המדינה לא התחייבה שנמל המפרץ לא יעסוק בפריקת מטענים כלליים, ולכן אין כל הצדקה חוקית לשביתה בנמלים שעליה הכריזה ההסתדרות ב-1 בפברואר. כך טוענים מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק ואיליה כץ, מ"מ סגן הממונה על אגף התקציבים, במכתב תשובה ששלחו לאבי אדרי, יו"ר עובדי התחבורה בהסתדרות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
נמל המפרץ
נמל המפרץ
נמל המפרץ
(צילום : רענן כהן)
אדרי טען כי ספינת המטען הכללי הראשונה שעגנה לפריקה בנמל הפרטי בצפון עשתה זאת בניגוד להיתרים שהוענקו לו, לטפל רק בפריקת מכולות.
לדברי משרדי התחבורה והאוצר, עוד ב-2015 בכתב ההסמכה שקיבלה SPIG הסינית, שזכתה במכרז להקמת הנמל ולהפעלתו ל-25 שנה, היא לא הוגבלה לעסוק רק במכולות, וכתב ההסמכה שקיבלה עסק גם בשירותים שאינם פריקה וטיפול במכולות.
משרדי התחבורה והאוצר טוענים גם כי לא העניקו התחייבות ברוח זאת במסגרת המו"מ שניהלו עם ההסתדרות ועם עובדי הנמלים לקראת פתיחת הנמלים הפרטיים בחיפה ובאשדוד. "הדברים האמורים במכתבך לא משקפים את המצב הקיים, לא בהיבטיו המשפטיים ולא בהיבטיו העובדתיים", נאמר במכתב.
יצוין כי נמל המפרץ ונמל הדרום החדשים אכן נבנו כך שיעסקו בפריקת מכולות ואינם ערוכים כרגע מבחינת הציוד שבהם לפריקת מטענים אחרים בהיקף נפרד, ולכן ציפו בנמלים הוותיקים כי פעילות זו תישאר בלעדית בשליטתם. אולם התורים המתארכים וזמני ההמתנה החריגים לאוניות המטען הכללי הובילו את מזמיני המטענים לפנות בכל זאת לנמל הסיני החדש.
2 צפייה בגלריה
הפקק ליד נמל אשדוד
הפקק ליד נמל אשדוד
הפקק ליד נמל אשדוד
(צילום: גדי קבלו)
שרת התחבורה מרב מיכאלי הספיקה עוד בקיץ לבקר בנמל חיפה ולהכריז שהמשבר נגמר, לאחר שהושגו הסכמות על משמרות נוספות לעובדים בחיפה ותוספת של 50 עובדים זמניים באשדוד, אבל השמחה הייתה מוקדמת.
התור לכניסה לנמלים שבשיאו הגיע ליותר מ-70 אוניות אומנם התקצר וכרגע הוא כולל 53 אוניות, אבל רק הטיפול באוניות המכולות הואץ. אוניות המטען הכללי, שפריקתן עתירת כוח האדם מורכבת יותר ורווחית פחות לנמלים, המשיכו להתעכב, בהמתנה לרציף פנוי וגם בפריקה. נכון להיום רק שש מהאוניות שממתינות בתור לנמלים הן אוניות מכולות.
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, מסר כי הוא תומך בהחלטת הממשלה לאפשר לנמל המפרץ לפרוק מטען כללי. לדבריו, "אסור לתת להסתדרות לשלוט בנמלים, שהם שער הכניסה לישראל. התנהלות ההסתדרות פוגעת בכל אזרח בישראל ובעיקר בעובדים ומביאים לעליה ביוקר המחייה. זה במטרה לשמר את המונופול החונק שיצרו. הגיע הזמן שהממשלה ומשרד התחבורה יתערב וישים לזה סוף. כלל הנמלים בישראל צריכים לפרוק מטען כללי ולהקל על העומס, נקודה. כמו כן, יש לציין כי התנהלות הנמלים פוגעת בחברות רבות ובעובדים רבים, שאינם פחות חשובים מעובדי הנמלים, ומקום עבודתם תלוי בין היתר ביכולת הנמל לתפקד בצורה תקינה".