התחדשות עירונית בבירה: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, בראשות שירה תלמי באבאי, החליטה לקדם לפני החג שתי תוכניות להתחדשות עירונית בשכונות קריית מנחם ונווה יעקב בעיר, הכוללות ביחד קרוב ל-700 יחידות דיור חדשות. כך נודע ל-ynet. בסך הכול מקודמות כיום במינהל התכנון 65 תוכניות להקמה של כ-17,900 דירות חדשות בירושלים, כאשר קרוב ל-13 אלף דירות מצויות בתכנון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשכונת קריית מנחם הוחלט להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית פינוי בינוי ברחוב פנמה (2-6) הכוללת 238 דירות חדשות שייבנו בשני מגדלים בני 30 קומות. כיום מצויות במתחם 48 יחידות דיור ישנות בשני מבני מגורים בני 3 קומות, שיפונו לטובת הפרויקט החדש. המגדלים המתוכננים יכללו קומת מסחר, כאשר מתוך כלל יחידות הדיור בתוכנית, 60 יוקצו עבור דירות קטנות.
1 צפייה בגלריה
התוכנית ברחוב פנמה בשכונת קרית מנחם
התוכנית ברחוב פנמה בשכונת קרית מנחם
התוכנית ברחוב פנמה בשכונת קרית מנחם
(הדמיה: בריידמן אגמון אדריכלים)
התוכנית, שהוגשה על ידי יהודה רחמים חברה לבניין בע"מ ונערכה על ידי בריידמן-אגמון-וויסבאום אדריכלים, מציעה לשפר את המרחב הציבורי על ידי הקצאת שטח לטובת מוסדות ציבור וביטול כביש לטובת שטח ציבורי פתוח בהיקף של כ-1.3 דונם עבור תושבי השכונה. מדובר במתחם הסמוך לקו האדום של הרכבת הקלה אשר צפויה לפעול בשנת 2023.
בתוך כך, החליטה הוועדה על הגבלת הוצאת היתרי בנייה במתחם בשדרות נווה יעקב 46-52 בשכונת נווה יעקב, זאת לשם מתן עדיפות לקידום תוכנית להתחדשות בראייה כוללת, לפי סעיף 77-78 לחוק התכנון והבנייה שנועד לא לסכל תוכניות מתחמיות של התחדשות עירונית בעתיד. מדובר במתחם בשטח של 40 דונם, הכולל ארבעה מבני שיכון ותיקים ובהם 128 יחידות דיור, וכן חלק מפארק פיטרי, בצמידות לקו האדום של הרכבת הקלה ובסמוך למרכז מסחרי וקהילתי.

"לבנות את ירושלים פנימה"

הוועדה ציינה כי היא רואה "חשיבות רבה בקידום תוכנית להתחדשות עירונית בראייה כוללנית במתחם המצוי בסמוך לתוואי רכבת קלה". בהתאם לכך, הוועדה קבעה כי תפורסם הודעה על הכנת תוכנית להתחדשות עירונית מתחמית באמצעות הריסת המבנים הקיימים והקמת תשעה מבנים בגובה של עד 12 קומות ובהיקף של כ-450 יחידות דיור, תוך שדרוג משמעותי של המרחב הציבורי. התוכנית מקודמת על ידי משרד הבינוי והשיכון ונערכה על ידי פלד-קימלמן אדריכלים ומתכנני ערים.
בשיחה עם ynet אמרה תלמי באבאי כי "התוכניות מהוות מימוש הלכה למעשה של חזון ההתחדשות העירונית של הוועדה המחוזית בדבר ציפוף הרקמה הבנויה בפרט בסמיכות לצירי הרכבת הקלה, וזאת על מנת לשפר את איכות החיים העירונית בירושלים ולענות על הביקושים ליחידות דיור בעיר, תוך הימנעות מבנייה בשטחים פתוחים ככל הניתן. מדובר בתוכניות המייעלות את השימוש בתשתיות העירוניות הקיימות, תורמות להנגשת השכונות לציר הרכבת הקלה, להגדלת עירוב השימושים ברקמה העירונית ולהחייאת הרחובות".
עוד הוסיפה כי "בשנים האחרונות המדיניות שלנו היא לבנות את ירושלים פנימה כדי להימנע מלהגיע לשטחים הפתוחים. בירושלים אין קרקעות פנויות, ולכן אנחנו מתקדמים בשלושה מישורים: התחדשות עירונית, מדיניות של עיבוי לאורך צירי הרכבת הקלה ושל 'ייבוש ביצות' (כמו תוכנית קירוי בגין - פארק ליניארי ו-2,000 יחידות דיור בדפנות שלנו), וכל זה תוך הסתמכות על מערך הסעת המונים".