לאחר שהכריזה היום (שני) לראשונה זה שנים על שביתה כללית במשק בעקבות חקיקת המהפכה המשפטית ופיטורי שר הביטחון יואב גלנט, ההסתדרות מגיבה כעת להצהרת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי הוא משהה את החקיקה: "בעקבות הודעת ראש הממשלה אני מודיע כי תופסק השביתה במשק, עליה הכרזתי הבוקר. אני מודה לכל השותפים למהלך: ראשי המשק ונציגי המעסיקים, ראשי הוועדים, העובדות והעובדים, חברי הנהגת ההסתדרות ועובדי ההסתדרות. יחד נחזיר את מדינת ישראל לדרך הנכונה".
בנתב"ג מעריכים כי ייקחו מספר לא מבוטל של שעות עד החזרה המלאה לשגרה, וזאת בעיקר בגלל שיש מטוסים שכלל לא נחתו בישראל מחשש שמא לא יוכלו להמריא ממנה (מדובר לרוב בחברות לא ישראליות). אל על הודיעה כי כל הטיסות שתוכננו ללילה ייצאו כסדרן. כמו כן, כל העסקים, וביניהם קניוני עזריאלי, עופר, מרכזי ביג ומקדונלד'ס, ששבתו מהבוקר צפויים להודיע על חזרה לעבודה, חלקם עוד הערב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
5 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד מדבר עם מפגינים לאחר מסיבת העיתונאים
ארנון בר דוד מדבר עם מפגינים לאחר מסיבת העיתונאים
ארנון בר דוד מדבר עם מפגינים לאחר מסיבת העיתונאים
(צילום: שאול גולן )
עוד אמר בר דוד לאחר הצהרת נתניהו: "אני מברך את ראש הממשלה על עצירת תהליך החקיקה ועל הבחירה באחדות העם. אני אהיה הראשון לסייע לראש הממשלה נתניהו, בהובלת משא ומתן ליצירת רפורמה אשר תנוסח בהסכמה משותפת בין הצדדים, ותביא לאיחוד הקרעים בעם. אני קורא לכל חבריי בממשלה ובכנסת, משמאל ומימין, השאירו את האגו בצד וראו את טובת העם ואת עתיד החברה הישראלית לנגד עיניכם. במשמרת שלנו מתרחש אירוע, מהגדולים והקשים בתולדות העם, ועל כולנו לגלות אחריות ומנהיגות למען עתיד ילדינו.
דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, התייחס גם הוא להצהרת נתניהו: "מברך את ראש הממשלה על החלטתו להשהות את החקיקה על מנת לקדם רפורמה בהסכמה. המגזר העסקי יתמוך ואף ייקח חלק בכל מהלך אשר יביא לאיחוי הקרעים בעם וללכידות החברתית. אני קורא לכל חברי הקואליציה והאופוזיציה, להשאיר את האגו בצד ולקחת אחריות ולהגיע למתווה שיהיה מקובל על כל הצדדים. אני מודה ליו״ר ההסתדרות, ואני מצדיע לכל המגזר העסקי אשר התאחד היום בפעם הראשונה ואמר את דברו למען ביטחונה וכלכלת של מדינת ישראל".
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו ונשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, הודיעו כי הם מברכים על ההחלטה של ראש הממשלה להפסיק את תהליך החקיקה: "החלטה נכונה, אך צריך לוודא שתתקיים הידברות רחבה ואמיתית, כי רק זו תמנע מאיתנו להתדרדר אל מלחמת אחים שיהיה לנו קשה להיחלץ ממנה. כעת אנו קוראים לכל הצדדים להתחיל בתהליך ההחלמה, שיוביל אותנו לאחדות מחודשת. החברה והכלכלה הישראלית זקוקים כעת לשקט מערכתי, כדי שנוכל לחזור למסלול של צמיחה. על כן יש כעת להתכנס ולפתוח בדיאלוג אמיתי וכנה. יש לנו מדינה אחת, מדינה נהדרת, ואנחנו צריכים לשמור עליה".
"פורום העסקים", שמורכז מלמעלה מ-40 ראשי החברות הגדולות במשק, שהוביל לצד ההסתדרות את המהלך, הוסיף: "פורום העסקים מברך על קבלת עמדתנו לעצירת הליך החקיקה והתחלת הידברות לשם הגעה להסכמה נרחבת בעם. אנו קוראים להידברות אמיתית ואינטנסיבית לשם גיבוש הסכמות שיתקבלו בקרב הציבור הרחב ויבטיחו את המשך שגשוגה של הכלכלה הישראלית והבטחת בטחונה. אנו קוראים לראש הממשלה להשאיר את שר הבטחון יואב גלנט בתפקידו על מנת ליצור מומנט של אחדות בעם".

הנאום של בר דוד והתגייסות כלל המשק

כזכור, היום בבוקר במסיבת עיתונאים בבניין ההסתדרות, בר דוד פנה באופן ישיר לראש הממשלה כשהוא מגובה בכל בכירי המגזר העסקי, ביניהם מנכ"לי חמשת הבנקים הגדולים, מנכ"ל קבוצת פוקס, הראל ויזל, ואחרים: "ראש הממשלה, אם אתה לא מודיע היום שאתה חוזר בך מהפיטורים של שר הביטחון גלנט ומהחקיקה, אנחנו מתחילים בשביתה. דומה שמשהו לא ברור קורה לכולנו, ודומה שאיבדנו את הדרך. זה הזמן שביחד נחזיר את מדינת ישראל לשפיות ולדרך נכונה. זה הזמן שנגיד, ולא משנה אם אנחנו ימין או שמאל, אין פה עניינים פוליטיים, ואתם יודעים שההסתדרות בראשותי מתרחקת מהפוליטיקה - אבל זהו עד כאן - אי אפשר יותר לקטב את העם הזה אי אפשר לשסות אותנו זה בזה".
5 צפייה בגלריה
ביג, עזריאלי, וויקס ונתב"ג
ביג, עזריאלי, וויקס ונתב"ג
עזריאלי, מרכזי ביג, וויקס ונתב"ג
עוד אמר בר דוד: "לאן אנחנו מובילים את מדינת ישראל האהובה שלנו, לתהום? לפני התהום אנחנו עוצרים את הירידה. אני איש של שלום, של משאים ומתנים. אני נגד מלחמות ויודע לסגור מאחורי הקלעים הרבה מאוד דברים. חשבתי שגם פה נצליח מבלי שנגיע לרגעים האלה. ב-12 השבועות האחרונים עשיתי את כל מה שאני יכול כדי לעצור את זה. לתווך, להרגיע את הרוחות. זה לא מספיק. יש גבול עד כמה אתה יכול לעמוד מנגד ולראות שאי אפשר שהדברים לא נעצרים ומתקדמים. לא רציתי שנגיע לעימות הזה - ניסיתי ככל יכולתי להימנע משביתה ומהשבתה אבל אי אפשר להישאר מול הקיטוב הזה, מול השיסוי הזה שקורע את המדינה מבפנים. אנחנו ניצבים היום בפני רגעים היסטוריים ושביתה היסטורית שהמעסיקם והעובדים משלבים ידיים יחד.
יו"ר ההסתדרות התייחס גם לפיטורי גלנט: "זה מה שבאמת הדליק לי נורה אדומה. לא יעלה על הדעת. שר הביטחון עומד ומתריע בפני סכנות ביטחוניות, זו חובתו כשר ביטחון מוביל ואחראי של צה"ל. חבר'ה זה שר ביטחון תותח, מפטרים אותו בהנף יד. מה אנחנו רפובליקת בננות, מה זה הדבר הזה? יושבים בחדרי חדרים מפטרים שר ביטחון? בוא זה לא עכשיו פקיד, זה שר ביטחון. יש לזה איזשהו היגיון, ואתמול בלילה נחצו כל הקווים האדומים ונחצה פה קו אדום מאוד גדול ואני קורא לראש הממשלה - תשקול שנית את הפיטורים של שר הביטחון ותחזיר אותו לתפקידו".
עוד במהלך מסיבת העיתונאים בהסתדרות הודיע יו"ר ועד העובדים ברשות שדות התעופה, פנחס עידן, כי הוא משבית את ההמראות: "מרגע זה אין המראות, כאיש ליכוד אני קורא לך נתניהו לעצור את החקיקה". בסביבות השעה 14:00 נפתחו דלפקי הבידוק בנתב"ג אך לא חודשו ההמראות. למרות שבשטח יש עדיין עוצר טיסות, מעט מהן כן יוצאות לדרך כדי לשחרר עומסים. בתוך כך, חברות תעופה, בהן טורקיש, אייר קנדה, ויז, אתיחאד ואמירייטס, ביטלו חלק מהטיסות לישראל כי אין להם בשלב זה איך להמריא בחזרה.
במקביל, ההסתדרות הרפואית הודיעה על "שביתה מלאה במערכת הבריאות עד להודעה על מסלול ברור ורציני של הידברות, בדרך להסכמות רחבות. לא נסתפק בעצירת החקיקה ללא תוכן מהותי יותר שיבטיח הגנה על זכויות המטופלים". השביתה תכלול את כל בתי החולים הציבוריים ואת כל מרפאות הקהילה. ההסתדרות הרפואית תפעיל ועדת חריגים כמקובל ותאפשר טיפולים ושירותים מצילי חיים. השביתה תיעצר ככל שיגובש מתווה ברור ומוסכם להידברות שיבטיח בין היתר קרקע יציבה לשמירה על זכויות המטופלים במערכת הבריאות. יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופסור ציון חגי: "משטר דמוקרטי ומערכת משפט עצמאית הם הבסיס לחברה מתוקנת ולמערכת בריאות מתקדמת. הגיע הזמן לומר די".
5 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בקניון עזריאלי בשביתה הגדולה במשק בצל המהפכה המשפטית. 27.3.2023
עסקים סגורים בקניון עזריאלי בשביתה הגדולה במשק בצל המהפכה המשפטית. 27.3.2023
עסקים סגורים בקניון עזריאלי בשביתה הגדולה במשק בצל המהפכה המשפטית. 27.3.2023
(צילום: רן רימון)
5 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בקניון עזריאלי בשביתה הגדולה במשק בצל המהפכה המשפטית. 27.3.2023
עסקים סגורים בקניון עזריאלי בשביתה הגדולה במשק בצל המהפכה המשפטית. 27.3.2023
(צילום: רן רימון)
גם קניוני עזריאלי, עופר ומרכזי ביג הודיעו על השבתה, לצד רשתות בתי הקולנוע יס פלנט ולב. בגזרת המזון הייתה זו מקדונלד'ס, שהחליטה לסגור את כל סניפיה החל מהשעה 12:00.
עוד בשובתים: איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, חברת החשמל, שהודיעה על סגירת מרכזי קבלת הקהל ותיקון תקלות רק במתכונת חירום. שירותי כיבוי והצלה שפעלו במתכונת חירום, והמוסד לביטוח לאומ שהפעיל את תחום הקצבאות בלבד. בנק הפועלים, הבינלאומי, לאומי מזרחי טפחות, בנק ישראל, בנק אוצר החייל, בנק דיסקונט, בנק דיסקונט למשכנתאות, בנק יהב, בנק ירושלים, בנק מסד ובנק מרכנתיל, שבתו אף הם. וחברות ההייטק הגדולות, וויקס ומאנדיי.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, דווקא התנגד לשביתה, והתייחס לכך בתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio: "זה שגוי ולא יפתור את הבעיה, לצערנו זה עלול להעמיק אותה. ההחלטה המנהיגותית האמיצה, שמסתכלת גם על ישראל שני צעדים קדימה, הייתה לא להיות חלק מהשביתה הזאת, כי השביתה הזאת אולי, אולי, עם דגש על הרבה אולי, היא רווח קטן מאוד לטווח קצר, היא נזק גדול מאוד לטווח ארוך.
"אני לא חושב שהשביתה לבד היא תהיה ה-game changer שתגרום בהקשר הזה. קודם כל, השביתה, אני מכבד כל אחד ששובת, אבל בסופו של יום שביתה יכולה להיות ליום, ליומיים, אנחנו לא נעצור פה ולא נהרוג את מדינת ישראל לתקופה ארוכה, כי כאוס לא נפתר ע"י כאוס. הופכי - זה רק יוצר בלגן גדול יותר. אבל הבעיה הכי קשה שלי, בטח כמי שמייצג מפעלים, היא כזאת שבעצם קודם כל לסגור מפעל זה לא כמו לסגור חנות. אתה לא סוגר דלת, מנעול ומחר פותח אותה. זה אירוע שלם. אבל יותר מזה, העובדים שלנו הם לא עובדים הומוגנים. יש ביניהם אנשי ימין ואנשי שמאל, גם יהודים".
5 צפייה בגלריה
לוח הטיסות בנתב"ג
לוח הטיסות בנתב"ג
לוח הטיסות בנתב"ג

עלות השביתה למשק: 2.5 מיליארד שקל

לפי הערכות, השביתה הגדולה תעלה למשק הישראלי כ-2.5 מיליארד שקל, זאת מכיוון שהחלה בפועל רק מ-11:00 ולא משעות הבוקר המוקדמות. האומדן להפסד תוצר ליום שביתה כללית במשק, אם אכן כל המשק ללא יוצא מן הכלל מושבת, הוא כ-5.8 מיליארד שקל. כך לפי נתוני המשרדים הכלכליים ומאומדנים של מוסדות כלכליים ושל כלכלנים בישראל. על פי הערכת ההסתדרות, כלישי מארבעת מיליון העובדים השכירים במשק שבתו היום, לצד עצמאים רבים נוספים. על פי ארגונים כלכליים, השבתת חברות שלמות במשק, כמו בנקים, רשתות של מסעדות וכדומה, גרמה לנזק משמעותי נוסף לתוצר.
כמו כן, מנתוני חברת שבא, מנהלת ומפתחת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, עולה כי היום במהלך השעות 9:00 עד 15:00 חלה ירידה של 12.9% בהוצאות של הציבור הישראלי בכרטיסי אשראי. זאת, לאחר שנרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 873.98 מיליון שקל לעומת למעלה מ-1.003 מיליארד שקל שנרשמו ביום ובשעות המקבילות לפני כשבוע.