בבנק ישראל חוששים שרפורמת גיל הפרישה תוצא מחר מחוק ההסדרים, ובכך תידחה הפעלתה עוד לאחר שנים של דחייה. ל-ynet נודע כי ראשי בנק ישראל יתנו היום רוח גבית למשרד האוצר כדי לתמוך במאמצים להכליל את הרפורמה להעלאת גיל הפרישה סופית בחוק ההסדרים. הערב (יום ד') ייעצה היועצת המשפטית של הכנסת להוציא את הרפורמה הרחבה והחשובה מהחוק ולבצע בעניינה חקיקה נפרדת בכנסת.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
פרופ׳ מישל סטרבצ’ינסקי, ראש חטיבת המחקר בבנק ישראל, אמר הערב ל-ynet, כי "העלאת גיל הפרישה של נשים הוא צעד מתבקש לצורך התאמת העלייה בתוחלת החיים למחזור העבודה של הנשים. העלאה זו תתרום להגדלת החיסכון הפנסיוני של הנשים ולהגדלת רווחתן הכלכלית בפנסיה ובפרישה".
1 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, ושר האוצר אביגדור ליברמן
נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, ושר האוצר אביגדור ליברמן
נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, ושר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: דוברות משרד האוצר)
"כדי לתמוך בנשים מבוגרות, מעל גיל 55, רצוי ללוות את הצעד בהגברת מערך ההכשרות המקצועיות ומתן תמריצים חיוביים להישארות בשוק העבודה. חשוב לקדם את אישור העלאת גיל הפרישה עכשיו. זה יתרום רבות הן לאוכלוסיית הנשים והן לכלכלה הישראלית", הוסיף סטרבצ’ינסקי, והזהיר כי "כל עיכוב נוסף יצריך לעשות זאת בעתיד בצורה לא אופטימלית".
לדבריו, "על פי מחקר שערכנו בבנק ישראל ושהתבסס על עליית גיל הפרישה לנשים מ-60 ל-62 בין השנים 2004 ל-2009, גדלה ההשתתפות של עובדות בגילאים 60-62 מ-33% ל-39%. זאת תוספת משמעותית מאוד. הראינו במחקר כי העובדה שגיל הפרישה של הגברים גבוה יותר ועומד על 67 שנה, מתמרצת את הנשים לפרוש מאוחר יותר - דבר שתורם באופן משמעותי להגדלת החיסכון הפנסיוני שלהן".
בתגובה לדרישות להוציא את רפורמת גיל הפרישה מחוק ההסדרים שללו הערב במשרד האוצר את הדרישה וציינו כי "אנחנו מתרשמים שיש דווקא התקדמות במגעים".
אתמול הגיש המוסד לביטוח לאומי לשרי האוצר והרווחה תוכנית מסודרת להעלאת גיל הפרישה לנשים, שבה תהיה התחשבות בנשים המועסקות בעבודה שוחקת.
עיקרה של ההצעה היא שנשים המועסקות בעבודה שוחקת יפחיתו את עבודתן החל מגיל 62 בעשרות אחוזים והמדינה תשלים למעסיק את השכר עבור השעות המופחתות. שיטה זו נהוגה במדינות אחרות בעולם. הביטוח הלאומי אף מציע לשקול נוסח דומה בעבודת גברים במקצועות שוחקים.
"אפשרות להפחתת שעות העבודה במימון המדינה (ברוח גישת המודל הגרמני) - לדוגמה: אישה בעבודה שוחקת, שתצמצם את היקף המשרה ל-70%-80% משרה, המעסיק ישלם עבור שעות העבודה שהיא עובדת, והמדינה תשלים חלק מהפער מהשכר הכולל", נכתב בהצעה של הביטוח הלאומי.

"לוקחים מנשים כסף שאין להן"

לפני כשבועיים נודע ל-ynet כי בוועדה לקידום מעמד האישה, שנבחרה לדון בחוק העלאת גיל הפרישה לנשים ולהכין אותו לקריאה ראשונה בכנסת, מסתמן רוב להוצאת התוכנית. בדיון שהתקיים בוועדה התבטאו מספר חברות כנסת מהקואליציה נגד השארת התוכנית בחוק, ויו"ר הוועדה, ח"כ אעידה תומא סלימאן, הודיעה כי "ניאבק להוציא מחוק ההסדרים את העלאת גיל הפרישה לנשים".
ח"כ מיכל רוזין (מרצ) וח"כ נעמה לזימי (העבודה) שלחו מכתב לשר האוצר, אביגדור ליברמן, ובו דרשו להוציא את העלאת גיל הפרישה מחוק ההסדרים, כאשר עשרות ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה חתמו עליו. "לדחות לנשים את הקצבאות זה אומר לקחת מהן את הכסף שאין להן. במקרים רבים זה כסף שנועד לקיום", כתבה רוזין במכתב.