1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בירושלים קבע לאחרונה שאישה שלפני 14 שנה נפצעה ברחוב במבשרת ציון לאחר שנבהלה מכלבת פיטבול, תפוצה ב-800 אלף שקל. השופטת מיכל שרביט קבעה שבעלי הכלבה ישלמו 60% מהפיצוי והמועצה המקומית 40%.
האירוע התרחש ב-2009: התובעת, אז דוקטורנטית צעירה באוניברסיטה העברית, יצאה בשעת בוקר מוקדמת לטיול עם כלבתה. בשלב מסוים היא הבחינה בכלבת פיטבול שועטת לכיוונה מחצר בית סמוך, תוך שהיא חושפת שיניים ונובחת. האישה נבהלה, ברחה מהמקום ותוך כדי הימלטות נתקלה במהמורה במדרכה ונפלה. נגרמו לה חבלות בקרסול וביד.
בדיעבד התברר שהבעלים של הכלבה – אב ובנו – אימצו אותה לאחר שהבן ריחם עליה והכין לה פינת אוכל בחצר, אך מבלי לדאוג לכך שלא תברח משם ותאיים על עוברים ושבים. בעקבות המקרה הם הורשעו בפלילים, ולאחר הרשעתם הוגשה נגדם במאי 2014 התביעה האזרחית.
בתביעתה סיפרה האישה כי תכננה לעשות פוסט-דוקטורט בנוירו-ביולוגיה בארה"ב, אך ויתרה על כך עקב המגבלות בידה כתוצאה מהתאונה, שלא מאפשרות לה לעבוד במעבדה עם מכשור עדין ודיוק רב. לשיטתה, התאונה נגרמה בשל רשלנות בעלי הכלבה והמועצה המקומית ועליהם לפצות אותה.
הנתבעים לעומתה ביקשו להטיל את האחריות האחד על משנהו: לטענת בעלי הכלבה התאונה נגרמה בגלל המהמורה במדרכה, ואילו לטענת המועצה המקומית היא נגרמה בשל בהלת התובעת מהכלבה.
עו"ד פאני יהלוםעו"ד פאני יהלוםטל אודי אזורית סטודיו לצילום
השופטת שרביט מינתה מומחים בתחום האורתופדיה והפסיכיאטריה כחלק מבירור התביעה. מבחינה אורתופדית עלה שלתובעת נגרמה נכות צמיתה בגין כאבים ומגבלות תנועה באגודל ימין. התמונה הפסיכיאטרית, לעומת זאת, העידה על מצב ייחודי. התברר שהתובעת החלה לסבול אחרי התקרית מפוביה מכלבים. עוד נמצא שהיא סובלת מהפרעה בתפקוד הנפשי העולה כדי נכות כשהיא נמצאת ליד כלבים גדולים, שחורים ומפחידים, או אפילו רק כשהיא שומעת נביחות.
השופטת אימצה את שתי חוות הדעת, לא לפני שקבעה כי הוכחה רשלנות הנתבעים. אחריות בעלי הכלבה לנזקי התובעת נסמכה בין היתר על הרשעתם בפלילים, ואילו אחריות המועצה המקומית התבטאה בכך שהיא לא לכדה את הכלבה למרות תלונות רבות שהתקבלו אצלה קודם למקרה. בנוסף, המועצה גם לא פעלה לתקן את המפגע במדרכה.
עם זאת, בפסק הדין היא הדגישה שאין לראות במהמורה כגורם שמנתק את האחריות של בעלי הכלבה לנזק. אדרבה, לדבריה אחריותם של הבעלים גדולה יותר מזו של המועצה, שכן היה עליהם לצפות את האפשרות שמי שייבהל מכלבתם עלול למעוד ולהיפצע.
בסופו של דבר קבעה השופטת שבעלי הכלבה והמועצה המקומית נחשבים למעוולים במשותף. הפיצוי הכולל הועמד על 642 אלף שקל בגין גריעת כושר השתכרות, עזרת צד שלישי, הוצאות רפואיות וכאב וסבל. בנוסף נפסקו לטובת האישה שכר טרחת עו"ד בסך כ-150 אלף שקל והחזר הוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד בעז ארד ועו"ד שרון הרשקוביץ • ב"כ המועצה המקומית מבשרת ציון: עו"ד עמיחי טרוזמן ועו"ד ביאטה חודיאק • ב"כ בעלי הכלבה: עו"ד עז אלדד ועו"ד עמית שגב • עו"ד פאני יהלום עוסקת בנזקי גוף ותאונות • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין