3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אחרי שנים ארוכות שבהן ניסתה מדינת ישראל להסיט חלק מהביקושים בענף הנדל"ן למגורים מהמרכז לדרום ולצפון העלאת הריבית ומחירי הדירות הגבוהים במרכז החלו להעיד על ניצני שינוי. בשנתיים האחרונות העידו נתוני המאקרו, כי יותר ויותר ישראלים החלו לרכוש דירות בצפון ובדרום. נתונים שפרסמה לאחרונה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והתייחסו לביקוש לדירות חדשות בחודשים יולי עד ספטמבר 2023, העידו כי חלק ניכר מהדירות החדשות שנמכרו, היו בדרום, בערים אשדוד אשקלון ושדרות. ואז הגיעה המלחמה ושינתה את התמונה. בענף הנדל"ן, ענף שזז לאט וצריך לבחון ולהבין בין היתר מה תהיה מפת הביקוש בטווח הבינוני והארוך, מנסים כעת לנתח את המצב החדש. אומנם ערפל הקרב והלחימה עדיין מקשים על תובנות חד־משמעיות, אבל כבר כעת יש כיוונים וניחושים.
ביקוש גבוה מחוץ לישראל
כשמדברים עם אנשי הענף על הביקוש לאחר המלחמה, קולות רבים בוחרים לפתוח דווקא בנקודת המוצא של הרוכשים ולא בנקודות היעד של הרכישה. הכוונה היא שרבים מזהים ביקוש גדול מצד תושבי חוץ, כפי שלא היה בעבר, זאת בשל העלייה המשמעותית בתקריות האנטישמיות בחו"ל.
"ערב מלחמת 'חרבות הברזל' שוק הנדל"ן למגורים התמודד עם העלאות ריבית תכופות, מה שהוביל לייקור עלויות המשכנתאות ולישיבה של הרוכשים על הגדר בציפייה להורדת מחירי הדיור. כתוצאה מכך נרשמה ירידה במספר העסקאות בענף. המלחמה החמירה את המצב עד שבשבועיים הראשונים ענף הנדל"ן הכל כך חשוב למשק הישראלי, הושבת כמעט לחלוטין. כיום, למעלה מחודשיים מאז פרצה המלחמה, אנחנו עדים לחזרה הדרגתית למכירות, היות שאנשים צריכים דירות, ובסוף הביקושים ה'כבושים' מתפרצים חזרה. לביקושים האלה הצטרפו יהודי העולם, שבעקבות גילויי האנטישמיות בגולה מבינים שכאן יותר בטוח", מסבירה ליאת דנינו, משנה למנכ"לית אלמוגים.
יוני בראל, סמנכ"ל שיווק ומכירות באזורים מתייחס אף הוא לנושא: "באופן טבעי, ההלם הראשוני שפקד את כולנו עם פרוץ המלחמה השפיע על כלל המשק וכמובן, גם על ענף הנדל"ן. מאז ועד היום אנו עדים להתחזקות הדרגתית בביקושים לדירות מגורים. במקומות מסוימים אנחנו אפילו רואים התעניינות גבוהה וחזרה להמשך פעילות המכירות בפרויקטים שלנו, למשל בנהריה, ירושלים, באר שבע ונתניה. כמו כן אנחנו צופים התחזקות נוספת ומשמעותית למכירות בענף כולו לאחר המלחמה, ובמיוחד לדירות חדשות עם ממ"דים.
יוני בראליוני בראלצילום: תמר מצפי
"עוד תופעה משמעותית שאנחנו מזהים היא רכישות וביקושים מתגברים בקרב תושבי חוץ. גל האנטישמיות בעולם עושה כותרות על רקע המלחמה חדשות לבקרים, ומורגש זינוק בהתעניינות ובביקוש מצד יהודי התפוצות לרכישת דירות בארץ. הפניות הרבות מעידות על מצוקה וחשש הולכים וגוברים בקרב הקהילות היהודיות בעולם. חלק מהיהודים מעוניינים לייצר עבורם ועבור משפחותיהם את התשתית לעלות או לחזור ארצה, וחלקם רוצים להשאיר את האפשרות הזאת פתוחה, מתוך מחשבה שהרכישה בפני עצמה מהווה גם השקעה טובה ובטוחה להון שהושקע. ענף הנדל״ן בישראל מלכתחילה נחשב בעיני הזרים כענף יציב, שלאורך ההיסטוריה הוכח כהשקעה טובה, ובדרך כלל אם יש בענף איזושהי תנועה, זה בעיקר כלפי מעלה. זאת בתוספת לחוזקת המט״ח ביחס לשקל מהווים רקע משמעותי להנעה לפעול, מתוך תפיסה שרכישה בישראל תמיד נכונה. לצד זאת, אין ספק כי המצב כעת מורכב, אך ההבנה שבעתיד מחירי הדירות יעלו בשל הפער הגדל בין ההיצע לביקוש, מביאה את המשקיעים היהודים מחו"ל להבין, שהעת הנכונה לפעול היא כעת".
ניר שמול, מנכ"ל חברת השיווק שניר ומנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית, מציין אף הוא את תושבי החוץ כמקור משמעותי לביקוש לדירות בישראל: "גילויי האנטישמיות בכל רחבי העולם יגרמו לביקוש דירות בארץ בין שלצורך עלייה מיידית או לצורך רכישת דירת מקלט. כבר בימים הראשונים למלחמה זיהינו את הפוטנציאל והתחלנו בשיתוף פעולה עם יזמים איתם אנחנו עובדים להפנות מאמצי שיווק והסברה לקהילות יהודיות בחו"ל ובעיקר בארצות הברית. לצד האנטישמיות שיכולה להוות זרז מרכזי לרכישת דירות בישראל, לתושבי חוץ יש כיום גם כדאיות כלכלית לרכישת דירות בישראל, לאור הפיחות בשער השקל. השילוב של עצירת העליות במחירי הדירות לפני המלחמה עם הפיחות בשקל, הופך את הרכישה לכדאית, ולכן במהלך המלחמה כמעט מחצית ממאמצי השיווק הופנו לתושבי חוץ".
הביקוש יתמקד במרכז הארץ
נשאלת השאלה האם מאורעות השבת השחורה והמלחמה יסתמו את הגולל על הביקוש שהחל לעלות בצפון ובדרום? אודי לוי, סמנכ"ל מכירות בקבוצת כנען, סבור שהתשובה חיובית: "סביר להניח שהמעגלים שנפתחו בשנים האחרונות באזורי הפריפריה כחלופת דיור זולה יותר, ילכו ויצטמצמו, ונראה חזרה למרכז, בעיקר בשל תחושת חוסר הביטחון שמרגישים בימים אלה תושבים המתגוררים ביישובי הפריפריה. להערכתי, הבעיה המרכזית בנושא זה תהיה בעיקר בצפון שכן אם לא יבצעו פעולה יזומה של צה"ל, האיום על תושבי הצפון עשוי להימשך ולייצר חוסר ביטחון.
אודי לויאודי לויצילום: תומר חומפס
כמו כן בשנה האחרונה ירדה מאוד כמות המכרזים של רמ"י, שבהם זכו יזמים, על כן הצפי שבשנתיים הקרובות תיוותר שוב בעיית ההיצע. לכן במהלך החודשים הקרובים אני צופה שגם הריבית תחל אט אט לרדת, ונזהה יותר ויותר ביקושים לדירות, בדגש על דירות חדשות או יש שנייה שיש בהן ממ"ד. ניתן לזהות כבר היום מגמה של חיפוש דירות, כאשר השאלה הראשונה היא האם יש ממ"ד לדירה".
נדב בריח, משווק בפרויקט של חברת צרפתי צבי ובניו, סבור אף הוא שהמרכז יחזור ללב הביקוש, אך משרטט גבולות רחבים: "בימיה הראשונים של המלחמה עיקר הלחימה היה בדרום הארץ, ואולם בהדרגה האיום הביטחוני פקד גם את יישובי הצפון. כתוצאה מכך נאלצו תושבים רבים מהצפון והדרום למצוא מפלט במגורים זמניים, בעיקר ביישובים במרכז הארץ. המצב הנוכחי הביא לכך, שהשיקולים המרכזיים המנחים את בחירת מיקום הדיור יושפעו מאלמנטים של שקט, ביטחון ויציבות.
נדב בריחנדב בריחצילום: קרן מזור
לכן סביר שנראה ביקוש עולה ביישובים אלה. ערים כדוגמת מודיעין, חולון, אזור ואף אשדוד יכולות להראות עלייה משמעותית יותר בביקוש לדיור, היות שהן מקנות את האיזון בין בטיחות ונגישות. בשלב הנוכחי מצטברים ביקושים מצד לקוחות שמעדיפים כרגע לדחות את החלטות הקנייה, הן בשל חוסר הוודאות של הימשכות המלחמה, והן בשל חוסר הוודאות באשר לריבית. ניסיון העבר מלמד, כי הביקושים המצטברים הללו עלולים לבוא להתבטא בהשפעה על המחירים כלפי מעלה. אזורים, כמו באר יעקב, פתח תקווה, ראשון לציון, קריית אונו - עשויים לחוות התאוששות מהירה יותר בקצב עסקאות נדל"ן, ביחס לפריפריה וליישובים הסמוכים לגבול, מכיוון שהן נתפסות בטוחות ומקושרות היטב לאזורי התעסוקה. בראייה ארוכות טווח ערי המרכז צפויות להראות עלייה גדולה יותר במחירי הדירות בשל הביקוש שסביר כי יהיה גבוה יותר".
3 צפייה בגלריה
עולים חדשים מאוקראינה מגיעים לישראל. גם הם יצטרכו דירות
עולים חדשים מאוקראינה מגיעים לישראל. גם הם יצטרכו דירות
עולים חדשים מאוקראינה מגיעים לישראל. גם הם יצטרכו דירות
(צילום: shutterstock)

דנינו, משנה למנכ"לית אלמוגים, מסמנת את 'גבול האזעקות' כמדד לגבול הביקוש: "כבר היום אנו עדים לביקושים עולים במיוחד באזורים כדוגמת נתניה, חדרה, שכונת אור ים והסביבה.
ליאת דנינוליאת דנינוצילום: לילך רז
במקומות האלה כמעט לא היו אזעקות, והם קצת מנותקים מתחושת החרדה והפאניקה שאחזה בתושבים ביישובים אחרים, אפילו במרכז הארץ. היות שבתקופה הנוכחית יש השפעה משמעותית מאוד של המיקום, אנשים מחפשים דירות באזורים הללו כדי ליהנות מהשקט שהם מספקים".
גם ישי רוט, משנה למנכ"ל קבוצת שובל, מסביר מדוע הביקוש במרכז רק יגבר: "בשנה האחרונה חלה ירידה משמעותית בהתחלות הבנייה, והמלחמה מעכבת אותה עוד יותר, מה שגורם לביקושים כבושים.
הרבה מהמשאבים יופנו לשיקום חבל תקומה, מה שיגרום למיעוט פרויקטים באזורי הביקוש, וכתוצאה מכך לביקוש משמעותי באזור זה מצד הציבור הכללי וגם מצד תושבי היישובים בגבולות, שלא בטוח שכלל ירצו לחזור לביתם. על הממשלה להיערך למצב הזה כבר היום ולנקוט צעדים מתאימים".
ישי רוטישי רוטצילום: פרטי
שלמה פריאנטה, מבעלי קבוצת חכם העוסקת ביזמות למגורים ונדל"ן מניב, סבור שהמרכז ימשוך את כל מי שיוכל להרשות לעצמו רכישת דירה באזור זה: "אני סבור כי אחרי המלחמה ייווצר דווקא שינוי כיוון במפת הביקושים, ותהיה הסתערות על דירות בתל אביב וגוש דן. להערכתי, השפעות המלחמה והצורך בביטחון ובמיגון ראוי מפני מתקפות טילים ייתנו את אותותיהם, וכל מי שיש לו הון עצמי, סביר שירצה לקנות דירה בתל אביב רבתי, או אפילו זכות לדירה. כולנו תקווה שצה"ל ינצח, אבל אני לא סבור שהאיומים על ישראל ייעלמו לגמרי, ולכך יש להיערך".
יחזרו לדרום
במקביל יש גם מי שסבור שהביקוש ליישובי הדרום ישוב לאחר המלחמה ומוקדם מהצפוי. טלי שרון, סמנכ"לית שיווק ומכירות קבוצת רם אדרת: "ענף הנדל"ן חווה טלטלה משמעותית בשנים האחרונות ולא מפסיק לאתגר אותנו כל פעם מחדש. ועדיין, לשמחתי, עם ישראל ניחן בחוסן וביכולות התאוששות מדהימות. אני מאמינה שקצב המכירות מושפע ישירות ממצב הרוח של הציבור הישראלי.
טלי שרוןטלי שרוןצילום: יוהנס פלט
כמובן, הכול בכפוף להתאוששות הכלכלה. אנו עדים לכך שהיציאה לפריפריה היא פתרון מעולה בעבור זוגות צעירים, והוכחה לכך היא קצב עסקאות גבוה באזורים אלו ביחס למרכז בתקופה שלפני המלחמה. כיום אני עדה להתעוררות והתעניינות משמעותית בדרום הארץ, באזור כרמי גת ואשקלון, על אף שאלו נמצאים תחת איומי רקטות. אותם מתעניינים מלפני המלחמה עדיין מממשים עסקאות וחותמים על חוזים. גם היום, בדומה לתקופה האחרונה, יש הטבות ומבצעים אטרקטיביים שנועדו לעודד את הרוכשים לבנות את עתידם בישראל".
גם יורם אביסרור, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת אביסרור משה ובניו, סבור שהביקוש ישוב ליישובי הדרום: "אם נשים בצד את השפעות המלחמה, מפת הביקושים השתנתה בשנה האחרונה עקב עליית הריבית החדה, שייקרה את המשכנתה לרוכשים, ועוד לפני כן עקב עליית מחירי הדירות בשנתיים האחרונות. ניתן לראות ביקושים שהוסטו ממרכז הארץ לערים פריפריאליות יותר, שבהן עליית המחירים הייתה מתונה יותר, ועדיין ניתן לרכוש בהן דירות במחירים סבירים. אני מעריך, כי גם אחרי המלחמה, כשצה"ל יחזיר את השקט למדינה, נוסיף לראות ביקושים ערים בערים, כגון באר שבע, אשדוד ואשקלון, וגם בערים מעט צפונית להן, כמו יבנה ורחובות. הביקושים יתמקדו בדירות עם ממ"ד, באזורים קהילתיים שישרו תחושת שייכות וביטחון, וגם באזורים עם שטחים ירוקים וציבוריים. אני צופה גם פעילות גבוהה של התחדשות עירונית בערים אלה, לצד הבנייה החדשה, על מנת למגן את הבתים בממ"דים. מפת הביקושים תהיה תלויה גם בבנק ישראל ושיעור הריבית, שהיא שחקן משמעותי מאוד לפני וגם אחרי המלחמה".
יעל דקל הניג, סמנכ"ל שיווק חברת אפגד, מאמינה אף היא שהביקוש יחזור: "המלחמה אומנם עצרה את המכירות בכל הארץ, אך עם סיומה אין לי ספק שהביקושים למגורים יחזרו, גם לפריפריה הדרומית והצפונית שהייתה תחת איום ממשי יותר, כי אחרי הכול רכישת דירה היא צורך קיומי. אני מאמינה שהמגמה של יציאה מהמרכז לפריפריה תמשיך וביתר שאת, בעיקר לערים המציעות דירות חדשות במחירים שעדיין נגישים כדוגמת אשקלון. אם יש משהו שמלחמה הבהירה לרבים, זה הצורך במרחב מוגן בדירה, ואני בטוחה שאנשים יעשו כעת את השיקול.
יעל הניג דקליעל הניג דקלצילום: ניצן הפנר
מי שלא חשב לעזוב את העיר ולהרחיב את המעגלים, מבין עכשיו שדירה עם ממ"ד חשובה יותר מהמיקום הגיאוגרפי, בטח לאור העובדה שהטילים הגיעו לכל מקום ובפרט כשמדובר בסופו של דבר ביכולת רכישה. מי שגר בדירה ישנה ללא ממ"ד בראשון לציון, שהייתה לאחת הערים המטווחות ביותר, ורוצה לעבור לדירה חדשה אך ידו אינה משגת, מבין שאין לו ברירה אלא לחפש אלטרנטיבה רחוקה יותר, אך עם ביטחון לו ולמשפחתו. לאור אלה ועם ההתאוששות בשוק לאחר המלחמה, אני סבורה גם שלא צפויה ירידת מחירים".
עו"ד שיר טורם, ממתגת ערים ונדל"ן, סבורה אף היא שמה שהיה הוא שיהיה בכל הקשור התרחבות מעגלי הביקוש: "אין לי ספק כי לאחר תום הקרבות תתרחש בהדרגה מגמה של התרחבות מעגלי הביקוש מהמרכז לעבר המעגלים שמעבר לו, בואכה הפריפריה. יהיו לכך שלוש סיבות מרכזיות: האחת העובדה שממילא מחירי הדיור במרכז אינם בהישג יד של מרבית הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור. מציאות זו כבר גרמה עוד לפני המלחמה ליותר ביקושים בשולי המרכז ובפריפריה. השנייה תהיה ההתמקדות של הממשלה ויתר מקבלי ההחלטות בכך שלערי ויישובי הפריפריה, בין שמדובר הנגב המערבי או בגליל העליון, יהיו הרבה יותר תקציבים הן לדיור, הן לתשתיות והן לתעסוקה. השלישית - ככל שינקפו השנים, איכות החיים במרכז תרד בעקבות הצפיפות וקריסת התשתיות, בזמן שהפריפריה תציע איכות חיים טובה הרבה יותר".
שייקה נפחא, בעליה של חברת סלעית, סבור אף הוא שהדרום ישוב לפרוח נדל"נית, ומסמן גם את אופקים כיעד ביקוש משמעותי: "עד תחילת השנה אופקים ידעה פריחה. עם התחזקות עליית הריבית, מכירות הנדל"ן הואטו וכמובן כיום בעיר, אשר איבדה 52 מתושביה בטבח של 7.10, שוק הנדל"ן עומד. האם יש סיכוי שהביקוש יחזור לאופקים? לדעתי, כן. בשנת 2017 נחתם בין רשות מקרקעי ישראל ועיריית אופקים הסכם הגג, שיוסיף לה יותר מ־12 אלף יחידות דיור חדשות, חלקן בבנייה צמודת קרקע וחלקן בבנייה לגובה. כיום מונה העיר כ־32 אלף תושבים ובעשור הקרוב היא מתעתדת לשלש את מספר תושביה.
"קצב הצמיחה הדמוגרפית המרשים של אופקים הוא גם תוצר של פתיחת תחנת הרכבת ופתיחת הכביש המחבר לבאר שבע. שני אלה קיצרו משמעותית את טווחי הנסיעה לבירת הנגב ולגוש דן. הסכם הגג השני שנחתם עם העיר באוגוסט 2022, קובע יעד שיווק של כ־4,000 יחידות דיור לבנייה קבלנית ובנוסף מגרשים לבנייה עצמית. המדינה השקיעה מיליארדי שקלים באופקים בעשור האחרון, מתוך כוונה להפוך אותה לעיר עצמאית ומשגשגת מעבר לפרבר שינה". עוד על־פי נפחא: "כיום פחות מרבע מתושבי העיר חיים בדירות נטולות ממ"ד. למרבית תושבי העיר יש ממ"ד או מיגונית בעקבות תוכנית 'אופק חדש' שיזמה העיריה. עד סוף 2022 אופקים הייתה בצמיחה מרשימה. אני צופה שהעיר תכפיל את קצב הצמיחה שלה לאור מכלול הנתונים".
הצפון יישאר בשלו
"אין ספק שהולכים כעת לתקופה מורכבת, עד שתחזור שגרה של שיווקי מכרזים ויציאה של פרויקטים חדשים לדרך. אני מעריכה שבשלב הראשון המחירים יישארו מעט נמוכים ולאחר מכן תהיה התאוששות בשוק והם יחזרו לעלות משום שהיצע הדירות נותר עדיין מוגבל ואנשים מחפשים מקומות לגור, בטח כשמדובר בביקושים לדירות עם ממ"דים", כך חנה שוורץ, סמנכ"ל שיווק קבוצת ברזאני וקבוצת אבני דרך, המשווקות בין היתר גם פרויקט גדול בקצרין בן 1,800 יח"ד. "בהקשר של הפריפריה בצפון, אני צופה שההעדפה תהיה ליישובים שבהם ירגישו בטוחים יותר, אך גם כאלה הכוללים סביבה שיכולה לתת מענה כולל גם לשירותים, לתעסוקה ולחינוך. מאחר שגם בפריפריה מעגלי חיפוש שונים, התנאי למעבר ליישוב אחר, מרוחק יותר, יהיה רק בהנחה והוא נותן מענה לאותם הצרכים".
3 צפייה בגלריה
פרויקט פארק צמרת בעכו של חברת שובל מתחמי מגורים. האם יהיה שינוי בביקוש בצפון?
פרויקט פארק צמרת בעכו של חברת שובל מתחמי מגורים. האם יהיה שינוי בביקוש בצפון?
פרויקט פארק צמרת בעכו של חברת שובל מתחמי מגורים. האם יהיה שינוי בביקוש בצפון?
(צילום: בת אל זיתוני)

רקפת להב, סמנכ"לית שיווק בקבוצת אלמוג, שגם להם פרויקט בשיווק בצפון: "תחושת אי הוודאות מאפיינת את ההתנהלות של כולנו מאז 7 באוקטובר בכל מישורי החיים, ומשפיעה על ההווה ועל החלטות הקשורות לעתיד, כאשר בין השאר היא מביאה לדחייה של עסקאות. אולם למדנו מן העבר שלאחר קיפאון השוק שב למסלולו ומתייצב, והביקושים חוזרים. כחברה היוזמת ובונה ברחבי הארץ ומקדמת פרויקט גדול ומשמעותי בחיפה, בשנה האחרונה ולמרות ההאטה חווינו התעניינות גדולה מצד רוכשי קצה ומשקיעים בדירות חדשות בפרויקט. אני צופה שלאור המצב, וככל שהעיר חיפה תמשיך להיות בטוחה, היא תשמור על ביקוש גבוה. בטווח הרחוק, וכל עוד קיים פער משמעותי בין ההיצע לביקוש, איני צופה ירידה במחירים".
מירי וידל, מנהלת המכירות בחברת דר נופרים, מספרת, כי גם בימים אלו אפשר לראות בצפון הארץ תנועה ערה יחסית: "בפריפריה הצפונית, למשל בקריות, כמעט לא מרגישים את המלחמה, ופחות או יותר מתנהלים בשגרה. כמו כן רוכשים פוטנציאליים מעריכים שיצליחו להשיג עסקה טובה כעת בשל המצב ומתעניינים. עוד סיבה לתנועה הערה היא שאנשים מחפשים לעבור לדירות מוגנות".
בדר נופרים, המשווקת את פרויקט אלונים הילס בגבעת אלונים בקריית אתא, מציינים שאומנם היקף ההתעניינות היה נמוך בשבועיים הראשונים של המלחמה בהשוואה לתקופה שקדמה לה, אך כרגע יש לא מעט התעניינות: "רק באוקטובר ובנובמבר קיימנו עשרות פגישות ונסגרו מספר חוזים. הרוכשים והמתעניינים הם משפרי דיור וכן הורים שרוכשים דירה לילדיהם".

"שוק הנדל"ן כבר מתעורר"
לצד השאלות לגבי הביקוש העתידי אחרי המלחמה, יש מי שמספר על ביקוש שאפשר להרגיש בימים אלו. רוני בריק, בעלי חברת לי־רן ונשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ לשעבר, מספר כי: "שוק הדיור כבר מתעורר ותוך כדי הלחימה מורגשת התאוששות. כחודש לאחר פתיחת מלחמת 'חרבות ברזל' הביקוש לדירות התחיל לחזור, ומאז המגמה נמשכת. יחס ההתעניינות לפגישות ועסקאות בתקופה הקרובה גבוה יותר לעומת התקופה שלפני המלחמה ויוסיף להיות כזה. קיימת עלייה משמעותית בהתעניינות תושבי חוץ לדירות למגורים לצורך עלייה בעקבות גל האנטישמיות, והם מחפשים דירות בנות 5 חדרים. חלק מתושבי החוץ מתעניינים גם בדירות 2 או 3 חדרים לצורך השקעה. העלייה בביקוש בארץ ובקרב תושבי חוץ מייצרת מגמה שרק תלך ותתעצם, ואני מעריך שתלווה אותנו לאורך שנת 2024 עם עליית מחירים והיצע מצומצם".
עידו פדלון, בעלים ומנכ"ל משותף בקבוצת שפונדר פדלון, מוסיף: "בשבועות האחרונים אנו מרגישים ששוק הנדל"ן מתעורר. אצלנו לפחות נעשו הרשמות בהיקף משמעותי לרכישת דירות בפרויקטים בכפר יונה, בת ים ואבן יהודה, וזאת על אף שהמדינה נמצאת במלחמה. זה גורם לנו להיות אופטימיים ביחס לשוק הנדל"ן למגורים. רכישת דירה היא תמיד החלטה שמערבת רגש, ובמקרה שלנו זהו רגש המגיע גם מגורמים שורשיים, ציוניים והיסטוריים של היאחזות באדמה שלנו בישראל. להערכתי, המלחמה הנוכחית העצימה את הרגש הזה, ולכן אנו רואים עלייה ברכישת דירות כבר כעת, דבר שאף יגדל לאחר המלחמה, כאשר ישוב הביטחון לשרור במחוזותינו. בסופו של דבר כלכלת הדירות בישראל, בעיקר כאשר מסתכלים על רכישה למגורים בהווה או בעתיד, היא בעיקר "כלכלת רגש" ופחות כלכלה קרה של מספרים הקשורים לנושאים כמו ריבית או אינפלציה".
אנה פוגל, סמנכ"לית שיווק ומכירות, קרדן נדל"ן: "מי שחשב לחכות ולראות מה יהיה בסיום המלחמה, ייתכן שיפספס את הרכבת. ההאטה בקצב התחלות הבנייה והביקושים של הציבור, שהתהוו טרום המלחמה והתגברו בעקבותיה, צפויים להעמיק את הפער בין הביקוש האמיתי לדירות ובין כמות הדירות שבבנייה וכאלו שטרם נמכרו. ההאטה בענף שרואים כיום, היא ככל הנראה אירוע נקודתי עם תאריך תפוגה לאחר המלחמה. אנו מניחים, כי אחרי התקופה הנוכחית תגיע תקופת פריחה לענף הנדל"ן, עם התנאים המתאימים, ובהתאם לכך, נראה רבים מגיעים למשרדי המכירות ונתקלים בעליית מחירים כמעט מיידית".

ההשפעה על שטחי המשרדים
במקביל לשוק המגורים, מעניין לבחון כיצד יגיב ענף הנדל"ן המניב, ומה יהיה על הביקוש לשטחי המשרדים.
"הכלכלה הישראלית בכלל וענף הנדל"ן בפרט עומדים בפני מבחני לחץ ותרחישי קיצון החמורים ביותר בשני העשורים האחרונים, הן בריבית שיא לאחר 10 העלאות ריבית, הן בהלכי החקיקה המשפטית שיצרו פילוג ופירוד בעם וירידה בנטייה לבצע השקעות, והן במלחמה רב־זירתית שמישכה והיקפה אינם ידועים", כך מסביר דני מור, מנכ"ל חברת בסט יזום לשעבר, כלכלן ושמאי מקרקעין בכיר. לדבריו, "שוק המשרדים תלוי רבות בחזרת ענף ההייטק למסלולו, התפתחות פארקי עסקים נגישים לרק"ל ולמטרו וגידול כללי בפעילות המשקית. גם כאן ניתן לצפות להתייצבות של רמת המחירים, לצד עליות מחירים בשיעור מתון בפארקי עסקים מתקדמים במיקומים נחשקים".
מור מתייחס גם לתחום המגורים ומוסיף: "המשק מתפקד בחלקיות ויש גיוס מילואים רחב. נרשמה ירידה חדה בהיקף נטילת משכנתאות מצד הציבור, יש מחסור בעובדים באתרי הבנייה, הפעילות באתרי בנייה הושבתה, ויש קשיי תזרים מזומנים ופירעון הלוואות בחברות מסוימות. עם זאת ניסיון העבר ממלחמות קודמות מלמד, שבתקופה שאחריהן חלה עלייה במחירי הדירות בשיעורים שבין 32%-6% כתוצאה מהשבת הוודאות, הפחתת גורמי סיכון, הגדלה ניכרת בהוצאות ממשלתיות ואחרות לשיקום תשתיות, פיתוח ושיקום יישובים, גידול מוגבר באוכלוסיה ('בייבי בום') ועוד".
גם נדב בריח, משווק בפרויקט של חברת צרפתי צבי ובניו, מתייחס לשוק המשרדים: "עתיד מחירי שטחי המשרדים יושפע ממגמות המשק, העבודה מרחוק, ההתאוששות הכלכלית הכוללת והריבית. ככל שהממשלה תתמוך ותחזק צמיחה כלכלית לאחר המלחמה, עשוי להיות ביקוש מחודש לשטחי משרדים, עם פוטנציאל לייצוב מחירים ואף לעלייה מסוימת בטווח הארוך. ככל שהמלחמה תגביר עוד יותר את מגמת הרגלי הפגישות מרחוק ובהקשר הנ"ל - משרדים במעגל שני לתל אביב, דוגמת ראשון לציון, בת ים, נס ציונה ופתח תקווה, יבלטו אף יותר בהקשר למגמה זו".