1 צפייה בגלריה
לוחמי חטיבת המילואים "הראל" פשטו על מרחב אלקרמאן ברצועת עזה, השמידו אויב ותשתיות טרור
לוחמי חטיבת המילואים "הראל" פשטו על מרחב אלקרמאן ברצועת עזה, השמידו אויב ותשתיות טרור
חיילי צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )
מדינת ישראל מעניקה לחייליה בחובה ובמילואים "תעודת ביטוח" רחבת היקף למקרה שייפצעו במהלך שירותם הצבאי. "הביטוח" הזה מזכה אותם בזכויות שונות שכוללות תגמול כספי, טיפול רפואי, סל שיקום ועוד. ה"פציעה" לצורך קבלת הזכויות לא חייבת להיות באירוע מבצעי. זו יכולה גם להיות למשל כוויה שנגרמה לחייל בתורנות מטבח, נפילה במשחק כדורגל בבסיס, ובמקרים מסוימים אפילו פגיעה שאירעה בעת שהותו בחופשה בבית.
למעשה, זו אפילו לא חייבת להיות פציעה שנגרמה כתוצאה מאירוע אחד מוגדר וברור שאפשר לשים עליו את האצבע. גם אם הפגיעה נגרמה כתוצאה מתנאי השירות המתמשכים לאורך זמן, היא תזכה את החייל בהכרה לפי חוק הנכים. שני התנאים היחידים להכרה בחייל כנכה צה"ל הם שהפגיעה נגרמה במהלך השירות ועקב השירות. במילים אחרות, יש להוכיח שהפציעה אירעה בזמן שהאדם היה חייל בשירות חובה או מילואים ושהיא נגרמה בגלל השירות. חושבים שנפגעתם כתוצאה מהשירות? כך תפעלו:

פנו לטיפול

הדבר החשוב ביותר הוא לפנות באופן מיידי למרפאה ולספר על הפגיעה, ובעיקר על האירוע שגרם לה. השתהות בפניה למרפאה עלולה לפגוע בעתיד בהליך ההכרה. כמו כן, חשוב לא לוותר על קבלת טיפול הולם בתלונותיכם – אם אתם מרגישים שהטיפול הרפואי שקיבלתם לא הועיל, חזרו למרפאה ובקשו המשך בירור עד שתאובחנו כראוי ותקבלו טיפול מתאים. מלבד ההשלכות הרפואיות יש לכך חשיבות ברמה המשפטית.

דרשו דו"ח פציעה ואספו ראיות

חשוב ביותר לוודא שצה"ל מפיק לכם דו"ח פציעה. אמנם לא בכל מקרה אפשר לעשות זאת, אבל אם אירע לכם אירוע קונקרטי מוגדר, חובה להוציא דו"ח כזה. לשם כך יש לפנות למש"קית הנפגעים בבסיס שתנחה אתכם בתהליך.
עו"ד אורי צפוריעו"ד אורי צפורי
אם לא מדובר באירוע מסוים שגרם לפציעה ואי אפשר להפיק דו"ח פציעה, כדאי מאוד לוודא בזמן אמת שיש חברים ומפקדים שיכולים ויהיו מוכנים להעיד על תנאי השירות שלך. ככל שהעדויות סמוכות יותר למועד האירוע, כך הזיכרון טוב יותר והמהימנות של העדויות גבוהה יותר. לכן, במידת האפשר, כדאי לבקש מהחברים מכתב ובו פרטים לגבי אופי השירות או האירוע הספציפי ממנו נפגעתם. בכל אופן, מומלץ שהעדים הרלוונטיים ידעו שבעתיד אתם עשוי לבקש את עזרתם בהליך ההכרה. עצם הידיעה תעזור להם לא לשכוח את האירוע.
בנוסף, חשוב מאוד לשמור על כל מסמך, מכתב, תמונה, התכתבות וואטסאפ וכדומה הקשורים לאירוע, על מנת שיהיה קל יותר בעתיד לבסס את הקשר בין השירות לפגיעה.

אספתי הכל. איך מתקדמים?

אם לאחר הטיפול הרפואי מצבכם הרפואי לא שב לקדמותו, יש סיכוי גבוה שאתם זכאים להכרה כנכי צה"ל. זו עשויה כאמור לזכות בזכויות שונות, החל מתגמול או מענק כספי, טיפול רפואי על חשבון משרד הביטחון, השלמת הכנסה במקרה הצורך ועד סל שיקום עשיר ומגוון.
את הבקשה להכרת זכות נכה יש להגיש לקצין התגמולים, אגף שיקום נכים במשרד הביטחון. ניתן לעשות זאת רק בסמוך לשחרור (כחודשיים לפני). עד אז אתם זכאים כמובן לטיפול רפואי באמצעות צה"ל, אך לא לזכויות מעבר לכך. אם לא הגשתם את הבקשה בסמוך לשחרור, אל דאגה, אפשר להגישה עד שלוש שנים מתום השירות שבו אירעה הפציעה.
כל הדברים האמורים לעיל הם כללי אצבע חשובים והם יקלו מאוד את הליך התביעה אבל - וזה אבל גדול - חשוב לדעת שגם אם חסר לכם משהו (מסמכים רפואיים, דו"ח פציעה, אין לכם עדים, וכבר חלפו שלוש שנים מיום שחרורכם) זה לא אבוד ועל הכל כמעט אפשר להתגבר.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד אורי צפורי עוסק בזכויות נכי צה"ל ומשרד הביטחון • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין