בצל ההודעה של משרד האוצר ומשרד החקלאות על הכוונה לפתוח את שוק הירקות והפירות ליבוא, ובכך להוריד את המחירים לצרכן, החקלאי דורון לבנה אמר לאולפן ynet כי "ממשלת ישראל הכריזה בהחלטתה למחוק את החקלאות במדינת ישראל באיזשהו נימוק שכך יוזלו המחירים לצרכנים - מה שבפועל לא יקרה".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדבריו, "הממשלה מפנה את האש למקום הלא נכון - כלפי החקלאים, כאשר לכולם ברור שהמחירים הגבוהים של הפירות והירקות לצרכן נובעים מפערי התיווך בין המחיר שהרשתות קונות בו את התוצרת מהחקלאים לבין המחיר שהן מוכרות את התוצרת לאזרחי המדינה.
3 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר בהצגת הרפורמה
שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר בהצגת הרפורמה
שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר בהצגת הרפורמה
(קרדיט צילום: דוברות משרד האוצר)
"ההחלטה הזאת היא גזר דין מוות לחקלאות הישראלית, והפגיעה הישירה מלבד בחקלאים תהיה בצרכן הישראלי, שישלם מחיר כבד על חיסול החקלאות הישראלית".
לבנה, שמגדל חצילים, מלונים, כרוב, פלפלים ועוד, מספר כי "אני עומד בחלקת מלון שהבשיל לפני שבועיים, אבל כל הפירות נשארו בשטח. זה בגלל שאני הצלחתי לקבל מרשתות השיווק פחות משקל ברוטו לפרי, כאשר ברשתות הוא נמכר סביב החמישה שקלים רק לפני שבועיים. אז אני שואל - מי הגורם ליוקר המחייה? החקלאי או רשתות השיווק הענקיות? האקדח מופנה למטרה הלא נכונה. כל המהלך הזה של הורדת המכסים לא יוביל בסופו של יום בהורדת הסל לצרכן הישראלי".
3 צפייה בגלריה
דורון לבנה, חקלאי
דורון לבנה, חקלאי
דורון לבנה, על רקע שדות המלונים שלו
(צילום: משה מזרחי)
אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, שמתנגד גם הוא לתוכנית של האוצר ומשרד החקלאות, אמר באולפן ynet כי "גם שר האוצר וגם שר החקלאות לא באמת מתמצאים. זו הייתה הצגה לתקשורת. הרי כל אירופה עשתה את הדברים האלה, וכאשר אתה מוריד מכסים אתה צריך לתת תמיכה ישירה.
יכול להיות שישראל לא רוצה יותר חקלאות? "ליברמן נלחם לקחת את תיק החקלאות. זה לא שהוא לא רוצה, הוא רק לא יורד לפרטים. ישבנו עם האוצר שעות, הבאנו את המומחה מספר 1 בארץ שמכיר את הנוסחאות. הוא שאל את אנשי האוצר: 'תגידו, חישבתם מתמטית את המהלך כמו שעשו באיחוד האירופי?', ענו לו: 'לא'. אז הוא שאל למה 100 שקל לדונם בתמיכה הישירה לחקלאים, אז הם אמרו לו שלקחו את מה שעשו באירופה באירו, והכפילו בארבע. זה לא רציני. באירופה זה לקח שבע שנים.
"ליברמן, שלא התעמק בנושא, כי הוא לא מבין בזה כלום, הלך לילדים (נערי האוצר), שהם פעם ראשונה בכלל עושים תקציב כי שלוש שנים לא היה תקציב, והם לא למדו את זה ברצינות. הוא דרש מהם שיביאו לו סיסמאות והוא קיבל סיסמאות".
3 צפייה בגלריה
"אין אסטרטגיה": אבשלום (אבו) וילן
"אין אסטרטגיה": אבשלום (אבו) וילן
אבשלום (אבו) וילן
על התוכנית לתמיכה ישירה בחקלאים שהציג ליברמן, אומר וילן כי "באירופה נתנו לחקלאים מבוגרים הלוואות נוחות, שיקימו צימרים, שיקימו מסעדות. איטליה שינתה את פניה ככה. פה אומרים ללולנים בגליל, שמדובר ב-3,000 אנשים שבאו לשם בשנות ה-60' כדי להחזיק את גבול לבנון וכיום הם מתפרנסים מהביצים, זאת הפנסיה שלהם, אומרים להם: 'עכשיו ארדואן ישלח ביצים, זמנכם עבר'. לשלוח 3,000-4,000 מבוגרים הביתה בלי כלום, בלי פנסיה, זו התעללות. ואיפה הם כולם יושבים? בפריפריה, בנגב, בגליל. עד כאן".
אז ליברמן ופורר יחסלו את החקלאות הישראלית? "הסיכוי שהם יצליחו להגשים את זה שואף לאפס, כי בלי הכנה זה פשוט לא יעבוד ומדינת ישראל תהיה תלויה בארדואן. הכל מריח מפופוליזם".
מוקדם יותר היום הגיע שר החקלאות עודד פורר לכנס ראשי המועצות האזוריות ברמת נגב כדי להסביר את הרפורמה והפרטים המתגבשים בתוכה. בין היתר אמר פורר כי "ברור שצריך לשמר את מעמדה של ישראל כמדינה פורצת דרך של הפרחת השממה, והכוונה שלי ושל הממשלה היא לפתח את החקלאות בארץ כדי שתמשיך להתקיים. אם נישאר בשיטות שהיו נהוגות בעבר אנחנו עלולים להפסיד את העתיד. אני חושב שתכנון וקביעת מחיר ומכסות זה דבר שעבר מן העולם".
עוד אמר פורר כי במסיבת העיתונאים שבה הוצגה הרפורמה לא נחשפו כל הפרטים של התוכנית, "אבל המטרה ברורה, והיא לטובת הצרכן והחקלאי גם יחד. לפי העיקרון הזה ניהלנו את הדיונים".