1 צפייה בגלריה
גבר אב אבא תינוק הומו הומואים אילוס אילוסטרציה
גבר אב אבא תינוק הומו הומואים אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט המחוזי בחיפה קבע לאחרונה שפעוטה בת כשנה וחצי תוחזר מבית הדודים שלה שגידלו אותה באומנה ותגור עם אביה הביולוגי. השופטת אספרנצה אלון ביטלה צו חירום שהוצא נגדו אחרי שלא שיתף פעולה עם שירותי הרווחה, וקבעה כי אין חשש שהבת לא תהיה מוגנת אם תגדל אצלו.
התינוקת נולדה להורים שאינם נשואים. האם מאובחנת עם הפרעה סכיזואפקטיבית ומטופלת במסגרת לבריאות הנפש. האב, עולה ותיק מארה"ב, אינו מוכר לגורמי הרווחה.
לאחר הלידה הסכים האב שהבת תשהה אצל סבתה בשבועות הראשונים, כיוון שאינו מנוסה בטיפול בתינוקות. אלא שבהמשך הגיעו ההורים לבית הסבתא, נהגו בפרעות ודרשו לקחת את התינוקת. בעקבות המקרה, עובדת סוציאלית הוציאה צו חירום זמני להשארת התינוקת אצל הסבתא.
בהמשך האריכה ועדה לתכנון וטיפול בשירותי הרווחה את צו החירום והתינוקת הועברה לאומנה אצל אחיו ואשתו (הדודים שלה) של האב. החל מספטמבר 2021 החל האב להתנגד להארכת הצו וביקש לטפל בבתו בכוחות עצמו. בית המשפט לנוער האריך את הצו כדי לקבל את התייחסותם של גורמי הרווחה, אך בשל העובדה שההורים לא שיתפו פעולה ושיחות הטלפון איתם כללו צעקות, צו החירום הוארך פעם נוספת.
במסגרת ערעור שהגיש האב על ההחלטה להאריך את הצו, נפגשו ההורים עם התינוקת בבית האומנה בנוכחות מנחת אומנה ובמרכז קשר. בית המשפט הורה על ועדה מיוחדת שתבנה תוכנית להעברת התינוקת אל האב, אולם הוא לא שיתף פעולה ולא ניתן היה לבנות תוכנית שכזו.
עו"ד מאיה מרדכי כהןעו"ד מאיה מרדכי כהן
בערעור טען האב שברירת המחדל היא היא שבתו תגדל אצלו ואין רלוונטיות להתנהגותו מול הוועדה שכן פעל מתוך ייאוש. האם הצטרפה לעמדת האב והתחייבה לשתף פעולה עם גורמי המקצוע אם הילדה תשוב לחזקת אב. האפוטרופוס לדין וגורמי הרווחה טענו שלא ניתן לברר אם האב יכול לתפקד כהורה או לבנות תוכנית טיפול נוכח חוסר שיתוף הפעולה מצדו ולכן אין להעביר אליו עדיין את התינוקת.
אבל השופטת אספרנצה אלון הורתה על ביטול צו החירום בתוך 14 ימים. היא קבעה כי הנסיבות שעליהן העידו גורמי הרווחה, שלפיהן האב התפרץ על עו"ס, נהג באופן תוקפני אל חברי הוועדה ולא סיפק מידע באשר לקשר הזוגי שלו עם האם, אינם מתגבשים לכדי חשש שהתינוקת לא תהיה מוגנת אצלו.
היא ציינה כי לא שוכנעה שמדובר במצב קיצוני הדורש שימוש באמצעי החירום של הוצאת ילד מהוריו, דבר שייעשה רק במקרים שבהם אין ברירה אחרת: "סבורני כי גישת המדינה וגורמי הרווחה אמורה הייתה להיות בשימת דגש רב יותר של תמיכה וסיוע, על פני הוצאת הקטינה ממשמורת האב עד אשר תוכח מסוגלותו ההורית. הורה אינו נדרש להוכיח את מסוגלותו ההורית באופן אפריורי".
היא הורתה לגורמי הרווחה לפעול לגיבוש תוכנית לחיזוק הקשר בין התינוקת לאב. ועל האב לשתף פעולה תוך הבנה שגורמי הרווחה אינם לרעתו, אלא לטובת בתו.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האב: עו"ד נעם אפשטיין ועו"ד סתיו אמון • ב"כ האם: עו"ד מיכל שוויקה • ב"כ הקטינה: עו"ד זיו זהבה יאיר - אפוטרופא לדין • עו"ד מאיה מרדכי כהן עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין