ועדת העבודה הרווחה קיימה היום (רביעי) דיון נוסף על אסדרת תנאי התעסוקה ב"כלכלת החלטורה", וזאת בהמשך לעמדת האיחוד האירופי בנושא שפורסמה בשבוע שעבר. על אף שנציגי החברות הרלוונטיות הוזמנו לדיון כדי להביע את עמדתן, וולט ופייבר בחרו שלא להגיע ונציגים מיאנגו עלו לדיון בזום אך לא הביעו עמדה.
יו"ר הוועדה, ח"כ אפרת רייטן מרום, אמרה בפתח הדיון כי "עמדת האיחוד האירופי נראית כמו קריאת כיוון ליצירת הסדרה ובהירות במצב הקיים. נדמה שההצעה תהפוך להיות אבן יסוד בדיונים בכל העולם על העבודה דרך הפלטפורמות הדיגיטליות, תוך מתן ודאות לחברות ולעובדים. באירופה הם כבר בשלב חקיקה מחייבת למדינות האיחוד, בעוד המציאות בישראל מוכיחה שאנחנו באיחור".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הדיון כל כלכלת החלטורות בוועדת העבודה
הדיון כל כלכלת החלטורות בוועדת העבודה
הדיון על כלכלת החלטורות בוועדת העבודה
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
כפי שפורסם השבוע ב-ynet, לדיון הצטרף גם מקס אובה, ראש יחידת עתיד העבודה ותעסוקת צעירים בנציבות האיחוד האירופי, אשר הציג את עמדת האיחוד האירופי שבמרכזה עומדת הדרישה להפוך את עובדי כלכלת החלטורה לשכירים, כל עוד המעסיק לא הוכיח אחרת.
"אנו מעריכים כי מעל 28 מיליון אנשים במדינות האיחוד האירופי עובדים באמצעות פלטפורמות עבודה דיגיטליות ובשנת 2025 מספרם צפוי להגיע ל-43 מיליון", אמר אובה בדיון. "רובם המכריע (כ-80%) באמת עצמאיים, אך להערכתנו, 5.5 מיליון אנשים נחשבים כעצמאים באופן שגוי.
"בליבת ההצעה שלנו עומדת הנחיה מחייבת למדינות הכוללת חמישה קריטריונים, כאשר פלטפורמה שעונה על שניים מהם לפחות תיחשב 'מעסיק' מבחינת החוק, והאנשים הפועלים דרכה ייהנו מזכויות העובדים והתנאים הסוציאליים הנלווים למעמד של 'שכיר'. לפלטפורמות תהיה הזכות לערער על קביעה זו כאשר נטל ההוכחה מוטל עליה.
"היתרונות עבור הפלטפורמות של הקריטריונים הברורים שהנציבות מציעה הם: הגברת הוודאות המשפטית, הפחתת עלויות הליטיגציה, והקלה על התכנון העסקי. כך, הפלטפורמות יוכלו להינות מצמיחה בת-קיימא: להפיק את התועלת המלאה מהפוטנציאל הכלכלי של השוק האחיד ומכללי משחק שווים לכולם".
עוד אמרה יו"ר הוועדה בנוגע לפרסום החקירה נגד חברת הקבלן "פרמיום שליחיות" שעבדה בעבר עם וולט ושעל הטענות נגדה פורסם לראשונה ב-ynet לפני שנה, כי "סיבה נוספת לכך שצריך לטפל בנושא היא שראינו לאחרונה פרסומים על חקירות שמתנהלות לגבי מצב בו מעסיקים לא דיווחו על עובדים כשכירים, ושכירים אלה גם קיבלו שכר, ללא זכויות, אך גם קיבלו דמי אבטלה בחל"ת". במסגרת החקירה נחקר חשד כי מאות שליחים קיבלו שכר במזומן מאותן חברות קבלן, ודיווחו חל"ת כדי לקבל דמי אבטלה.

"למה תמיד משרדי הממשלה אחרונים לפעול?"

אלעד זכות, יועץ בכיר למנכ"ל הביטוח הלאומי: "כבר מספר שנים יש צוות משותף לכמה משרדי ממשלה, הבוחן את נושא הפרילנסרים, וזה מתאים גם לעובדי הפלטפורמות, שיש להם גם מאפיינים של שכירים וגם של עצמאים. אנחנו כרגע פועלים בשטח אפור, שתלוי בהחלטת פקיד שלנו או בית הדין לעבודה, ולכן נברך על הסדרת מצב הביניים הקיים, שתיתן גם לנו וגם לעובד ודאות".
עו"ד רבקה ורבנר, ממונה ראשית על יחסי עבודה במשרד הכלכלה אמרה כי "ההצעה של נציבות האיחוד האירופי מהווה שינוי גדול, וגם שם עמדה זו טרם אומצה ואושרה. אנחנו ממשיכים לבחון את הנושא".
ח"כ יוראי להב הרצנו אמר בתגובה: "יש אלפי עובדי פלטפורמות ויש הפרה שיטתית של זכויותיהם ע"י מעסיקי ענק. אתם הרגולטור ואתם חייבים לפעול". ח"כ מיכל רוזין הוסיפה: "למה תמיד משרדי הממשלה נזכרים לפעול אחרי שחברי כנסת מגיעים עם שאילתות או האיחוד האירופי מוציא עמדה?! זה נושא מוכר וישן. אל תהיו מובלים, תובילו".
עמיחי סטינגר, מנכ"ל האגף להתאגדות עובדים בהסתדרות: "עניין נטל ההוכחה הוא קריטי. כיום שליח כזה, שרוצה להוכיח יחסי העסקה, נדרש לעבור דרך ארוכה ויקרה בביה"ד לעבודה. חייבים להסדיר את הנושא במהרה, כי כיום המתנגדים מדברים במונחים שדיברו לפני 30-40 שנה על עובדי הקבלן - יש צורך אמיתי, זו עבודה ספציפית לזמן מוגבל - והתופעה של עובדי הקבלן הפכה להיות מפלצת. צריך לדאוג לזכויות העובדים כעת, לפני הגעה לנקודה שלא נוכל להשתלט על זה".

"יש תור של אלפים לעבוד בפלטפורמות"

יו"ר הוועדה: "טענת הנגד היא למה להתערב בכלל ברצון החופשי של הצעירים שטוב להם עם זה, בוודאי בוגרים מעל גיל 18 שבוחרים להיות מועסקים כך". פרופ' גיא דוידוב, האוניברסיטה העברית ענה כי "דיני עבודה הם קוגנטיים - הם זכות שאי אפשר לוותר עליהם גם בהסכמה. אם חוק שכר מינימום לא היה קוגנטי, אז עובד חלש היה מסכים לקבל פחות. אם השכר הוא קוגנטי, אז גם הסטטוס חייב להיות, שכן אחרת אפשר לכפות על עובד חלש לוותר על סטטוס של שכיר, וכך לעקוף את חובות השכר והתנאים. התרחבות העסקה שכזו יכולה ליצור השפעה רוחבית שתמשוך את כל השוק למטה".
עו"ד מאיר בוחניק, סמנכ"ל פורום קהלת: "הרעיון של הסדרת כלכלת פלטפורמות הוא דבר מבורך כי יש הרבה ספקות בסיפור, אך הקריטריונים שמציע האיחוד עדיין משאירים הרבה אי בהירות. אני מאמין ביכולת של אנשים לקבל החלטות מודעות על עצמם, וקשה לי הטענה שאנשים לא מבינים מספיק, כשיש תור של אלפים לעבוד בפלטפורמות האלה".
וולט אמרה בתגובה לכך שלא השתתפה בדיון כי "הצגנו באופן מורחב את עמדתנו בדיון בוועדה לפני שלושה שבועות בלבד. נמשיך להיות בקשר רציף מול הוועדה".
מפייבר נמסר בתגובה: "הפרילנסרים בזירת המסחר של Fiverr הם אלו שקובעים בעצמם כמה זמן, מהיכן ומתי הם עובדים והם אלו שקובעים את גובה שכרם בעבור שירותיהם. לא ניתן להשוות זאת למודלים אחרים בשום צורה. החברה לא רואה את עצמה כחלק מכלכלת החלטורה ולכן לא השתתפה בדיון".