ההחזר לרוכשי הכרטיסים למופעי סלין דיון בארץ ומופעים נוספים שבוטלו בעקבות משבר הקורונה - לא סביר ולא ראוי, מגיע להם החזר כספי מלא. כך טוענת המועצה הישראלית לצרכנות בהתנגדות שהגישה לביהמ"ש המחוזי בת"א, להסדר פשרה בתביעה ייצוגית שעוסקת בביטול מופעי סלין דיון בישראל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
את התביעה הגישו טליה מלך לנדסמן וצבי לנדסמן באמצעות עורכי הדין אליהו מלך ואביעד כהן, נגד איוונטים ישראל ושוקי וייס. הסדר הפשרה הוגש לביהמ"ש ביוני.
2 צפייה בגלריה
סלין דיון
סלין דיון
סלין דיון
(צילום: AP)

החשש - החברות רוצות לכאורה לכסות את נזקי המשבר

לטענת המועצה, בהסדר הפשרה נקבעו דמי ביטול מופקעים בשיעור של 25% מהכרטיס לחברי הקבוצה המבקשים החזר כספי. כמו כן הצרכנים יקבלו את ההחזר רק במהלך 2022. כיוון שכך, זה הסדר ש"אינו ראוי, אינו הוגן, אינו סביר ואינו מהווה את הדרך היעילה והראויה להכרעה במחלוקת".
נטען כי החברות מחזיקות בידן מיליוני שקלים כבר למעלה משנה ומונעות מהצרכן קבלת החזר כספי עבור שירות שכלל לא ניתן, בטענה שנגרם להן נזק מביטול המופעים. יחד עם זאת החברות "לא גילו לבית המשפט מהן ההוצאות הסבירות שהוצאו 'לשם קיום החוזה' כמתחייב על פי החוק, ומכאן החשש שההסדר נועד לכסות את כל נזקי החברה כתוצאה מהמשבר".

מהמועצה נמסר: "מהנתונים שהוצגו בהסכם הפשרה, מכרה חברת איוונטים 67,571 כרטיסים למופעים בסכום של 30,491,590 שקל, ורק 16 אלף צרכנים מימשו עד כה את הכרטיסים שברשותם או את שובר הזיכוי שהחברות נתנו למופע אחר. מכאן, כי 51 אלף חברי קבוצה מעדיפים לכאורה לקבל החזר כספי, כך שאם יאושר ההסכם אבנטים תקבל פיצוי מוערך של כ -5.7 מיליון שקל".

"הסכם הפשרה פורסם באתר לפני שאושר"

לפי הסדר הפשרה, לרוכש כרטיס למופע שבוטל/נדחה עומדות שלוש אפשרויות בחירה, שגם נשלחו אליו במייל: מימוש הכרטיס במועד (הלא ידוע) של מופע חדש; קבלת שובר זיכוי בשווי של 110% ממחיר הכרטיס המקורי למימוש לתקופה של שנתיים או קבלת החזר כספי בשיעור של 75% מהסכום המשולם ב-2022.
מדובר בכל מי שרכש כרטיס לאחד או יותר מבין המופעים הבאים שלא התקיימו במועדם המקורי בשל משבר הקורונה: סלין דיון, ניק קייב, פיקסיז, מוריסי, רובין שארמה, דניס לויד, כנס מדע ותודעה, תערוכת אוטומוטור ולא רק בלונדיניות.
לא רק שאיוונטים שלחה הודעה על הסכם הפשרה לצרכנים עוד בטרם אושר, "אלא שהחברה כבר פרסמה את הסדר הפשרה באתר האינטרנט שלה, לפני ניהול הליך בחינת ההסדר על ידי בית המשפט ובטרם אישורו, וחברי הקבוצה שיבחרו לממש את הכרטיס למופע במועד החדש, עלולים למצוא עצמם כבולים לחברה לתקופה ארוכה, מבלי שיוכלו לשנות את בחירתם", כך נמסר.

2 צפייה בגלריה
ההנחיות החדשות
ההנחיות החדשות
חוזרים לתו הירוק. עוד הופעות יתבטלו?
(צילום: רז גרוס, עידו ארז, EPA)
"לעמדת המועצה לצרכנות, לתוצאות ההליך עשויות להיות השלכות רוחב על כלל הציבור שקנה שירותים שבוטלו בשל התפרצות הנגיף, באופן שבכל עסקה לרכישת שירות יוטל על הציבור 'מס קורונה' על אף שלא ניתן לצרכנים כלל שירות.
"בנוסף, ההסדר לא רק שלא מהווה פתרון הולם לפי חוק החוזים (במקרה של סיכול חוזה לא יתכן שהנזק מגולגל כך לצרכן והיה על ההפקה לרכוש ביטוח מתאים נגד אירועים בלתי צפויים) אלא שהוא גם סותר לכאורה את המלצת משרד המשפטים לפיה לצרכן שרכש כרטיס למופע שבוטל יימסר זיכוי למימוש במשך תקופה של שנה, כשבסופה, במקרה של אי מימוש, הצרכן יהיה זכאי להחזר כספי מלא.
"לכן יש לדחות את הסכם הפשרה בנוסח שהוגש, או לחילופין לאפשר לחברי הקבוצה לקבל החזר כספי מלא ומיידי, ולקבוע כי בעלי חברת אוונטים יהיו ערבים באופן אישי למימוש זכויות חברי הקבוצה" .
עוד נמסר כי: "מבדיקת המועצה עולה כי החברה שמפעילה בימים אלה את אתר אוונטים היא חברה חדשה שהוקמה בדצמבר 2020 - סי. טי. אס. אוונטים ניו קו בע"מ ח.פ. 516294550 ולא ברור אם החברה הנתבעת תמשיך את פעילותה ותקיים את התחייבויותיה לחברי הקבוצה בהתאם להסדר".

תרעומת על התגמול לתובעים הייצוגיים

בנוסף למועצה לצרכנות, גם היועץ המשפטי לממשלה זכאי להגיש אישורו או התנגדותו להסכם. כמו כן צרכנים רבים שרכשו כרטיסים למופעים, הביעו תרעומת על כך שבמסגרת הסדר הפשרה, ביהמ"ש הורה על גמול בסכום של 50 אלף שקל למגישי התביעה וזכות ל-25 כרטיסים למופעים וכן שכר טרחה בסכום של 450 אלף שקל, בצירוף מע"מ לבא כוחם. לפי המועצה, פסיקת הוצאות גמול כאלה ושכר טרחה כה גבוה לעו"ד מעלה חשש לפגיעה בטובת חברי הקבוצה. "הם נאלצים לממן למעשה את הגמול ושכר הטרחה מכיסם, על חשבון הפיצוי המגיע להם". יחד עם זאת, המועצה עצמה מבקשת החזר הוצאות על טרחתה בהליך זה.
במועצה מציעים כי צרכנים יקבלו החזר מלא עבור הכרטיס שרכשו, במזומן. חברת איוונטים תבקש חשבון בנק או מספר כרטיס אשראי של הצרכן ותתחייב להעביר את ההחזר לידי הצרכן מיידית ועד שבעה ימים ממועד ההודעה לחברה. לאור החשש להפסקת פעילות איוונטים ואי מימוש ההסכם, שתי החברות בהליך יחויבו ביחד או לחוד או שתינתן ערבות אישית של בעלי חברת איוונטים עד למימוש זכויות הצרכנים בהתאם להסדר הפשרה.
עו"ד אליהו מלך מסר בתגובה: "כבאי כוח קבוצת התובעים הייצוגיים, אנו סבורים שעמדת המועצה לצרכנות בעניין הסכם הפשרה המוצע, היא שגויה וכי ההסדר המוצע יאושר על ידי בית המשפט בהיותו במובהק הסדר הפועל לטובת רוכשי הכרטיסים. מדובר בהסדר המקנה לחברי הקבוצה אלטרנטיבות פיצוי ממשיות ומידיות וכן אופציית השבה מלאה בטווח זמן סביר, בעוד שקבלת עמדת המועצה לצרכנות עלולה להוביל להתמשכות ההליכים המשפטיים במשך שנים ובסיומן אין לדעת כיצד יפסוק בית המשפט במחלוקת".
מחברת איוונטים וחברת שוקי וייס נמסר בתגובה: "הסדר הפשרה שהוגש לאישור בית המשפט על ידי נציגי רוכשי הכרטיסים ומארגני האירועים, נערך בהתאם לעקרונות שהועלו על-ידי בית המשפט בדיון שנערך בחודש פברואר 2021, ולאחר הליך גישור אצל אחד מהמגשרים הבכירים בישראל.
"התנגדות המועצה מתעלמת לחלוטין מהמציאות החריגה בכל קנה מידה שהביאה התפשטות נגיף הקורונה, כאשר אין ולא יכול להיות חולק שמארגני האירועים - ולא המועצה לצרכנות - היו יכולים לנבא מגפה עולמית כמגפת הקורונה, אשר גרמה להיקפי תחלואה ותמותה בהיקף אדיר, ואת השלכות מגפה זו, לרבות בדמות הגבלות שטרם הוטלו כמותן במדינת ישראל (הן בהיקפן והן במשכן). כך למשל המועצה באה בטרוניה למארגני האירועים על כך שלא רכשו ביטוח נגד ביטול המופעים כאשר בפועל לא קיימת פוליסה המכסה מגיפה עולמית ("pandemic") - וזוהי רק דוגמה אחת להיעדר ההבנה, הרגישות והבסיס העובדתי שבהתנגדות המועצה, התנגדות לה נשיב באופן מלא בבית המשפט שלו הסמכות לקבוע האם ההסדר ראוי, הוגן וסביר".