1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בתל אביב קיבל לאחרונה תביעת נזיקין שהגישה תושבת נס ציונה נגד העירייה, בטענה שנפגעה לפני כשבע שנים כשמכסה של בור ביוב נפל על בוהן רגלה והותיר אותה עם נכות. השופטת מלכה ספינזי-שניאור דחתה את טענת העירייה שלפיה האשם בתאונה הוא קבלן שעבד בסמוך, וחייבה אותה בפיצוי של 100 אלף שקל.
הצעירה סיפרה שבאפריל 2016 בשעות הערב טיילה עם שני כלבי המשפחה על מדרכה ליד בניין בשלבי בנייה. כשדרכה על בור ביוב שנחזה להיות מכוסה, הסתובב המכסה על צידו ורגלה השמאלית החליקה פנימה. היא הצליחה לחלץ את עצמה אולם אחד הכלבים החליק אל הבור הפתוח כשהמכסה סוגר עליו. היא ניסתה להרים את מכסה הביוב כדי לחלץ את כלבה אך לא הצליחה, והמכסה נפל על בוהן רגלה השמאלית וגרם לה נזק.
לטענתה, העירייה התרשלה כשלא קיבעה את המכסה באופן ראוי ולא וידאה שהמדרכה תהיה נקיה ממפגעים. היא הוסיפה כי העירייה לא מנעה מעבר של הולכי רגל במקום שבו בוצעו עבודות בנייה, בין השאר על ידי הצבת שילוט מתאים.
העירייה טענה מנגד כי בור הביוב נראה סגור, ולא הייתה לה כל סיבה לחשוד שהוא פתוח. היא הוסיפה כי אין לצפות ממנה שתדע בכל רגע נתון על קיומו של כל מפגע ברחבי העיר או במדרכות, והיא גידרה את המקום מיד כשנודע לה על המפגע לאחר התאונה. במקביל שלחה העירייה הודעת צד שלישי נגד הקבלן שביצע את עבודות הבנייה וטענה כי הוא גרם לנזק.
עו"ד קוראל אלגלי כהןעו"ד קוראל אלגלי כהן
השופטת מלכה ספינזי-שניאור ציינה כי העירייה מינתה פקח בנייה מטעמה שעיקר תפקידו היה לפקח על עבודות הבנייה שנעשו ברחבי העיר, ולוודא שהקבלנים השונים פועלים בהתאם להיתרים ולחוזים שנחתמו מולם.
היא קבעה כי מאחר שמדובר באזור שבו מתבצעת בנייה מאסיבית ולאורך זמן, חובה על העירייה להפעיל פיקוח מוגבר מטעמה כלפי הקבלנים כדי לוודא שהם מבצעים את הבנייה כנדרש ומבלי ליצור מפגעים. זאת, בנוסף לפיקוח שוטף מטעמה מתוקף חובתה כעירייה האחראית לתקינות המדרכות.
בפסק הדין הודגש כי אין בעובדה שהעירייה התקשרה עם הקבלן בחוזה שבו הוטלה עליו אחריות לבטיחות העוברים ושבים כדי לפטור אותה מחובתה לדאוג לביטחון תושביה. השופטת קבעה כי אין להטיל על התובעת אשם תורם. היא ציינה שהתובעת העידה כי בור הביוב נחזה להיות סגור כך שלמעשה לא הייתה לה כל סיבה שלא ללכת על המדרכה.
ההודעה לצד שלישי נדחתה מחוסר הוכחה. בסופו של דבר חויבה העירייה לשלם לתובעת 84 אלף שקל בתוספת שכר טרחת עו"ד בסך 19,600 שקל והוצאות. עוד חויבה העירייה לשלם לקבלן הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 10,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד זמר ואח' • ב"כ הנתבעת: עו"ד מנדלוביץ ואח' • עו"ד קוראל אלגלי כהן עוסקת בנזיקין • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין