המחיר של חברות הקבלן ו"כלכלת החלטורה": אחרי תחקיר ynet לפני שנה על חברות הקבלן שעובדות עם חברת וולט, מחלקת החקירות מכס ומע"מ ת"א ופקיד שומה חקירות תל אביב ברשות המסים, יחד עם נציגי אגף החקירות של הביטוח הלאומי, פתחו הבוקר (יום שני) בחקירה גלויה כנגד ליאור סויסה מנהלה בפועל של חברת פרמיום שליחויות, אחת מ"כוכבות" התחקיר.
החשד: סויסה הקים כ-40 חברות בניהול "אנשי קש" אשר חתמו על הסכמים עבור מתן שירות משלוחים לחברת וולט, וזאת במטרה לחמוק מתשלום מסים בעשרות מיליוני שקלים. בנוסף נחקר חשד נגד מאות שליחים כי לאחר שקיבלו שכר במזומן מאותן חברות, דיווחו לביטוח הלאומי כי הם בחל"ת ושולמו להם דמי אבטלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
פשיטה של רשות המיסים והביטוח הלאומי על משרדי חברת "פרמיום שליחויות"
פשיטה של רשות המיסים והביטוח הלאומי על משרדי חברת "פרמיום שליחויות"
"40 חברות בניהול אנשי קש"
(צילום: דוברות הביטוח הלאומי)
לפי בקשת המעצר שהוגשה לבית משפט השלום בראשון לציון, "החשוד אף התחזה מול גופים פיננסיים לאחד מאנשי הקש שהפעיל, זאת במטרה לפעול כלכלית בזהות בדויה".
כל זאת נעשה, כך נטען בבקשה, בשיטתיות ובאופן עקבי במטרה להונות את שלטונות המס ולהתחמק מתשלומי מסים בגין רווחים ותקבולים, וזאת לאחר שהחברות בשליטתו של החשוד חתמו על הסכמים עבור מתן שירותי משלוחים לחברת וולט.
לפי החשד, במסגרת ההסכמים התחייבו החברות שבשליטת סויסה להעסיק באופן ישיר את השליחים שביצעו את השליחויות ללקוחות חברת וולט, כעובדים שכירים, כאשר במצטבר מדובר בכ-1,300 שליחים, כשחברת וולט שילמה לחברות בשליטת החשוד סך של כ-32 מיליון שקל בשנים 2019-2020.
4 צפייה בגלריה
שליחי וולט בפעולה
שליחי וולט בפעולה
שליחי וולט. ,החברה שילמה לחברות הקש 32 מיליון שקל ב-2019-2020"
(צילום: יובל חן)
סויסה חשוד בכך שניסה להתחמק מתשלומי מע"מ ומס הכנסה הנדרשים בגין אותם תקבולים, וקיזז חשבוניות מס פיקטיביות בדוחות מע"מ שהוגשו על שם החברות בשליטתו בעשרות מיליוני שקלים. לפי החשד, הוא דאג לגלגל את חשבוניות המס הפיקטיביות בין חברות הקש שבשליטתו על מנת ליצור מצג שווא כי השליחים שעבדו אינם עובדים ישירים של חברת פרמיום וסופקו לכאורה ע"י קבלני משנה אחרים, וכך העלים מס בעשרות מיליוני שקלים.

בנוסף, לפי החשד, על מנת להתחמק מתשלומי "ניכויים" למס הכנסה ולביטוח לאומי בגין העסקת עובדים נמנע סויסה מלדווח על מאות שליחים כשכירים של החברות בשליטתו או שדיווח על חלקם כשכירים שהשתכרו בסכום חודשי זעום, הנמוך מהסכום אשר הינו חב מס במס הכנסה וביטוח לאומי ואשר נמוך משמעותית מהסכום אשר קיבלו השליחים בפועל כשכר – במזומן וללא דיווח. בהמשך וכתוצאה מכך חלק ניכר מן השליחים הגישו בקשות לתגמולי ביטוח לאומי – חל"ת בתקופת הקורונה על פי הצהרתם כי הינם מובטלים, למרות שבפועל עבדו כשליחים וקיבלו שכר במזומן ללא תיעוד מהחברות בשליטת סויסה.

"הרגשתי אידיוט שעבדתי וקרעתי את עצמי ופתאום אין בכלל כסף"

במקביל לתחקיר שפורסם ב-ynet לפני שנה על חברות הקבלן שעובדות עם חברת וולט, וולט עצמה הודיעה כי היא מפסיקה לעבוד עם חברת פרימיום שליחויות. מעדויות שהגיעו ל-ynet אז עלו תלונות על התנהלות החברה, שאינן מפתיעות לאור החקירה הנוכחית: "הנציגות של החברה אומרות לי 'היום בוצעה העברה', כשבפועל הם לא ביצעו העברה. גילתי שעבדתי תקופה ופשוט גבו ממני כסף מעבר למה שסוכם בחוזה, הורידו לי פנסיה כבר בחודש הראשון למרות שלא הייתה לי קרן פעילה ובפועל לא פתחו לי שום דבר בחברת הפנסיה", סיפר ליאור (שם בדוי), שליח שהועסק דרך החברה.
יאיר (שם בדוי), הציג גם הוא תמונה דומה: "ניסיתי ליצור קשר עם החברה כדי לדעת מה קורה עם הכסף שאני אמור לקבל בכל שבועיים. העובדות, אם בכלל היו עונות לי לטלפון, היו אומרות לי שוב ושוב שלא מילאתי פרטי חשבון. כל פעם הייתי נכנס וממלא שוב, עד שכבר נמאס לי. הרגשתי אידיוט שעבדתי וקרעתי את עצמי ופתאום אין בכלל כסף. אני עובד בשליחויות כי אין לי אופציה אחרת, פוטרתי מהעבודה וזה הדבר היחיד שלא דרש ניסיון. אני לא זכאי לדמי אבטלה כי אני לא עומד בקריטריונים".
4 צפייה בגלריה
ההודעה של wolt על סיום ההתקשרות עם חברת פריומיום שליחויות
ההודעה של wolt על סיום ההתקשרות עם חברת פריומיום שליחויות
ההודעה של wolt על סיום ההתקשרות עם חברת פריומיום שליחויות
(צילום מסך)
הבוקר נערכו חיפושים בבתי ומשרדי המעורבים בפרשה וכן נערך חיפוש בביתו של החשוד ליאור סויסה, ונתפס במזומן סכום של 71 אלף שקל וכן מכונה לספירת כספים ושעוני יוקרה הנאמדים בכ- 200 אלף שקל. החשוד הובא בפני בית משפט השלום בראשון לציון, שהורה על הארכת מעצרו עד לשעה 20:00 היום. לאחר מכן ישוחרר למעצר בית עד ליום ה-19/12. בהמשך היום צפוי מעצרם של חשודים נוספים בפרשה.
4 צפייה בגלריה
פשיטה של רשות המיסים והביטוח הלאומי על משרדי חברת "פרמיום שליחויות"
פשיטה של רשות המיסים והביטוח הלאומי על משרדי חברת "פרמיום שליחויות"
פשיטה של רשות המיסים והביטוח הלאומי על משרדי חברת "פרמיום שליחויות"
(צילום: דוברות הביטוח הלאומי)
מרשות המסים נמסר כי החקירה בפרשה מתנהלת במסגרת המדיניות שמתווה שר האוצר למלחמה בהון השחור וכחלק מפעילות נרחבת שמנהלת הרשות כנגד מעלימי מס והגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה שמטרתה להביא לדוחי אמת וגביית מס אמת ולהגברת השוויון בנטל המס בקרב האזרחים. במסגרת זו נטלו חלק גם מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב ומנהל רשות המסים ערן יעקב בתדריך שנערך לפנות בוקר, בטרם היציאה לפעילות.
מהביטוח הלאומי נמסר: "הביטוח הלאומי מתייחס ברצינות לכספי הציבור, זו הסיבה שאנו מגלים אפס סובלנות לחברות קש לכאורה שפוגעות ביחסי האמון בין הציבור לבין המדינה. אדם המקבל קצבה הוא אדם הזקוק לה, ומי שמנצל לרעה את המצב פוגע במי שבאמת זקוק לכך. חברות מהסוג הזה מנסות לשטות בחוק ולהתייחס לקצבאות כאילו אין להן משמעות. הביטוח הלאומי הוקם מתוך מחשבה עלינו כחברה שדואגת לחלש ונוהגת בערבות הדדית, הפרת מטרה זו היא פגיעה בחברה כולה ולא ניתן יד להתנהלות שכזו".
מוולט נמסר: "נפרדנו מהחברה החשודה לפני למעלה משנה. אנחנו מגלים אפס סובלנות כלפי מי שעובר על החוק או פועל בצורה לא תקינה ומסייעים לרשויות החוק בעבודתן".