בית ההשקעות מיטב דש, אשר ביהמ"ש קבע בחודש אוגוסט האחרון כי גבה דמי ניהול בניגוד להסכמים ותוך הפרת חובת הנאמנות, הגיש היום (א') ערעור לבית המשפט העליון בתקווה כי זה יבטל את פסק הדין לפיו עליו להחזיר ללקוחותיו כ-250 מיליון שקל. במקביל, בית ההשקעות מפריש סכום נוסף של כ-423 מיליון שקל, מעבר לכ-27 מיליון שקל שכבר הפריש בגין תובענה זו, למקרה שהערעור בעליון ידחה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כתוצאה מכך, מיטב דש מפרסם אזהרת רווח ומעריך כי ההפסד ברבעון השלישי לשנת 2021, כולל שכר הטרחה והוצאות נוספות מעבר לסכום הפיצוי שנקבע על ידי בית המשפט, יסתכם בכ-495 עד 505 מיליון שקל. זאת, לעומת רווח של 32 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד וכ-40 מיליון שקל ברבעון הקודם של השנה הנוכחית. מניית בית ההשקעות נופלת בכ-4% במסחר בבורסה המקומית.
1 צפייה בגלריה
שטרות
שטרות
שטרות. אילוסטרציה
(צילום: רויטרס)
מדובר במכה קשה לבית ההשקעות אשר מנסה כעת להציג תוכנית התמודדות ברורה על מנת להרגיע את ציבור לקוחותיו ואת המשקיעים ו"להבטיח את המשך המומנטום החיובי בהינתן השלכות פסק הדין", כפי שטענו במיטב דש.
יצויין כי בנטרול ההפרשה וההתחייבות לשיפוי, בית ההשקעות היה צפוי לרשום רווח של 38-34 מיליון שקל ברבעון הנוכחי ורווח של 108-104 מיליון שקל מתחילת השנה ועד סוף חודש ספטמבר, המהווה עלייה של כ-40% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בשל כך ומכיוון שסכום ההפרשה עומד על כ-50% מההון העצמי של בית ההשקעות, מציינים במיטב דש כי יפסיקו חלוקת דיבידנדים "לזמן מה".
כמו כן, בית ההשקעות ציין כי בשל החריגה הצפויה באגרות החוב, הוא נערך מראש עם קו אשראי בנקאי של 800 מיליון שקל, המכסה מקרה בו יבחרו בעלי האג"ח בפירעון מיידי. אם החברה לא תשתמש במסגרת האשראי, תועמד על ידי התאגידים הבנקאיים הלוואה בסך של 350 מיליון שקל לתשלום פסק הדין. "לא מאמין שזה יקרה, אבל ערוכים לכל תרחיש", אמר בנושא זה מנכ"ל מיטב דש, אילן רביב.

"פסק הדין נגוע בשגגות מהותיות וסתירות פנימיות"

פסק הדין ניתן במסגרת תובענה ייצוגית שהגישו שני עמיתים בקופת הגמל של מיטב דש גמל ופנסיה בטענה כי זו גבתה מהם דמי ניהול, בניגוד למה שהוסכם עמם עת הצטרפו לקופה. התובענה אושרה כייצוגית בשנת 2015. התובעים המייצגים, שהיו המבקשים בשתי בקשות האישור, הם עמיתים בקופת הגמל תגמולים שהייתה, קודם לרכישתה על ידי הנתבעת, חברה בת של בנק הפועלים. בשנת 2005 מוזגה תגמולים לתוך חברת גד גמולים, גם היא חברה בת של הבנק. דש רכשה ב-2007 מגד גמולים את זכויות ניהול הקופה.
בפסק הדין נקבע כי הזכאים לפיצוי של כ-1,500 שקל הם עמיתים משתי קבוצות: קבוצת העצמאים/שכירים תכלול: "כל אדם ו/או קבוצת בני אדם, אשר התקשר עם תגמולים או גד גמולים, חברה לניהול קופות גמל, עד לאוקטובר 1977 לשם השתתפות בתוכנית חיסכון לעצמאים ו/או לשכירים תגמולים תמורת דמי ניהול לגביהם הותנה כי הם ייגבו אך ורק מסכומי ההפקדות השנתיים בלבד, ואשר הנתבעת לאחר רכישת ניהול קופת הגמל על ידה, ניכתה אותם מדי שנה מסכומי החיסכון שהצטברו בקופת הגמל לאורך השנים כקרן וכרווחים".
בית ההשקעות, אשר כאמור מערער כעת לעליון על ההחלטה, טוען כי "פסק הדין נגוע בשגגות מהותיות, סתירות פנימיות ותוצאתו לא סבירה ולכן יש לבטלו. בין היתר, מערערת מיטב דש על הקביעה כי חובה עליה לנהל את כספי הלקוחות בחינם, לנצח, מיום רכישת הקופה ועד בכלל, זאת כאשר העניקה שירות מקצועי ואיכותי וחסכונות הלקוחות הכפילו את שוויים".
המנכ"ל רביב אמר עוד כי "עם קבלת פסק הדין, המטרה שהצבנו הייתה ברורה: לא ניתן לאירוע זה לפגוע במומנטום החזק שלנו. לכן החלטנו להציג תוכנית פעולה ברורה, מקיפה, שקופה ובעיקר אפקטיבית להתמודדות עם תוצאות פסק הדין. תוכנית זו מנתקת אותנו מתלות בגורמים חיצוניים. אנו רוצים לנהל את האירוע ולא שהוא ינהל אותנו. אנו מאמינים בלב שלם כי הצדק עמנו וכי הערעור יתקבל".