1 צפייה בגלריה
חובות חוב חשבונות זוג אילוס אילוסטרציה
חובות חוב חשבונות זוג אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט למשפחה בחיפה חייב לאחרונה גבר להשתתף בחובות שצברה אשתו לשעבר בחשבון הבנק הפרטי שלה בעקבות הלוואות ללא ידיעתו. השופטת הילה גורביץ עובדיה קבעה שהבעל תרם להיווצרות החובות כיוון שבחר להתעלם מכך שאשתו נושאת ברוב הוצאות המחייה אף שלא הייתה יכולה לממן אותן.
ב-2010 עברו בני הזוג להתגורר בעיר מרוחקת בעקבות הצעת עבודה שקיבל הבעל, וכעבור כמה שנים הם התחתנו. בהמשך עזבה האישה את הבית ופתחה בהליכים משפטיים עקב הפרידה. בתביעה שעסקה בענייני הרכוש היא ביקשה לכלול באיזון המשאבים המשותפים גם חובות שצברה בעקבות יותר מ-20 הלוואות שלקחה בתקופת הנישואים ולא הצליחה להחזיר.
היא טענה שאחרי לידת בתם החל בעלה להתעלל בה נפשית וכלכלית, וכי נאלצה ליטול את ההלוואות כדי לממן את הוצאות המחייה של המשפחה. לדבריה, כשגילתה לו על החובות שצברה כיוון שלא עמדה בתשלומים הוא העניש אותה, לקח לה את הרכב ואת הטלפון הנייד ושלח אותה לישון בסלון כדי ללמד אותה לקח.
הבעל הכחיש את טענות האלימות וביקש שלא לכלול את החובות באיזון. הוא טען שאשתו לקחה את ההלוואות ללא ידיעתו או הסכמתו, בחוסר תום לב ותוך הפרת חובת הנאמנות שלה כלפיו. מעבר לזה, היא לא פירטה את מהות נטילת ההלוואות ולא הוכיחה שכולן נלקחו אחרי שהתחתנו.
אבל השופטת הילה גורביץ עובדיה קיבלה את גרסת האישה. היא הפנתה לכך שרואה החשבון שמונה לצורך עריכת איזון המשאבים הגיע למסקנה שהחובות בחשבונה נוצרו משום ש"נשאה בחלק ניכר מהוצאות כלכלת התא המשפחתי", אף שהכנסותיה היו נמוכות בפער של כ-2,500 שקל בחודש. כמו כן נקבע שהאישה הוכיחה שההלוואות נלקחו בתקופת הנישואים.
עו"ד יניב גילעו"ד יניב גיל
השופטת דחתה את טענת הבעל שלפיה החובות נוצרו בחוסר תום לב. אם כבר", ציינה, חוסר תום הלב היה שלו. היא ציינה שהבעל ידע שאשתו נושאת בהוצאות המחייה של המשפחה אפילו שלא עבדה תקופות ארוכות, וכשעבדה הרוויחה משכורת חודשית זעומה של כ-5,000 שקל. אף שלבעל היה ברור שההכנסות האלה לא מספיקות למימון הוצאות המחייה, הוא לא התעניין במצבה הכלכלי וכך הוא אפשר למעשה את יצירת החובות.
בפסק הדין נקבע כי מאחר שהחובות נוצרו בתקופת הנישואים עקב מימון הוצאות המחייה של המשפחה, והבעל תרם ליצירתם, הרי שמדובר בחובות משותפים.
השופטת קיבלה את בקשת האישה לכלול באיזון המשאבים רכוש וחובות שצברו בני הזוג כשעברו לגור יחד – עוד לפני הנישואים. היא קבעה שבאותה תקופה הפכו בני הזוג לידועים בציבור, וכי האישה הוכיחה כוונת שיתוף בין היתר בהתחשב בכך שניהלו משק בית משותף, היא עברה לעיר מרוחקת למען הזוגיות ונכנסה להיריון לפני הנישואים.
הבעל חויב לשלם הוצאות של 12 אלף שקל ללשכה לסיוע המשפטי כיוון שהאישה יוצגה על ידי עו"ד מטעמה, ולשלם את שכר הטרחה של רואה החשבון.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האישה: עו"ד אולגה ליכטר מטעם הסיוע המשפטי • ב"כ הבעל: עו"ד גדלי סולן • עו"ד יניב גיל עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין