטיב ולשפר את השירות, כך שיהיו ידידותיים יותר לעסקים הקטנים והבינוניים, מנוע הצמיחה המרכזי במשק".