האם פתיחת השוק תביא לירידה במחירי הביצים כפי שטוענים במשרד האוצר? משווקים טוענים: יש פער של 10% בלבד במחירי הביצים בין ישראל לאירופה והוא משתנה לפי היצע וביקוש ומחסורים שונים. כלומר, הפער קטן מדי והוא לפעמים גם מתהפך, כשבישראל גובים מע"מ על ביצים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
באוצר טוענים: פתיחת השוק לייבוא של ביצים, ירקות ופירות יחסוך לצרכן 840 שקל בשנה. כל זאת בעוד שאין ערובה שיבואנים יגלגלו הנחות לצרכנים.
1 צפייה בגלריה
קרטון ביצים
קרטון ביצים
קרטון ביצים
(צילום: אלעד גרשגורן)
מחישוב עולה כי בביצים מדובר בחיסכון זניח: מספר הביצים שנמכרו לצרכן ב-2020 עומד על 1.19 מיליארד לפי נתוני חברת סטורנקסט. הן נמכרו ל-2.6 מיליון בתי אב, לפי נתוני הלמ"ס, כשממוצע נפשות לבית אב עומד על 3.28. מחיר ביצה גודל L כולל מע"מ עומד על 94 אגורות. צריכה שנתית לבית אב עומדת על 458 ביצים, בעלות 430 שקל. אם ייפתח השוק לייבוא, בתרחיש אופטימי המחיר יירד ב-10% - כ-8 אג' לביצה. זה חיסכון של 3.6 שקלים לחודש למשפחה. לאדם בודד: זה יחסוך שקל אחד בלבד. למשפחה לשנה מדובר בחיסכון של 43.2 שקל. לפי נתוני 2019, מדובר בחיסכון של 3.2 שקלים לחודש למשפחה, כלומר 38.4 שקל בלבד לשנה. בתרחיש פסימי, המחירים בחו"ל גם יכולים לעלות.
חלק מהמשווקים מתנגדים להרס השוק המקומי, למרות שמדובר במשווקים שיכולים בקלות להפוך לייבואני ביצים: הם כבר היום מייבאים ביצים בתקופות של מחסור בארץ. למעשה, כל המשווקים הגדולים: בין היתר גליקסמן, תנובה ומ.לסר מייבאים ביצים לארץ. מכאן שאפשר להביא להוזלה ב-8 אג' מקסימום באמצעות יבוא, אבל כיוון שזה מוצר רגיש יתכן שהצרכנים בישראל ישלמו יותר על ביצים בעקבות פתיחת הייבוא. בנוסף, לטענת המשווקים, השוק כעת במצב טוב.
אחד המשווקים גדולים אמר ל-ynet: "תרדו מהביצה. היום פיקוח המחיר והתכנון בענף גורם לכך שאין הפקעות מחיר. מתי בפעם האחרונה צרכן התלונן על ביצים יקרות? הביצה היא לא מה שמייקר את הסל. מישהו לא אוכל ביצים כי זה יקר לו? הרי ישראל היא מקום ארבע בעולם בצריכת ביצים לנפש. זה המוצר הכי זול ומזין. חוץ מפופוליזם זול אין פה כלום. דווקא רוב הדברים שמייקרים לך את הסל מיובאים".
באוצר טענים: יבוא ותחרות מורידים מחירים. "פקידי האוצר עסקו פעם בייבוא ביצים? כרגע ההובלות הימיות התייקרו מאוד והייבוא לפעמים משתלם יותר, לפעמים משתלם פחות. תלוי במה שקורה בעולם. היו פעמים שהרווחנו הרבה מאוד בייבוא, היו פעמים שהרווחנו קצת והיו פעמים שהפסדנו הרבה מאוד. לפני שלוש שנים הייבוא היה מאוד לא משתלם. לפני שנה בשיא הקורונה הייבוא לא השתלם.
"לפני שלוש שנים היה משבר גדול באירופה שחיסלו הרבה עופות וכל הביצים נשאבו לשם. לא יכולנו להשיג ביצים בכלל. זה לא היה המחיר, היה מחסור. עכשיו יש עודף של ביצים בארץ.
"כשהביקוש לייבוא עולה - גם המחיר בחו"ל עולה. לקראת ראש השנה פתחו מכסה של 10 מיליון ביצים ללא מכס. פניתי למגדלים בחו"ל, וכיוון שאני השלישי שפניתי אליהם: הם נתנו לי כבר מחיר גבוה. ביצה זה עניין של היצע וביקוש, בעולם זה מחיר בורסה שבועי. בקיץ מחירים נמוכים יותר, לפני הפסחא המחירים בשמיים".
הקמעונאים נותנים הנחות לצרכנים על ביצים? "לא. יותר מכך: אנחנו נותנים הנחות לרשתות השיווק על ביצים, אבל הן לא מגולגלות לצרכן. מ-2016 ההנחות לקמעונאים גדלו ב-3% בממוצע על כל השוק ולא ראית שמשהו התגלגל לצרכן, מעולם אין מבצעים על ביצים מפוקחות, אלא רק על מיוחדות שמחיריהן לא מפוקחים. למה נתנו להם הנחות? כי הגדילו המכסות יותר מדי והיה עודף. אם תורידו את המכס תהיה הצפה של ביצים כי פתאום משווקים שאין להם מגדלים יוכלו לעשות יבוא.
"הפער הכי גדול מול העולם זה מע"מ. בישראל הוא עומד על 17%, בבריטניה אין מע"מ על ביצים ובממוצע באירופה גובים 5% מע"מ על ביצים. כלכלת האי שלנו עובדת בזכות השוק הסגור. אירופה הראשונה לחסום אותנו כשיש משבר. הם הראשונים להפסיק למכור לנו. כל מדינות אירופה וארה"ב מגינות על החקלאות, בישראל החליטו לפגוע במגדלים. אני אשרוד את זה, לצרכן זה לא יועיל".