ועדת הכספים אישרה היום (שני) את מתווה הפיצויים לעסקים עבור נזקים עקיפים שנגרמו להם כתוצאה ממבצע מגן וחץ. על פי התקנות ישולמו פיצויים לעסקים זכאים מה-9 למאי ועד ל-13 בטווח של 7 עד 40 ק"מ מרצועת עזה, ועד ל-15 במאי לעסקים הממוקמים במרחק של עד 7 ק"מ מהרצועה.
לטווח של עד 7 קילומטר הוסף יום לדרישת ועדת הכספים בדיון הקודם, נוכח כך שחלק מהתושבים פונו לאזורים רחוקים ולא עבדו גם ביום שלמחרת השיבה לשגרה. בעלי העסקים יוכלו להתחיל להגיש את התביעות בימים הקרובים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מיירט כיפת ברזל
מיירט כיפת ברזל
מיירט כיפת ברזל במבצע מגן וחץ
(צילום: AFP)
הפיצויים ישולמו במספר מסלולים אפשריים: מסלול שכר, מסלול מחזורים ומסלול ייעודי לחקלאים. לעסקים המצויים במרחק של עד 7 קילומטר ניתנת אפשרות לבחור לקבל פיצוי באמצעות התקנות הקבועות - המסלול האדום, ללא מגבלת תקרה לסכום הפיצוי.
מסלול השכר יעמוד על סכום של 500 שקלים ליום לעובד שנעדר מהעבודה נוכח המצב, בגין אובדן שכר עבודה ששולם לעובד. לדרישת הוועדה, תוקנו התקנות ונקבע כי גם עצמאים שנאלצו לשמור על ילדיהם בימים הרלוונטיים, ואינם זכאים למסלול מחזורים, יהיו זכאים לקבל גם הם שכר יומי בדומה לשכירים. האמור הוא בילדים עד גיל 14.
עוד תוקן לדרישת הוועדה, כי משפחתונים במרחק של עד 40 קילומטר מהרצועה יהיו זכאים למסלול שכר על ימים שלא עבדו, זאת בתנאי שלא גבו תשלום מהורים בגין ימים אלה, או שהחזירו תשלומים ששולמו להם.
מסלול מחזורים בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד יעמוד על עד 625 אלף שקלים לעסק, זאת לדרישת הוועדה, לאחר שבמסגרת התקנות המקוריות עמד הסכום על תקרה של 400 אלף שקלים. המסלול אינו מיועד לעסקים בענף מסחר ושירותים במרחק של 7 עד 40 קילומטר, נוכח כך שלא חלה עליהם הפסקת עבודה של יותר משבוע. הענפים המזכים הינם חקלאות, מלונאות, תעשייה, אולמות שמחות, ובתי אוכל.
לעניין מסלול החקלאים, נקבע פיצוי לפי מספר עובדים בשטח וקרבה לגדר המערכת.
לעניין אולמות אירועים, נקבע כי גם אולם שמדווח למס הכנסה באופן 'חד חודשי', ניתן יהיה לראות אותו כעסק המדווח באופן 'דו חודשי', והוא יוכל להגיש תביעה על מאי-יוני 2023 בהשוואה למאי-יוני אשתקד.