האם חברות הסלולר, שנוהגות למכור ציוד ב-36 תשלומים חודשיים, חייבות לעמוד בחוק אשראי הוגן שמגביל את הריבית בהלוואות? הדעות חלוקות, אך החברות כבר מפחיתות ריביות בהדרגה. לפי החוק, הריבית המרבית בהסכמי הלוואה מוגבלת לריבית של בנק ישראל (כיום 0.25%) בתוספת 15 נקודות האחוז.
ברוב החברות טוענים שהחוק לא נוגע אליהן, משום שהן לא נותנות הלוואה אלא מקבלות תמורה בתשלומים; אך חלק מהחברות מעריכות שהחוק חל גם על עסקאות כאלה בשל הריבית הגבוהה וסיכון האשראי הגבוה, והורידו את שיעורי הריבית.
2 צפייה בגלריה
הודעת SMS
הודעת SMS
סמארטפון. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
פרטנר למשל, שבעבר מכרה ציוד בריבית של 70%, מוכרת אייפון 11 פרו 64GB ב-4,749 שקל ב-12 תשלומים וב-6,188 שקל ב-36 תשלומים - ריבית של 20%. רוב הריביות הורדו ל-15%-20%, אך במספר מוצרים הן מגיעות לעד 28.5%. ב-HOT מובייל גבו עד לאחרונה ריביות של 29% עד 67% וכיום הריבית נעה בין 7% ל-38%.
בסלקום יש מחירים שונים במוקד הטלפוני, בדוכני דינמיקה ובאתר, שם אי אפשר לרכוש בתשלומים דרך החשבונית. גלקסי S10 פלוס עולה באתר 2,990 שקל, ובמוקד הוא נמכר רק ב-36 תשלומים של 149 שקל בחשבונית (5,364 שקל) - פער של 79%. בדוכן דינמיקה, המחיר במזומן או באשראי עד 18 תשלומים הוא 3,199 שקל, ודרך החשבונית המחיר הוא 5,364 שקל, כמו אצל סלקום. לפי הנציג, הסיבה לפער הגדול היא כי "יש על זה ריבית".
בפלאפון הריביות נעות בין 12% ל-15%, בהתאם לחוק. גם בבזק סטור, השייכת לאותה חברת אם, מוכרים מכשירים בריביות של 10%-15% ולעיתים גם בלי ריבית כלל.

תגובות

מ-HOT מובייל נמסר: "רכישת מכשיר סלולרי בתשלומים במסגרת החשבונית אינה בגדר עסקת אשראי".
מפרטנר נמסר: "למרות שהחוק לא חל עלינו, עשינו הפחתות משמעותיות בריביות".
מסלקום נמסר: "בימים אלו נכנס מנכ"ל חדש שמוביל שינוי בתהליכי מכירת הציוד. החוק לא חל על החברה שכן ובכל מקרה נכון להיום, המכירה מבוצעת בערוצים שונים ובצורות תשלום שונות לכל ערוץ ללא ריבית".
מבזק נמסר: "בזק מאפשרת תשלום במזומן, בכרטיס אשראי ובפריסה לתשלומים, באמצעות חשבון הטלפון".
בפלאפון סירבו להגיב.
לפי המועצה לצרכנות, החוק חל על תאגידים שנותנים הלוואה ולא על עסקת אשראי. "עם זאת, המוכר מחויב לגלות לצרכן טרם המכירה את המחיר במזומן לצד המחיר באשראי, שיעור הריבית וגובה התשלום החודשי".