1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה דחתה לאחרונה ערר שהגישו חברת "אפסילון נוף צמרת בלפור" ו-15 דיירים על ההחלטה להקפיא הוצאת היתרי בנייה לפרויקט פינוי-בינוי במתחם בלפור ברמת השרון. היזמית טענה שיש להחריג אותה מהמגבלות שקבעה הוועדה המחוזית, אך עמדתה לא התקבלה.
בערר תקפו היזמית והדיירים את החלטת הוועדה המחוזית מינואר 2021 להגביל את הוצאת היתרי הבנייה במתחם בלפור בשכונת נווה מגן רמת השרון. במתחם נכלל בניין שלגביו מקדמת היזמית פרויקט פינוי בינוי. מדובר בשכונה המתאפיינת בעיקר בבתים צמודי קרקע. ב-2020 החלה התארגנות של בעלי זכויות שונים במתחם לטובת פרויקט התחדשות עירונית שכונתי. העירייה נרתמה לסייע למארגנים.
בנובמבר 2021 המליצה הוועדה המקומית לוועדה המחוזית לפרסם הגבלות על הוצאת היתרים במתחם. ואכן, בינואר 2022 החליטה הוועדה המחוזית לפרסם הודעה על הגבלת הוצאת היתרי בנייה בשטח התוכנית, כולל הבניין של העוררים.
בערר טענה היזמית כי התוכנית להתחדשות עירונית במתחם נמצאת בשלבי הכנה ראשונים ויש לדייק ולצמצם את המגבלות באופן שיתיר הוצאת היתרי בנייה שאינם עתידים לסכל את מימוש התוכנית. לטענתה, ספק אם הוועדה המחוזית הייתה מודעת למיזם שלה, ולמעשה היא לא שקלה כראוי במסגרת ההחלטה וקביעת התנאים את העובדה שבמתחם יש מגרש שלגביו מקודמת בקשה להיתר בנייה בשלבי תכנון מתקדמים. היא הדגישה שהחלקה שלה נמצאת בשולי המתחם והחרגתה לא תסכל את התוכנית, ושלא נבחנה ההשקעה העצומה שלה ושל הדיירים בפרויקט.
   עו"ד גיא יקותיאל עו"ד גיא יקותיאל
הוועדה המחוזית טענה מנגד כי החלטתה ראויה ונכונה תכנונית. היא הבהירה שלשיטתה מיקום החלקה במרכז התוכנית העתידית הוא קריטי לקידומה.
ואכן, ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות עו"ד מורן בראון, דחתה את הערר. היא כתבה שהוצאת הבניין מגבולות התוכנית תהיה מאולצת ותצריך פשרות תכנוניות ניכרות. כמו כן, החרגת הבניין גם עשויה לסכל בחלקים מסוימים את התוכנית, בוודאי ביחס למגרשים הסמוכים.
הוועדה הבהירה כי ביצוע בניין בודד עם פתרונות הגישה והחניה שיצריך יכול להכביד את התכנון הנכון של שורת המבנים באזור. זאת ועוד, קידום בקשה פרטנית יביא להקמת בניין שעשוי לנצל באופן לא מיטבי את המקרקעין תוך סיכול האפשרות להרחיב דרכים, לאחד מגרשים, לערב שימושים וכיוצא באלה. כל זאת כשמדובר במגרש שנמצא בתווך שבין שני מגרשים שמקודמים במסגרת התכנון הכולל.
"זהו אילוץ תכנוני שעשויות להיות לו משמעויות דרמטיות ואנו מקבלים את עמדת המשיבות בדבר העדיפות הברורה לתכנון המתחמי במקרה זה", כתבה הוועדה. היא סיכמה שהפתרון הנכון הוא לשלב כוחות במסגרת התכנון הכולל ולא להפריד את מגרש היזמית והדיירים מיתר המתחם.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ העוררים: עו"ד שרון אבני, עו"ד שירה בירנבאום ואח' • ב"כ הוועדה המחוזית: יועמ"ש הוועדה המחוזית, עו"ד נחמיה ון דייק • ב"כ הוועדה המקומית: עו"ד אבי להם • ב"כ הדיירים התומכים בתכנית: עוה"ד שמואל לכנר ו/או עדי בן אנוש ורדי, נשיץ, ברנדס, אמיר ושות' • עו"ד גיא יקותיאל עוסק בתמ"א 38 • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין