בנק ישראל לא יתערב בהחלטות הבנקים בישראל לחסום ולהקפיא חשבונות של ישראלים החשודים בפעילות אלימה בשטחים נגד פלסטינים. בהודעה רשמית של בנק ישראל נאמר היום (שני) באופן חד משמעי כי עקיפת הסנקציות עלולה לחשוף את הבנקים לסיכון.
לפיכך, לא נענה למעשה בנק ישראל לתביעת שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שביקש אתמול למנוע את הקפאת חשבונותיהם של מתנחלים, שארה"ב הייתה הראשונה להודיע על חסימתם. בינתיים הודיעה גם קנדה שתצטרף למהלך, וצפוי כעת שבנקים ישראלים נוספים יודיעו על הקפאת כל חשבונותיהם של ארבעה המתנחלים שעליהם הוטלו כבר מגבלות, לאחר שבנק לאומי ובנק הדואר כבר הודיעו על כך.
בהודעת הבנק שפורסמה היום נכתב: "תאגידים בנקאיים מכורח פעילותם הבינלאומית נדרשים לקבוע מדיניות ונהלים לשימוש ברשימות סנקציות בין-לאומיות וברשימות סנקציות לאומיות של מדינות זרות ולהתקשרות או ביצוע פעולות עם גורמים מוכרזים ברשימות כאמור.
"עקיפה של משטרי סנקציות כאמור, יש בה כדי לחשוף את התאגידים הבנקאיים לסיכונים משמעותיים וביניהם, סיכוני ציות, סיכוני הלבנת הון ומימון טרור, סיכונים משפטיים וסיכוני מוניטין.
"שמירה על הניהול התקין והפעילות הסדירה של התאגידים הבנקאיים בישראל נחוצה לשם שמירה על הפעילות הסדירה של המשק בכללותו, לקיום מערכת יחסים תקינה עם הכלכלה העולמית, ולבסוף לשם תפקודה התקין של הכלכלה הישראלית".
בבנק ישראל ציינו כי אין כאן הוראה חדשה, אלא שינון הכללים הקיימים. מכאן ברור שבנק ישראל לא פנה כלל לבנקים לברר את נסיבות הקפאת החשבונות, חרף תביעתו של שר האוצר לעשות כן.
1 צפייה בגלריה
ינון לוי שחשבונו בבנק לאומי הוקפא
ינון לוי שחשבונו בבנק לאומי הוקפא
ינון לוי שחשבונו בבנק לאומי הוקפא

גם בנק הדואר חסם חשבון מהרשימה

בתוך כך, מוקדם יותר היום בנק הדואר עיקל את חשבונו של דוד חי חסדאי, אחד מארבעת המתנחלים עליהם הטיל הממשל האמריקני סנקציות, שלפי ארה"ב "יזם והוביל מהומה, שכללה הצתת כלי רכב ומבנים, תקיפת אזרחים פלסטינים וגרימת נזק לרכוש בחווארה, שהביאה למותו של אזרח פלסטיני"
החשבון שנחסם הוא חשבון משותף של חסדאי ואשתו. חסדאי מסר כי "העובדה שבנק ממשלתי מחליט לעקל חשבונות של מתיישבים בגלל לחץ של ארגוני שמאל קיצוני וממשל אמריקני עוין היא בלתי נתפסת, אך העובדה שהדבר מתרחש תחת כהונתה של ממשלת הימין רגע אחרי הטבח הגדול בתולדות המדינה היא חרפה לאומית".
החסימה של בנק הדואר היום מגיעה לאחר שבנק לאומי הקפיא אתמול חשבון של אחד מהמופיעים ברשימה - ינון לוי. "מדובר בהאשמות שווא", אמר לוי. לפי הצו שהוציא הממשל האמריקני, לוי "הוביל קבוצת מתנחלים שעסקו בפעולות שיצרו אווירה של פחד בגדה המערבית. הוא הוביל בקביעות קבוצות של מתנחלים ממאחז חוות מיתרים, שתקפו אזרחים פלסטינים ובדואים, איימו עליהם באלימות נוספת אם לא יעזבו את בתיהם, שרפו את שדותיהם והרסו את רכושם".
ביום חמישי בשבוע שעבר חתם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על צו נשיאותי ראשון מסוגו נגד תושבים ישראלים, המטיל עיצומים על ארבעה ישראלים שלטענת מחלקת המדינה של ארה"ב היו מעורבים בפעילות אלימה נגד פלסטינים ביהודה ושומרון.
מלבד לוי וחסדאי, הוטלו סנקציות כלכליות על עוד שני מתנחלים: עינן טנג'יל, שלפי ארה"ב "היה מעורב בתקיפת חקלאים פלסטינים ופעילים ישראלים על ידי תקיפתם באבנים ובאלות"; ושלום זיכרמן, "שעל פי עדויות וידאו, תקף פעילים ישראלים וכלי רכבם בגדה המערבית, חסם אותם ברחוב וניסה לשבור חלונות של כלי רכב חולפים ובתוכם פעילים".
אתמול החליט בנק לאומי לחסום גם את חשבון הבנק של סוכנות אונר"א של האו"ם, מתוך חשש שכספים בחשבון של ארגון האו"ם שאמור לסייע לפליטים מסייע לגורמי טרור ברצועת עזה. בנק לאומי הודיע על ההחלטה החריגה במכתב ששיגר לסוכנות הפליטים של האו"ם וציין כי בשל הידיעות הנקשרות בפעילותה שפורסמו בימים האחרונים, עולה חשד ממשי לשימוש אסור שנעשה בכספי הארגון למטרות טרור נגד מדינת ישראל.

התגובות הסוערות במערכת הפוליטית

שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי, מסר לאחר החסימה של בנק הדואר: "חסימת חשבון של אזרח בבנק הדואר בגין צו שערורייתי של ארה"ב היא בלתי נסבלת. התעמרות שכזו באזרח ישראלי בלי שום הליך משפטי ראוי הוא דבר שאסור לתת לו יד. לצערי הרב, כפי שנוכחו לדעת אזרחי ישראל, רמת השירות בדואר נמצאת מתחת לכל ביקורת ובג"צ אף חסם את סמכויות השרים בעניין. העברתי את הנושא לבחינה משפטית, וככל שתמצא סמכות כזו בידי, אורה על הסרת החסימה לאלתר".
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: "הגבלת חשבונות בנק של מתיישבים ללא הסבר ודין, זו חציית קו אדום שאסור לאפשר. מנכ״לי הבנקים נגררים אחרי אמירות של גורמים חיצוניים ומיישמים אותם בפועל, אני קורא לגורמים האחראים בישראל לפעול במיידית להחזרת חשבונות הבנק של המתיישבים שנסגרו. אנחנו מאוד מכבדים ומעריכים את בני בריתנו בעולם, אבל אסור לנו לתת לאף אחד אחר לנהל את מדינת ישראל".
כאמור, אתמול דווח כי שר האוצר סמוטריץ' דיבר עם המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי וביקש להבין מה המקור המשפטי של ההנחיה להקפיא את חשבון הבנק. "זה דבר לא הגיוני ואי אפשר להשאיר את זה ככה", אמר סמוטריץ', וטען כי המפקח אמר שיבחן זאת.
בנוסף, ח"כ צבי סוכות ממפלגתו של סמוטריץ' הלך אתמול "לחזק" לדבריו את ינון לוי, והוציא הודעה לעיתונות שבה כתב: "הגעתי לכאן כדי לחזק את ינון לוי. מה שקרה לו הוא אחד הדברים הכי הזויים שיכולים להיות, פרסמו עליו עלילות שכל קשר בינן לבין המציאות מקרי בהחלט. הקטע הכי הזוי הוא שבנק לאומי התקשרו אליו ביום שני והקפיאו את חשבון הבנק שלו.
"לא הגיוני שבנק ישראלי יקפיא לאדם שהוא מלח הארץ את חשבון הבנק בגלל עלילה שהגיעה לאמריקנים", הוסיף חבר הכנסת מהציונות הדתית. "הדבר הזה לא חוקי, אין לאף אחד סמכות לעקל לסתם אזרח את חשבון הבנק, ואם זה לא יתוקן אדרוש לקיים דיון דחוף בנושא בכנסת".
תושב עשהאל והמועמד לראשות מועצת הר חברון ארי אודס מסר: "אם בנק לאומי לא יחזרו בהם מההחלטה הזו, בכוונתי לפעול לאחר שאבחר לראשות המועצה לצמצם למינימום האפשרי את הפעילות הכלכלית מול בנק לאומי. אני קורא לכל התושבים ולבעלי העסקים בהר חברון גם לנהוג כך ולהעביר את הפעילות לבנקים אחרים שמבינים באמת מה ההגדרה של 'לאומי' ומכירים בערך ההתיישבות והמתיישבים".