לפי הערכות, השביתה הגדולה שמתקיימת כיום (שני) כנגד המהפכה המשפטית תעלה למשק הישראלי כ-2.5 מיליארד שקל. יחד עם זאת, הנזק צפוי להיות גדול הרבה יותר אם יוכרזו ימי שביתה נוספים והם יהיו מלאים, לאחר שהיום החלה השביתה רק בסמוך לשעה 11 לפני הצהריים ועדיין לא הייתה מלאה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
זאת, כאשר האומדן להפסד תוצר ליום שביתה כללית במשק, אם אכן כל המשק ללא יוצא מן הכלל מושבת, הוא כ-5.8 מיליארד שקל. כך לפי נתוני המשרדים הכלכליים ומאומדנים של מוסדות כלכליים ושל כלכלנים בישראל.
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בקניון עזריאלי בשביתה הגדולה במשק בצל המהפכה המשפטית. 27.3.2023
עסקים סגורים בקניון עזריאלי בשביתה הגדולה במשק בצל המהפכה המשפטית. 27.3.2023
עסקים סגורים בקניון עזריאלי בשביתה הגדולה במשק בצל המהפכה המשפטית. 27.3.2023
(צילום: רן רימון)
על פי הערכת ההסתדרות, כלישי מארבעת מיליון העובדים השכירים במשק שבתו היום, לצד עצמאים רבים נוספים. על פי ארגונים כלכליים, השבתת חברות שלמות במשק, כמו בנקים, רשתות של מסעדות וכדומה, גרמה לנזק משמעותי נוסף לתוצר.
ד"ר יעקב שיינין, מנכ"ל חברת "מודלים כלכליים", אמר ל-ynet כי "להערכתי, התוצר ביום שביתה כללית כמו הפעם פועל בעוצמה של 60% מיום רגיל. כלומר, ביום שביתה כללית ניתן לצפות לירידה של כ-40% מהתוצר של יום חול רגיל. בשנת 2022 התוצר היה 1,760 מיליארד שקל. לכן, התוצר של יום חול רגיל הוא 5.8 מיליארד שקל. הפסד התוצר ביום שביתה כללית כמו היום הוא כ-2.3 מיליארד שקל".
הכלכלן שלמה מעוז העריך היום כי הנזק מיום שביתה שבו כל המשק (כמעט) מושבת יגיע לכארבעה וחצי-חמישה מיליארד שקלים ביום, תחת ההנחה שחלק מסוים מהנזק משוקם לאחר ההשבתה. מאחר שההשבתה היום הייתה חלקית כאמור, מדובר בנזק של כ-2.5 מיליארד שקל, תחזית המקובלת גם על כלכלנים במשרדי הממשלה הכלכליים.
בתוך כך, אם השביתה אכן תימשך, מחר תושבת גם הבורסה לניירות ערך וצפויה הצטרפות של חברות וגופים נוספים לשביתה הכללית.
כמו כן, מנתוני חברת שבא, מנהלת ומפתחת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, עולה כי היום במהלך השעות 9:00 עד 15:00 חלה ירידה של 12.9% בהוצאות של הציבור הישראלי בכרטיסי אשראי. זאת, לאחר שנרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 873.98 מיליון שקל לעומת למעלה מ-1.003 מיליארד שקל שנרשמו ביום ובשעות המקבילות לפני כשבוע.