אחרי שלוש שנים של מאבק: שופטי בית המשפט העליון, בראשות פוגלמן, מזוז ווילנר, קיבלו אתמול (א') הסכם פשרה שנחתם בין עיריית אשדוד והוועדה הארצית לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) לבין התאחדות התעשיינים וחברת נמל אשדוד. מדובר בפשרה המאפשרת אור ירוק להקמה של שכונה חדשה הצפויה לכלול כ-2,768 יחידות דיור חדשות בסמוך לנמל אשדוד ועוד כ-240 יחידות דיור להשגה.
תוכנית רובע פארק לכיש קודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בשיתוף העירייה ותוכננה על ידי ארי כהן אדריכלות ובינוי ערים. היא כוללת תמהיל בינוי מגוון של בניינים בני 8-10 קומות, לצד מגדלים בני 18-30 קומות. עוד כוללת התוכנית כ-50 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה, כ-180 אלף מ"ר עבור שטחי ציבור, קריית ספורט הכוללת אצטדיון כדורגל לכ-24 אלף צופים, היכל ספורט לכ-5,000 צופים ובריכת שחייה. ליד קריית הספורט מתוכנן פארק עירוני בשטח 120 דונם הצופה אל נחל לכיש.
תחילת הפרשה ב-2017, אז נחתם הסכם גג בין העירייה למדינה באותה השנה, במסגרתו מתוכננות להיבנות ברחבי העיר כ-30 אלף דירות, בין היתר גם רובע פארק לכיש. ב-2018 אושרה התוכנית בהליך מזורז להקמת כ-3,000 יחידות דיור על שטח של כ-617 דונם בצפון-מערב העיר, ממזרח לנמל אשדוד ובסמוך לפארק נחל לכיש. לתוכנית הוגשו התנגדויות, בטענה כי בשל קרבת שכונת המגורים לנמל, היא תגביל את פעילותו ואת התפתחותו העתידית.
1 צפייה בגלריה
רובע פארק לכיש אשדוד
רובע פארק לכיש אשדוד
רובע פארק לכיש אשדוד
(הדמיה: ארי כהן אדריכלים)
עוד נטען כי בעורף הנמל מאוחסנים חומרים מסוכנים, שאינם ידידותיים לסמיכות למגורים, וכי פעילות הנמל יוצרת מפגעים בריאותיים וסביבתיים אשר אינם מתאימים לסמיכות לשכונות מגורים. ההתנגדויות נבדקו על ידי חוקר שמונה על ידי הותמ"ל, שציין כי הבדיקות הסביבתיות שנערכו במסגרת התוכנית, יחד עם התאמת הבינוי לתנאים הסביבתיים, נותנים מענה ומבטיחים איכות חיים טובה לתושבי השכונה. כמו כן, הוועדה השתכנעה כי אין בהקמה השכונה כדי להטיל מגבלות פעילות הנמל ביחס למצב כיום.
לפני כשנה ביטל בית המשפט המחוזי בבאר שבע, בפעם השנייה, את התוכנית כשקבע כי הוועדה המקומית לא פעלה על פי פסק הדין הקודם שביטל את התוכנית, ולא פעלה לתיקון המרחקים בין מגרשי המגורים לנמל אשדוד. במאי 2018 קבעה ועדת המשנה להתנגדויות כי התוכנית מבטיחה איזון בין פיתוחה של העיר והמשך פעילותו הרציפה של נמל אשדוד, אולם הוגשו 3 עתירות, ביניהן עתירה של התאחדות התעשיינים, בטענה כי הקמת השכונה תפריע להתפתחות הנמל.
בדצמבר 2018 קיבל בית המשפט את העתירה באופן חלקי וקבע כי על התוכנית לחזור לדיון בותמ"ל, על מנת שתבחן את עמידתה בקריטריונים הרלוונטיים לענייני חומרים מסוכנים ואיכות הסביבה. בדיון נוסף שהתקיים בוועדה אושרה שוב התוכנית מבלי שהוכנסו בה שינויים, ולכן הוגשה עתירה נוספת מצד התאחדות התעשיניים, גם אותה קיבל בית המשפט. זאת, מבלי לבחון את ההחלטה החדשה של הותמ"ל לגופה, ורק בהתבסס על פסק דינו הראשון.
הנושא המרכזו הנדון היה החלטותיה של הותמ"ל להסתמך על מדיניות המשרד להגנת הסביבה לעניין מרחקי הפרדה בין פעילות נמל אשדוד לשכונת המגורים. בעקבות זאת הוגש ערעור לבג"ץ, ובהחלטתו השבוע קבע בית המשפט העליון כי פסק הדין שניתן בשנה שעברה בוטל וכי התוכנית תיכנס לתוקף במלואה באופן מיידי.
עיריית אשדוד, באמצעות עורכי הדין אלי וילצ'יק ומירב ברנע ממשרד כהן, וילצ'יק ושות', הגישה ערעור על פסק דין זה, וגם המדינה ערערה עליו. בדיון בבית המשפט העליון הביעו השופטים את עמדתם ביחס לפסק הדין של בית המשפט לעניינים מינהליים, שלא התייחס להחלטת הותמ"ל לגופה, והוביל את הצדדים לחתום על הסכם פשרה, לפיו פסק הדין של בית המשפט לעניינים מינהליים מבוטל, ותוכנית "פארק לכיש" תעמוד בתוקף במלואה. ארבעה מגרשים מתוך התכנית לא ישווקו למטרת מגורים על ידי רשות מקרקעי ישראל.

תגובות

מהותמ"ל נמסר: "מדובר בהישג משמעותי עבור הותמ"ל. שופטי העליון קבעו כי פסק הדין שניתן על ידי בית המשפט המחוזי יבוטל, כי התוכנית תיכנס לתוקף במלואה ובאופן מיידי וכי החלטות הותמ"ל לאישור תוכנית פארק לכיש ניתנו כדין, תוך הפעלת שיקול דעת תכנוני כנדרש. עוד קבעו כי החלטת הותמ''ל להסתמך באישור השכונה על מדיניות המשרד להגנת הסביבה לעניין מרחקי הפרדה בין פעילות נמל אשדוד לבין שכונת המגורים פארק לכיש סבירה וראויה.
"נציגי הותמ"ל הבהירו בפני בית המשפט כי ככלל, פעילות הותמ"ל מאופיינת בהקפדה מקצועית חסרת פשרות על תהליכי תכנון איכותיים, שיאפשרו סביבת חיים ראויה ובת קיימא - כך גם בתוכנית פארק לכיש, במהלך הדיון בהתנגדויות לת,כנית, הותמ"ל שקלה בכובד ראש את הטיעונים השונים, ורק לאחר שהשתכנעה בדבר ישימותה, קיבלה החלטה לאשר אותה".
מהתאחדות התעשיינים נמסר: "התאחדות התעשיינים מברכת על ההסכמות שהתקבלו בינה לבין עיריית אשדוד והמדינה, לפיהן התוכנית להקמת שכונת מגורים בקרבת הנמל לא תכלול שיווק של בנייני מגורים אשר נמצאים בסמיכות לשטח הנמל. הסכמות אלו, שקיבלו תוקף של החלטת בית משפט, מנעו המשך התדיינויות משפטיות ועיכובים מיותרים בפיתוח התוכנית, וגם יביאו להקטנת החיכוך העתידי בין הנמל לבין השכונה שתוקם - הישג ראוי הן לטובת התושבים והן לטובת המשתמשים בנמל". לדברי ד"ר אלי אברמוב, יו"ר איגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים, "הסכמה זו מהווה הוכחה לכך שקיימת חשיבות לקיום הליכי הידברות, למניעת מחלוקות מסוג זה בעתיד".
ראש העיר אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, מסר: "פרויקט הדגל של הסכם הגג בפארק לכיש יוצא לדרך אחרי פעילות אינטנסיבית ומאבק עיקש שהובלתי בשנים האחרונות. התבשרנו כי בית המשפט העליון קיבל את הצעת הסכם הפשרה בין עיריית אשדוד והתאחדות התעשיינים, בתמיכת רמ"י ומשרד הבינוי והשיכון, שנועד להבטיח את הקמתו של רובע פארק לכיש – ולמעשה הוסרו החסמים לבניית 2,700 יחידות דיור בר השגה לצעירים".
ראש מינהלת הסכם הגג באשדוד, אייל דוידוביץ', הוסיף: "הסכם הפשרה שקיבל תוקף של פסק דין קובע כי בשטח המדובר ייבנו כ-2,700 יחידות דיור. מימוש התוכנית מבטיח את יישומה של התוכנית המורכבת, הכוללת גם את הקמת האצטדיון החדש, העתקת מגרש האימונים וגם את הקמת השכונות המיועדות לקום ברובעים א' ו-ב', כולל קריית חלוצים בצפון העיר".