1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית הדין לעבודה בתל אביב קבע לאחרונה כי קוסמטיקאית שנפגעה בתאונת דרכים כשיצאה מהעבודה זכאית לדמי פגיעה מביטוח לאומי אפילו שהייתה בדרך לאסוף את הבן שלה מביתו של הגרוש. השופטת אסנת רובוביץ-ברכש קבעה כי מאחר שמדובר במסלול יומי קבוע, והמטרה שלה הייתה בסופו של דבר להגיע הביתה, האיסוף לא נחשב לסטייה משמעותית מהדרך.
חוק הביטוח הלאומי קובע כי פגיעה בדרך לעבודה או מהעבודה הביתה נחשבת לתאונת עבודה, אלא אם הייתה הפסקה או סטייה של ממש מהמסלול הרגיל.
במקרה זה מדובר בבעלת מכון יופי בהרצליה בת 45 שנפגעה בספטמבר 2018 בהתנגשות עם נהגת שלא צייתה לתמרור עצור. כשנה לאחר מכן היא פנתה לביטוח לאומי בתביעה להכרה כנפגעת עבודה, אבל הוא דחה אותה בטענה שהתאונה התרחשה במהלך סטייה של ממש מהדרך המקובלת לביתה.
עו"ד דניאל רייכמןעו"ד דניאל רייכמן
בתביעה שהגישה נגדו לבית הדין לעבודה טענה הנפגעת כי התאונה אירעה במסלול הרגיל שעשתה מדי יום בחזרה לביתה. לדבריה, בכל יום היא קודם עוצרת אצל הגרוש שלה כדי לאסוף את בנה הקטן ששוהה אצלו או אצל סבתו שגרה בבית סמוך. לפיכך, לא מדובר בסטייה מהדרך הביתה.
השופטת אסנת רובוביץ-ברכש קבעה כי חומר הראיות, כולל עדותו של הגרוש, תומך בגרסתה שלפיה מדי יום בנה נהג להגיע מבית הספר לביתם של הסבים שלו ומשם עבר לבית אביו בסמוך. משם נהגה התובעת לאסוף אותו לאחר שסיימה לעבוד, כאשר מדובר בבית שנמצא במרחק כ-10 דקות מעבודתה ובמרחק דומה מביתה.
מאחר שמדובר בתוואי הדרך הרגיל לביתה של התובעת, כשהמטרה שלה הייתה להגיע ישר אחרי האיסוף הביתה ולא להישאר אצל הגרוש, קבעה השופטת כי לא מדובר ב"סטייה של ממש" מהדרך. לפיכך, בניגוד לעמדת הביטוח הלאומי, התאונה כן עונה על ההגדרה של תאונת עבודה בחוק.
לפיכך התביעה התקבלה וביטוח לאומי יכיר בתובעת כנפגעת עבודה. הוא ישלם לה הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 4,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד דן זילברמן • ב"כ ביטוח לאומי: עו"ד גלי בסון • עו"ד דניאל רייכמן עוסק בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין