על רקע פרשת המרגל שנחשף בביתו של שר הביטחון בני גנץ, בכנסת מתכננים דווקא עכשיו לאפשר כניסה לתוקף של חוק שימנע ממעסיקים לשאול מועמדים לעבודה האם יש להם עבר פלילי. נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, אמר הערב (א') ל-ynet כי "לא הגיוני שלמעסיק אסור יהיה לשאול מועמד לעבודה אם יש לו עבר פלילי. זו סכנת נפשות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ועדת החוקה תתכנס השבוע לדיון מיוחד כדי להכריע אם החוק החדש, שנדחה כבר שנה בשל התנגדות התעשיינים, אכן יכנס לתוקף במועד החדש שנקבע, בעוד פחות משישה שבועות, ב-1 בינואר 2022. את החוק העתידי יכולים לשנות רק שר המשפטים גדעון סער או ועדת החוקה בכנסת, בראשות ח"כ גלעד קריב.
1 צפייה בגלריה
ריאיון עבודה
ריאיון עבודה
לפי החוק החדש, אסור יהיה למעסיק לשאול מועמד בריאיון עבודה על עברו הפלילי
(צילום: Shutterstock)
התאחדות התעשיינים הודיעה היום כי היא תתנגד בחריפות לחוק המידע הפלילי, שצפוי להיכנס לתוקף בינואר הקרוב, ויאסור בעתיד על מעסיקים לשאול מועמדים לעבודה ועובדים האם יש להם עבר פלילי או לדרוש מהם הצגת תעודת יושר. לטענת התאחדות התעשיינים, מדובר בחוק מסוכן, שיכול להוביל לפגיעה ממשית בחיי אדם, ולפגיעה בכספי ציבור.
בנייר עמדה, שהגישה התאחדות התעשיינים לוועדת החוקה של הכנסת, הבהירה ההתאחדות לחברי הוועדה כי אם החוק ייכנס לתוקף במתכונתו הנוכחית, הוא יאפשר לעבריינים שהורשעו בפלילים גישה חופשית לחומרים מסוכנים, לנוכלים שהורשעו בפלילים גישה חופשית לכספי ציבור ולמידע רגיש בבנקים ובבתי השקעות, ולעברייני סמים גישה חופשית לתרופות.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, פנה ליו"ר ועדת החוקה, ח"כ גלעד קריב, וטען בפניו כי מדובר בחוק שהינו בגדר "סכנת נפשות של ממש". לדבריו, "מדובר בחוק שיוכל להוביל למצבים מסוכנים מאוד - החל מהעסקת עובדים בעלי רקע פלילי בעבירות רכוש כסמנכ"לי כספים בחברות, תוך גישה למשאבים כספיים אדירים, דרך העסקת עובדים בעלי רקע פלילי בעבירות סמים לחברות תרופות בחברות פארמה, תוך גישה לחומרים מסוכנים המצויים בחברה לשם תהליך הייצור, ועד להעסקת עובדים בעלי רקע פלילי בעבירות אלימות בחברות העוסקות בייצור לתעשייה הביטחונית".
כל אלו כרוכים, לדברי תומר, ביצירת סיכון משמעותי לשלום הציבור ועובדי החברה. "מכל הסיבות הללו צריך להיות ברור לכולם שמדובר בפרצה מיותרת ומסוכנת בחוק ועל כן יש לתקנה באופן מיידי", אמר היום נשיא התאחדות התעשיינים.
לדברי תומר, נוסח החוק הנוכחי "מתעלם לחלוטין מזכותם של מעסיקים למנוע חשיפה שלהם ושל אנשים הנזקקים לשירותיהם לסיכונים לא סבירים, שהם עלולים לשאת בהם, אם לא תהיה להם דרך לגלות מידע בדבר עברו הפלילי של אדם המועמד למשרה, טרם קבלתו לעבודה".
יש לציין כי בחוק המידע הפלילי מאפשרים לסקטורים ציבוריים שונים, כגון מערכת הביטחון ומערכת החינוך, לדרוש מידע על עברו הפלילי של מועמד לעבודה, אך מוזר כי דווקא הסקטור הפרטי אינו מוחרג מהחוק ובפועל מופקר לחלוטין.
בנייר העמדה ההתאחדות דורשת כי גם הסקטור הפרטי יורשה לבדוק באשר לעברו הפלילי של מועמד לעבודה, טרם קבלתו לתפקיד. "החרגת סקטורים ציבוריים שונים, תוך בניית פתרונות חוקיים מאוזנים לצרכי הסקטור הציבורי בלבד, מבהירה מעל לכל ספק את הצורך באיזון הכללי בין האינטרסים השונים גם במגזר הפרטי, אשר לעיתים גורמי הסיכון בו גדולים משמעותית מהסקטור הציבורי. לא יכול ואין סיבה שיהיה פער כה משמעותי בין הסקטור הפרטי לציבורי. אין ספק כי זו לא הייתה כוונת המחוקקים וכי שר המשפטים ויו"ר ועדת הכספים מבינים את הבעייתיות שבנושא ויפעלו לתקנה באופן מאוזן".