שר האוצר, אביגדור ליברמן, ושר החקלאות, עודד פורר, מקדמים תוכנית להפחתת מכסים רוחבית על פירות, ירקות וביצים, במטרה לפתוח את השוק לייבוא. כיום ענף הביצים מתוכנן והמחירים לצרכן מפוקחים על-ידי המדינה. יש יבוא של פירות וירקות, שבדרך כלל בפירות מביא לעליית מחירים. בעגבניות קיים מדי פעם ייבוא ללא מכס כדי לאזן את המחירים בשוק כשהם גבוהים. לפי חקלאים, פתיחת השוק לייבוא ללא מכס תפגע בחקלאות בישראל - ראשי המועצות האזוריות כבר הכריזו על שביתת אזהרה ביום ראשון הקרוב במחאה על התוכנית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי האוצר, התוכנית תחול בפעימות ותתפרס על פני חמש שנים. המתווה ייבחן מדי שנה, תוך בדיקה האם יש ירידה בשטחים המעובדים. ‏
5 צפייה בגלריה
עגבניות ומלפפונים בסופרמרקט
עגבניות ומלפפונים בסופרמרקט
עגבניות ומלפפונים בסופרמרקט
(צילום: אוראל כהן)
עוד נמסר כי: "בתוכנית, חבילת תמיכה רחבה לענף החקלאות הכוללת תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי פר דונם מעובד, תמיכה ייעודית לענף הביצים, הרחבת הטבות מס דרך חוק לעידוד השקעות הון, תמיכה בסימון תוצרת מקומית, הוזלת התשומות לחקלאי (חומרי הדברה וכו') והשקעה של מעל לשני מיליארד שקל עבור חדשנות והעלאת פריון בענף החקלאות. בנוסף, יינתנו מענקי השקעות וחדשנות לרכש ציוד ומכונות חדשניות ושיתופי פעולה עם סטארטאפים.
"כמו כן, תינתן תמיכה ישירה לחקלאים - עד 40 אלף שקל בשנה לכל בעל מכסת ביצים, עם עדיפות לחקלאים בפריפריה. בנוסף, יינתנו מענקי חדשנות והשקעות למגדלים על מעבר ללולים מתקדמים".
5 צפייה בגלריה
שר האוצר, אביגדור ליברמן, בהודעה על התוכנית
שר האוצר, אביגדור ליברמן, בהודעה על התוכנית
שר האוצר, אביגדור ליברמן, בהודעה על התוכנית
(קרדיט צילום: דוברות משרד האוצר)
לפי התוכנית, יופחת מיידית המכס על אננס, אבוקדו, גויאבה, ליצ'י, שסק, שום, אפונה, שעועית, פול, אספרגוס, פטריות כמהין, תאנים ועוד. בנוסף, תהייה הפחתה מתונה בעגבניות, מלפפונים, בצל, גזר, בננות טריות, תפוחים, אגסים ואגוזי אדמה, ותחול הפחתה מודרגת בפירות כמו אפרסקים ותפוזים ובירקות כמו סלרי וארטישוק. כמו כן, תהיה הפחתה איטית של המכס על ירקות קפואים ושימורים, על מיץ ענבים ועל תערובות מיץ.
סך התמיכה הישירה יעמוד על 420 מיליון שקל לשנה, כאשר תינתן תמיכה ישירה בסך 100 שקל לדונם קרקע מעובדת. בנוסף, יתקיים התמיכה תתעדכן כתלות בהפחתת המכס.

5 צפייה בגלריה
אינפו
אינפו
(משרד האוצר)

בענף הביצים יינתן פטור מיידי ממכס על הייבוא. סך התמיכה במגדלי הביצים יעמוד על כ-1.1 מיליארד שקל עד לסוף חוק הגליל, שמעניק עדיפות לפריפריה בגליל. תינתן תמיכה ישירה של שמונה אג' לביצה עד 500 אלף ביצים לכלל בעלי המכסות עד סוף שנת 2027. בגליל התמיכה תינתן לבעלי מכסות עד ל-750 אלף ביצים. כמו כן, תינתן תמיכה נוספת של 6.3 אג' לביצה בגליל בהתאם לחוק הגליל. התמיכות יחוייבו במס הכנסה (בהתאם למס השולי) ולא תינתן תמיכה לאוכלוסיות "עשירות".
5 צפייה בגלריה
שר החקלאות, עודד פורר
שר החקלאות, עודד פורר
שר החקלאות, עודד פורר
(קרדיט צילום: דוברות משרד האוצר)

בין תוספות התקציב שינתנו למשרד החקלאות:

  • תכניות להשקעות הון ולהעלאת הפריון בחקלאות - כ-500 מיליון שקל למשך 5 שנים.
  • תקציב למחקר ופיתוח וחדשנות בחקלאות - 530 מיליון שקל למשך 5 שנים.
  • תמיכות והשקעות לעידוד חקלאות ידידותית לסביבה - 150 מיליון שקל למשך 4 שנים.
  • תמיכות והשקעות בתחומים נוספים בחקלאות כ-665 מיליון שקל למשך שנתיים.
  • הטבות מס בחוק עידוד השקעות הון - כ-50 מיליון שקל בשנה.
  • מכסות עובדים זרים - הקצאת מכסה של 6,000 עובדים, מתן אפשרות לגיוס עצמי של העובדים הזרים.
  • סימון תוצרת הארץ - תמיכה ייעודית בסימון שיווק תוצרת מקומית.
  • הקמת מרכז מחקר לבינה מלכותית בחקלאות - 300 מיליון שקל על פני 4 שנים.
מחירי הפירות והירקות זינקו בשנה האחרונה בעקבות מזג האוויר. המחירים משתנים מדי שנה לאורך השנה, בהתאם לשינויי מזג האוויר בישראל ובעולם. לטענת האוצר, ייבוא ביצים יביא להורדה של 25% במחירים - בסך 840 שקל בשנה לכל משק בית. לא ברור אם המחיר יישאר מפוקח ועקב כך יירד, או שיוסר הפיקוח. אם יוסר הפיקוח, למשרד האוצר אין דרך לדעת בכמה תימכר תבנית ביצים לצרכן.
5 צפייה בגלריה
בכירי האוצר והחקלאות בהודעה על התוכנית
בכירי האוצר והחקלאות בהודעה על התוכנית
בכירי האוצר והחקלאות בהודעה על התוכנית
(קרדיט צילום: דוברות משרד האוצר)
עוד נטען כי תצומצם הרגולציה לייבוא פירות וירקות באמצעות אימוץ תקינה אירופאית. כיום יש שמירה על החקלאות המקומית בכך שנערכות בדיקות לתוצרת ייבוא כדי שלא ייכנסו מחלות לארץ. כך למשל, אננס מיובא מגיע לארץ ללא עלים.
"כתוצאה מכך, צפויה הגדלה משמעותית של מגוון המוצרים, כך שיהיה ניתן לצרוך נקטרינות ומשמשים בכל השנה ולא רק בחודשי הקיץ. בנוסף, יכנסו לישראל מוצרים שכיום אינם נגישים לצרכן הישראלי, כגון פירות יער ודוריאן", טוענים באוצר.

"לא תהייה עסקת חבילה אם יחליטו ללכת לנו על הראש"

אולם כאמור, החקלאים כבר הביעו את אי-הסכמתם לתוכנית. במסיבת עיתונאים שהתקיימה לפני זמן קצר במועצה האזורית רמת נגב, הצביעו פה-אחד ראשי המועצות האזוריות ובכירי ענף החקלאות על שביתת אזהרה ביום א' הקרוב, "במחאה על הודעת משרדי האוצר והחקלאות לצאת באופן חד-צדדי ולהעביר באבחת יד בחוק ההסדרים שינויים בחקלאות, בהם פתיחת המשק לייבוא מזון טרי בעבור נזיד עדשים ואיום על ענף ההטלה".
ההחלטה התקבלה במסגרת האסיפה הכללית של מרכז השלטון האזורי, המייצג את 54 המועצות האזוריות מכל הארץ, מהגולן ועד חבל אילת.
כמו כן, יו"ר נשיאות המגזר העסקי התייחס לעסקת החבילה המתגבשת עם משרד האוצר והכריז באסיפה כי "לא תהיה עסקת חבילה במשק אם החליטו ללכת על החקלאות ועל המגזר העסקי על הראש".
אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אמר בתגובה לתוכנית כי"מדובר במהלך שישמיד את החקלאות הישראלית. בכל העולם, בכל פעם שהלכו על מהלך שכזה, שלא תמיד הוכיח את עצמו, נתנו ארכה של מספר שנים להתארגנות, הן של המדינה והן של החקלאים. רק אצלנו ממציאים את הגלגל בכל יום מחדש, ומנחיתים רפורמה מהיום למחר.
"העלות של המהלך מוערכת בכשלושה מיליארד שקל בשנה והסכום עליו מדבר משרד האוצר כ'תמיכה בחקלאים' הוא יריקה בפנים. כך גם לגבי העלאת המיסים על ההתיישבות העובדת, המהווה כ-90% מחקלאי ישראל", טען וילן.
השתתפו בהכנת הכתבה: סיון חילאי