1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כשמדובר בהשגת אזרחות אירופאית, הרבה מדינות מציבות תנאי סף קשוחים מאוד כמו מבחן שפה, רכישת נכסים, או שהות ממושכת. בניגוד להן, פורטוגל דרשה עד כה רק הוכחת קשר משפחתי למגורשי ספרד ופורטוגל. כך, האפשרות לקבל אזרחות פורטוגלית הפכה למועדפת בעיני רבים וחברות רבות נכנסו לעסוק בתחום. זרם הבקשות גבר משנה לשנה. אך זהו, זה נגמר. שערי פורטוגל נסגרים.
זה לא קרה מייד. כבר תקופה ארוכה שיש ביקורת ציבורית בפורטוגל על הליך ההתאזרחות המקל ליהודים ובמיוחד על האופן שבו זה שווק בישראל ובטורקיה, אשר לא הוסיף כבוד למדינה (עד כדי הצבת דוכנים בקניון). חוסר שביעות הרצון מהיחס לאזרחות הפורטוגלית העלה דרישה להקשיח את תנאי הסף. בעת האחרונה נוספה גם פרשת רומן אברמוביץ', אשר בה נחקרו חשדות לפיהם היו אי סדרים בהליך ההתאזרחות שלו. הסיפור כשלעצמו תמוה בעיני - אדם כמו אברמוביץ 'יכול היה לקבל אזרחות במגוון מסלולים - אך בלי קשר לדעתי זו, הסיפור כשלעצמו יצר תהודה ציבורית גדולה בפורטוגל, ובעקבותיה נכנסו לתוקף תקנות חדשות.
על התקנות החדשות, חוסר הוודאות והקשיים הצפויים למי שרק כעת יגיש את בקשתו, לעומת מי שבקשתו הוגשה לרשות האוכלוסין הפורטוגלית לפני אפריל 2022 אפרט בהמשך. אתחיל דווקא בשורה התחתונה: "עשה ואל תעשה" למי שרק עכשיו מחליטים להתחיל בתהליך ההתאזרחות בפורטוגל.

ודאו הצלחות בהשגת אישור הקהילה

בעקבות החשדות בפרשת אברמוביץ' קהילת פורטו הפסיקה את מתן אישורי הזכאות, אישורים שהם תנאי הכרחי בהליך ההתאזרחות. כיום, רק קהילת ליסבון עוסקת בהוצאת אישורים, ועבודתה כעת כבעבר, היא יסודית, זהירה ואורכת זמן רב מאוד, הנאמד בכשנה. הזמנים הללו עוד יתארכו.
למעט מאד מהחברות ועורכי הדין, העוסקים בהוצאת אזרחות פורטוגלית בישראל, יש ידע וניסיון בעבודה עם קהילת ליסבון. כתוצאה מכך, רבים מהגורמים המלווים לקוחות בהליך ההתאזרחות בפורטוגל נותרו עם ידע שבחלקו המשמעותי אינו רלוונטי, לצד חוסר ודאות.
להערכתי, רק חלק קטן מהעוסקים בתחום יידעו להתמודד עם המצב החדש. אנו עדים כבר עתה לנותני שירות שפשוט הפסיקו לקבל לקוחות חדשים ויצאו מהמשחק. לכן, כל מי שניגשים כעת להוציא אזרחות פורטוגלית, חשוב שייזהרו ויבדקו היטב שנותן השירות הוא בעל ניסיון והצלחות בהשגת אישורים מהקהילה היהודית בליסבון.

האם נותן השירות ילווה אתכם עד לסוף התהליך?

העובדה שאנו נמצאים במעין סגירת שערים תביא לכך שבחודשים הקרובים יוגשו המוני בקשות חדשות, בארץ ובמדינות נוספות. על פי נתונים שהוצגו לי, בברזיל לבדה הוגשו בזמן האחרון עשרות אלפי בקשות. התוצאה של צבר הבקשות הרב הוא שהזמן הממוצע מעת ההגשה לרשות האוכלוסין הפורטוגלית ועד לקבלת תעודת הלידה, המעידה על סיום הליך ההתאזרחות בפורטוגל יעלה. אני מעריך שמי שמתחיל כעת את התהליך, יסיים אותו במקרה הטוב עוד שנתיים וחצי ואולי אפילו שלוש וחצי שנים. מכיוון שמדובר על פרק זמן לא מבוטל, צריך לבדוק ולוודא האם מי שהולך ללוות אתכם יהיה נוכח עד סוף התהליך.
עו"ד אדם ידידעו"ד אדם ידידצילום: אינטרפוטו
כבר עתה יש נותני שירות שפשוט סגרו את העסק, והלקוחות שלהם מגיעים למשרדנו ומבקשים שנסייע להם בעניינם בפורטוגל. לכן, אני ממליץ לסכם עם כל נותן שירות שחלק מהתשלום יהיה בסוף התהליך, כאשר תעודת הלידה מונפקת, וזאת כדי שנותן השירות באמת יבצע עבודתו עד לסיומה.
הפחד שנותן השירות יעלם במהלך שנות הטיפול הפך לממשי. מסיבה זו אני ממליץ לעבור את התהליך אך ורק באמצעות עורך דין הבקיא בתחום. לעורך דין יש כמה יתרונות, בהם ביטוח אחריות מקצועית, מחויבות לכללי אתיקה ולחיסיון מלא.

מה יקרה בספטמבר?

התקנות שפורסמו בסוף מרץ 2022 קובעות שכל מי שיבקש אזרחות פורטוגלית יצטרך להוכיח לא רק את הזיקה ההיסטורית שלו למגורשי חצי האי האיברי (מגורשי ספרד), אלא גם להוכיח זיקה לפורטוגל של היום. התקנות הללו ייכנסו לתוקף החל מיום 1 בספטמבר.
התקנות קובעות שני פרמטרים להוכיח זיקה לפורטוגל של היום: באמצעות קבלה בירושה של נדל"ן בפורטוגל (אף שלא ברור אם הכוונה היא לנכס שעבר בירושה רק לאחרונה או לנכס היסטורי בן 500 שנים). הדרך הנוספת להוכחת זיקה היא להראות שהות תכופה במדינה. לא מפורטת ההגדרה המדויקת, ולא ברור מה משמעותה של תכיפות זו.
ניתן להבין בנקל כי השער הפתוח שהיה עד היום, הולך להיסגר. רוב האנשים שמגישים כעת בקשות לאזרחות פורטוגלית פועלים נכון, שכן מספטמבר רובם המוחלט לא יוכלו לעמוד בדרישות הסף החדשות.
שילוב נסיבות אלה מביא לכך שכעת, עבור רוב הזכאים, התקופה שמהיום ועד ה-1 בספטמבר, זו ההזדמנות האחרונה להגיש בקשה לאזרחות. אחריה, השערים יהיו סגורים למרבית האנשים. עבור אלה שיעמדו בתנאי הסף העדכניים, ההליך יהיה מורכב הרבה יותר ויקר יותר.
כיון שבסיטואציה הנוכחית חלון ההזדמנויות לאזרחות אירופאית מפורטוגל הולך להיסגר ונוצר עומס גדול על המערכת, וכיון שמעט מאד נותני שירות יודעים לתת שירות במצב הנוכחי, כדאי לנצל את ההזדמנות ולהגיש בקשת התאזרחות כבר עכשיו ולא לחכות לחודש אוגוסט.
את הבקשה כדאי מאד להגיש באמצעות עורך דין, אשר באופן ספציפי מנוסה בעבודה עם קהילת ליסבון, ויודע לפעול בהתאם לתקנות החדשות. בניגוד למצב כפי שהיה עד לפרסום התקנות, כל טעות שתיעשה בבקשה כעת, יכולה להביא לפסילתה. הגשת בקשה כעת באופן מסודר תאפשר "להכניס רגל בדלת" באופן שבסוף יביא לקבלת הדרכון הפורטוגלי המיוחל.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד אדם ידיד עוסק באזרחות פורטוגלית • ynet הוא שותף באתר פסקדין