"שוק הנדל"ן כרגע הוא במצב קשה, הוא מורדם ומונשם. למעשה הכל נעצר, הכל עומד". כך אמר היום (ו') אוהד דנוס, לשעבר יו״ר לשכת השמאים, בראיון לאולפן ynet, בהתייחסות להשפעות משבר הקורונה על ענף הנדל"ן בארץ. על המקרים בהם בעלי דירות העלו בימים האחרונים את דמי השכירות לדיירים הוא אמר: "מי שהיום מעלה שכר דירה הוא פושע".
לדברי דנוס, לא רק שהבנייה היא לא בקצב שאמור היה להיות, רשימת המקצועות החיוניים למשק שפורסמה בלילה לא כוללת את ענף הבנייה. ולכך יהיו השלכות בשטח.
"השוק של המגורים, דירות יד שנייה, נמצא בהקפאה", ציין דנוס. "הוא ימשיך מהנקודה שבה הוא הפסיק. בתקופה הזו, שאנחנו לא יודעים כמה זמן היא תימשך, אנחנו נראה מיעוט עסקאות, כשכנראה הן יהיו נמוכות ממחירי שוק. מול זה יש את המגזר היצרני בענף, הדירות החדשות. מדובר בתעשייה שעובדת בקצב אחר לגמרי, ואין ספק שהיא תיעצר מאחר והיא תלויה בהרבה מאוד חומרי בנייה מחו״ל וחומרים נוספים. השוק יצטרך שלושה עד שישה חודשים כדי להתאושש מכל חודש של עצירה בפעילות".

"לאנשים שקנו דירות יש ממה לחשוש"

למי ששוקל למכור את דירתו, דנוס סבור שזוהי תקופה להציע אותה למכירה, אבל בגלל משבר הקורונה וההנחיות שבאו בעקבותיו, עסקה כזו הופכת למורכבת ביותר עד בלתי אפשרית בימים אלה. הוא סבור כי לאנשים שקנו דירות יש ממה לחשוש אם הם תלויים בזמן. "יהיו עיכובים במסירות, אין ספק בזה בכלל", הוא אמר.
דנוס ציין כי הוא רגוע יחסית בכל הקשור לשוק המשכנתאות. "ראינו שהבנקים הגדולים נותנים 'גרייס' במשכנתה, אף אחד לא ירצה להפיל את השוק, הרבה מאוד ישראלים חשופים במשכנתה, חלק מהם צריכים להחזיר הלוואות, אנחנו נראה איזושהי התאמה של המערכת הכלכלית למצב הזה".
עם זאת, הוא מביע דאגה לגבי שוכרי דירות רבים שפוטרו לאחרונה ונאלצים להתמודד עם בעלי דירות שמעלים להם את דמי השכירות.
"מי שהיום מעלה שכר דירה לאנשים שמתגוררים אצלו הוא פושע", אמר. "צריך יהיה לעשות במקרים נקודתיים התאמות, לשוק הזה אין פיקוח. זה בין אנשים. אז יהיו מקומות שבהם אנשים יתנו 'גרייס' לשוכרים שלהם, ויש כאלה שלא יכולים כי הם שוכרים בעצמם. אני בהחלט מקווה שאף אחד לא יעלה את המחירים ולא ינצל את המצב לרעה. הבעיה הגדולה היא גם בעסקים, כי בעוד שאין ויכוח ללגיטימיות של בעל דירה לקבל שכר דירה ממישהו שמשתמש לו בכנס, עסקים שנסגרו אמורים לשלם גם ארנונה וגם שכר דירה, ואם כל הפעילות שלהם נעצרה, מאיפה הם יביאו את אותם כספים?".