במסגרת חוק ההסדרים המתוכנן נקבע כי גיל הפרישה לנשים יועלה החל בינואר 2022 ל-65 בתוך עשר שנים. בכך תבוא לסיומה הדחייה המתמשכת של העלאת גיל הפרישה לנשים, כאשר בכל שנה יעלה גיל הפרישה בשלושה-ארבעה חודשים עד גיל 65 בשנת 2032.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על הכללת העלאת גיל הפרישה בחוק ההסדרים הקרוב הוחלט בסוף השבוע, בדיונים פנימיים שנמשכו כמעט כל שעות היממה במשרד האוצר, כפי שנודע היום (שישי) ל-ynet. ההחלטה תוכנס לחוק ההסדרים הסופי, שרובו הוצג ביום רביעי השבוע לראש הממשלה ופורסם רשמית בשעות הלילה, ושלא כלל מספר החלטות שהתקבלו ביממה האחרונה.
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
(צילום: EPA)
לפי המתווה המסתמן, גיל הפרישה יעלה ב-2022 ל-62 שנים ושלושה חודשים; ב-2023 ל-62 ושישה חודשים; ב-2024 ל-62 ותשעה חודשים; ב-2025 ל-63; ב-2026 ל-63 ושלושה חודשים; ב-2027 ל-63 ושישה חודשים; ב-2028 ל-63 ותשעה חודשים; ב-2029 ל-64; ב-2030 ל-64 וארבעה חודשים; ב-2031 ל-64 ושמונה חודשים וב-2032 ל-65.
מאז 2016 נדחית העלאת גיל הפרישה לנשים שוב ושוב בשל לחץ של גופים שונים על הפוליטיקאים, מחשש שנשים רבות ייפגעו מהעלאת גיל הפרישה, בעיקר אלה המועסקות בעבודות שוחקות. בשל הדחייה המתמשכת היה כבר צורך לקצץ 1.3% מהפנסיות של 270 אלף עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות, והדבר עורר סערה בקרב הגימלאים - אך שלוש פעמים אישר הממונה על שוק ההון, משה ברקת, לדחות את ההפחתה.
לאחרונה סוכם כי הדחייה הנוכחית בקיצוץ תהיה הדחייה האחרונה וכי ההפחתה תתבצע ב-1 בינואר - אם גיל הפרישה לנשים לא יועלה עד אז. ההחלטה נדרשת מסיבות אקטואריות של קרנות הפנסיה עקב העלייה החדה בתוחלת החיים בשני העשורים האחרונים. העלאת גיל הפרישה תוכנס לחוק ההסדרים בראשית השבוע.

יבוטל הפטור מתשלום מס שבח לתושבי חו"ל

עוד נודע ל-ynet על החלטה ראשונה של העלאת מיסים שתוכנס לחוק ההסדרים, ושגם היא סוכמה באוצר בסוף השבוע. על פי ההחלטה יבוטל הפטור מתשלום מס שבח לתושבי חו"ל שמוכרים את דירתם הראשונה שרכשו בישראל. כיום פטורים הן תושבי ישראל והן משקיעים מחו"ל מתשלום מס שבח על מכירת דירה ראשונה בארץ. ביטול הפטור יגדיל את הכנסות המדינה ממיסים בכ-100 מיליון שקל בכל אחת מהשנים הבאות. ההחלטה תוכנס בראשית השבוע לחוק ההסדרים המעובה.
בנוסף נודע ל-ynet כי במשרד האוצר הוחלט לדון מחדש על כל נושא הכנסת אגרות גודש בכניסות לערים לחוק ההסדרים. התוכנית להפעיל אגרות גודש בערים הגדולות מוכן למעשה, אך דרושה החלטה של שר האוצר אביגדור ליברמן אם לאשר את הכנסת התוכנית כבר לחוק ההסדרים הקרוב, משום שמדובר למעשה בהטלת מס חדש על בעלי המכוניות בישראל. הנושא יוכרע בישיבות שיתקיימו בשבוע הקרוב במשרד האוצר.
כל סעיפי חוק ההסדרים שיתווספו לאלה שכבר הוחלט עליהם יוצגו בימים הקרובים על ידי ראשי משרד האוצר לראש הממשלה, נפתלי בנט, שצפוי, לדברי גורם במשרד האוצר, לאשר אותם.