תושבי בריטניה סובלים בחודשים האחרונים מהתייקרות מחירים מהגבוהות באירופה, ולפי התחזיות לא נראה שזה הולך להשתנות בקרוב. הבריטים, שידועים כחובבי כדורגל מושבעים, נאלצים גם לשלם הרבה יותר על צפייה במשחקים בטלוויזיה. לפי בלומברג, מינוי שנתי לצפייה בכל משחקי הפרמייר-ליג עלה יותר מ-800 פאונד (כ-3,100 שקל) בשנת 2022, זינוק של לא פחות מ-30% מהרגע שאמזון נכנסה כאחת מזכייניות השידור של מי שנחשבת בעיני רבים לליגה הטובה בעולם.
הכניסה הרשמית של אמזון כזכיינית הייתה ב-2019 לצידן של רשת Sky ו-BT Group. לפני שאמזון הפכה לשחקנית משמעותית בשידורים, עלותם השנתית של השידורים עמדה על קצת פחות מ-540 פאונד (כ-2,100 שקל).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ארלינג הולאנד. באנגליה משלמים הרבה כדי לצפות בו
ארלינג הולאנד. באנגליה משלמים הרבה כדי לצפות בו
ארלינג הולאנד. באנגליה משלמים הרבה כדי לצפות בו
(רויטרס)
חבילה שנתית של אמזון לשידור משחקי הפרמייר-ליג, שמגיעה יחד עם מינוי לשירות המשלוחים של החברה (Prime), עולה לצרכן 95 פאונד, לעומת 79 פאונד ב-2019, בעוד חבילה חודשית של Sky Sports עולה 33.99 פאונד, קפיצה של 78% מהמינוי הזהה לפני שלוש שנים. העלות הנמוכה ביותר לצפייה במשחקי הכדורגל האנגלי היא 25 פאונד לחודש ב-BT Sports. יש לציין כי כל זכיין משדר שידורים שונים, כך שאם צרכן רוצה לצפות בכל משחקי הפרמייר-ליג הוא צריך לשלם כ-800 פאונד לשנה.
להגנתה מסרה אמזון כי זו הפעם הראשונה מאז 2014 שהיא מעלה את מחיר מינוי ה-PRIME שלה (בו כלולים גם משחקי הפרמייר-ליג) מאז 2014. ג'פרי וולודרצ'ק, מנכ"ל Pivotal Research Group, שמבצעת מחקרי שוק, טוען כי הכניסה של אמזון לשוק שידורי הספורט באנגליה העלתה מצד אחד את המחיר לצרכנים, אבל גם להפקות של החברות המתחרות לאור האיכות הגבוהה שהיא מביאה איתה. "קשה להתחרות בכסף ובמודל שיש לאמזון". הוסיף וולודרצ'ק.

לא רק שידורי ספורט

בחוזה שחתמה אמזון עם הפרמייר-ליג ב-2019 היא הסכימה לשלם לליגה בכל שנה 30 מיליון פאונד (החוזה עד 2025). הסיבה להשקעה של אמזון ואחרות בפרמייר-ליג היא די ברורה, אנגליה נמצאת במקום השני באירופה בכמות המינויים שלה לשידורי ספורט ביחס לאחוז באוכלוסייה. במקום הראשון מדורגת איטליה.
כאמור, בריטניה סובלת מאינפלציה גבוהה מאוד, והיא ככל הנראה תשפיע גם על שוק שידורי הספורט, ובכלל הסטרימינג. בקרוב חלק מענקיות הסטרימינג, כמו נטפליקס, יתחילו למכור מינויים חודשיים זולים יותר על מנת לא לאבד לקוחות, וכדי לקזז הוצאות הן ישלבו בהן פרסומות.
על פי מחקר של חברת Deloitte, כשני שליש ממשתמשי הסטרימינג יסכימו לצפות בעד 10 דקות של פרסומות בשעה על מנת לקנות מינויי זול יותר. המחקר הזה היווה את אחד העוגנים עליהם נשענות נטפליקס וגם דיסני+ בכוונה שלהן לשלב פרסומות.
לחברות סטרימינג שמשדרות ספורט באירופה יש מודלים אחרים, שמאפשרים להן לגבות מחיר סביר למינויי חודשי. כך למשל DAZN, שמשלבת הימורים כתוספת למינויים. לאחרונה הושק השירות DAZN Bet במטרה "ליצור חוויית פנאי חברותית ורלוונטית יותר עבור חובבי הספורט", נכתב בהודעה לתקשורת.
חברות הסטרימינג לא מסתפקות רק בשידורים חיים של אירועי ספורט, אלא מפיקות גם סדרות דוקו ספורט. הדוגמאות הטובות ביותר לכך היא Drive to Survive של נטפליקס על מרוצי פורמולה 1, שהפכה ללהיט אדיר, וגם Sunderland 'Til I Die, שעוקבת אחרי סנדרלנד, שעבר הייתה אחת הקבוצות המובילות באנגליה, אבל ירדה לליגות הנמוכות ומנסה לשוב לגדולה. גם היא משודרת בנטפליקס. באמזון ניתן למצוא את סדרת All or Nothing, שעקבה במשך עונה שלמה אחרי מנצ'סטר סיטי, טוטנהאם ובשנה האחרונה ארסנל.
יודגש כי לא מדובר במחירי החבילות בארץ, אשר מתומחרות באופן שונה. כך למשל, בפטרנר תשלמו 79 שקל בחודש עבור חבית ערוצי צ'רלטון (לאחר שייקרה את החבילה ב-10 שקלים בתחילת השנה), ב-HOT תשלמו 81.90 שקל לחודש לחבילה ו-61 שקל לערוץ בודד וחברת yes מוכרת את הערוצים ב-74.90 שקל לחודש או ב-15 שקל ליום. סלקום עדיין מוכרת את החבילה ב-67 שקל בחודש והיא הזולה מבין החברות.