אמזון תאפשר לחברות וסוחרים מארה"ב שעובדים איתה, לשלוח מיילים שיווקיים לצרכנים עם פרופילים באתר שלה. החשש הגדול הוא כי ההחלטה צפויה לגרום לכמות אדירה של ספאם בחשבונות המייל.
אמזון הכריזה על כך אתמול (רביעי) בכנס של החברה בסיאטל, שם היא חשפה את היוזמות החדשות שלה עבור העסקים שמוכרים דרכה, שמהווים חצי מהמוצרים באתר החברה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אמזון
אמזון
אמזון
(צילום: AP)
המוכרים יוכלו לשלוח הודעות דואר אלקטרוני ללא עלות לכל צרכן שקנה מהם מוצר בתיווך אמזון, באמצעות כלי שיאפשר להם לדעת האם שליחת המייל עזרה ובעקבותיה קנה אותו צרכן את המוצר שהוצע לו. הכלי החדש היה בבדיקה השנה, ויהיה זמן לכל המוכרים בארה"ב מתחילת שנת 2023. צרכן שלא יהיה מעוניין לקבל הודעות שיווקיות יצטרך לבקש כי שמו יוסר מרשימת הדיוור, פרטנית לכל מוכר.
לאורך שנים אמזון חששה לאפשר למוכרים אצלה ליצור קשר ישיר עם לקוחות שלה מחשש שהם יבצעו "מאחורי גבה" עסקאות במחיר נמוך יותר. אולם, מאז תום מגפת הקורונה המכירות המקוונות הואטו והחברה נמצאת על הרדאר בכל מה שקשור לכוח שלה מול אותם מוכרים, שחלקם טוענים כי אמזון מקשה עליהם על יצירת קשר, אפילו עם הקונים הנאמנים ביותר שלהם.
השנה, מכירות האונליין בארה"ב יעלו רק ב-9.4%, שהם טריליון דולר. מדובר בפעם הראשונה מזה שנים שהעלייה היא חד ספרתית, לפי Insider Intelligence. אחת הסיבות לכך היא כמובן האינפלציה, והעובדה שהצרכנים מעדיפים להוציא כסף על מזון ודלק מאשר על מותרות.
נתח מכירות האונליין של אמזון עומד על 37.8% מכלל המכירות בארה"ב, פי 6 יותר מ-Walmart, שנמצאת במקום השני. בניסיון לשמור על הפער הזה בזמן שיריבותיה משפרות את פעילות האונליין שלהן, ענקית הסחר האלקטרוני משיקה כלים חדשים שיעזרו למוכרים שלה להגביר את קצב המכירות שלהם.
2 צפייה בגלריה
סניף של רשת וולמארט
סניף של רשת וולמארט
וולמארט. המתחרה העיקרית של אמזון באונליין
(צילום: Shutterstock)
עוד לפני ההחלטה על הפצת המיילים, אמזון איפשרה לקונים באתר שלה לעקוב אחרי המותגים והחברות האהובות עליהם, ואלה קיבלו מהם מיילים שיווקיים. ההבדל מעכשיו הוא שהקונים היו צריכים להצטרף לשירות הזה כדי לקבל הודעות.

מדינת קליפורניה תובעת את אמזון

בתוך כך, התובע הכללי של מדינת קליפורניה, רוב בונטה, הודיע כי הוגשה תביעה לבית המשפט העליון בסן פרנסיסקו נגד אמזון על כך שהיא מכריחה את המוכרים שעובדים איתה לחתום על חוזים שמפחיתים את התחרות ומפרים את חוקי ההגבלים העסקיים במדינה.
התובע טען כי אמזון מונעת מהמוכרים להציע מחירים נמוכים יותר דרך אתרי האינטרנט של החברות המתחרות בה. בונטה אמר שהתביעה היא תוצאה של חקירה שהחלה בתחילת שנת 2020 נגד ענקית הסחר האלקטרוני.
התביעה מבקשת מבית המשפט לדרוש מאמזון להפסיק במדיניות הזו, ואף למנות גורם שיבטיח כי החברה תציית לפסיקה, לפי מסמך שנחשף ב"וול סטריט ג'ורנל". בנוסף, התביעה ביקשה פיצויים לא מוגדרים בגין פגיעה בכלכלת קליפורניה, ו-2,500 דולר קנס עבור כל הפרה שתוכח במשפט.
לפי התביעה, מוכר שלא מציית לחוזה שחתם עם אמזון, עלול להיות מדורג נמוך בתוצאות החיפוש באתר, או אפילו להיעלם ממנו. עוד טענה היא כי במידה שאמזון תצטרך להוריד את מחירי המוצרים כדי שיהיו זהים לאלה אצל המתחרות שלה - ושולי הרווח שלה יפגעו - היא תדרוש מהמוכרים לפצות אותה.
זאת לא הפעם הראשונה שאמזון נחקרת או נתבעת בנושא: בעבר מחוז קולומביה תבע אותה על סעיפי אישום זהים, ו-ועדת הסחר הפדרלית לצד ועדת הקונגרס, וגם האיחוד האירופי, חוקרים אותה על כך.