1 צפייה בגלריה
נשיא העליון בדימוס אהרן ברק
נשיא העליון בדימוס אהרן ברק
נשיא העליון בדימוס אהרן ברק
(צילום: גיל יוחנן)
ועדת הערר של מחוז תל אביב דחתה לאחרונה ערר שהגישו נשיא העליון בדימוס אהרן ברק ורעייתו אלישבע על החלטה לאשר היתר בנייה לשכנים בבניין שלהם במרכז העיר, המבקשים לבנות מרפסות שמש מעל הגינה של בני הזוג. הוועדה החליטה שההיתר ניתן כדין ובהתאם לתוכנית שחלה על הבניין, אך עם זאת נקבע שהשכנים לא יוכלו לפגוע בפרגולה שבחצר של הזוג ברק.
ביולי אשתקד אישרה הוועדה המקומית את בקשת השכנים להוסיף מרפסות בחזית האחורית בבניין בן חמש הקומות. בני הזוג ברק, המתגוררים בקומת הקרקע, הגישו ערר על ההחלטה באמצעות עו"ד יוסף גרנות. לטענתם, הבקשה להיתר בניית המרפסות סוטה מהוראות התוכנית שחלה על הבניין מכיוון שיש בבקשה חריגה משטחי הבנייה.
לדבריהם, הבקשה לא מלווה בהסכמות הנדרשות לפי חוק המקרקעין, בשל היעדר חתימות בשיעור הדרוש. הם הוסיפו שכתוצאה מבניית המרפסות תיגרם להם פגיעה מהותית. הם תמכו את טענתם בחוות דעת שמאית שלפיה הבנייה תגרום להם לאובדן פרטיות, מטרדי רעש, הצללה וחסימת אור ואוויר.
בתביעה צוין שבבקשה להיתר מסומנת הפרגולה שנמצאת בחצר שלהם כמיועדת להריסה, ללא הסכמתם. זאת ועוד, במסגרת הבקשה להיתר מוצע להקים שלושה עמודים בתחום החצר שלהם, שיהוו מסד למרפסות. עמודים אלה חודרים לתוך הריצוף בחצר ופולשים לשטחם.
השכנים, שיוצגו על ידי עו"ד פז יצחקי וינברגר, ביקשו לדחות את הערר על הסף וטענו כי בקשתם לבניית מרפסות תואמת את הוראות התוכניות החלות. הוועדה המקומית, שיוצגה על ידי עוה"ד ויוי משולם קור ולירון שחר, הוסיפה שהבקשה שאושרה תואמת את התוכנית, ואינה כוללת הקלות או שימוש חורג, כך שאין עליה זכות ערר בהתאם לחוק התכנון והבנייה.
יום לפני הדיון הגישה הוועדה הודעת עדכון שבה ציינה שתקרת הפרגולה הקיימת נמצאת במיקום שבו מוצעת רצפת המרפסת, ומימוש ההיתר יהיה כרוך בהכרח בפירוק חלקי של קורות הפרגולה של העוררים. במהלך הדיון הודיעו השכנים כי אין להם כל כוונה לפגוע בקורות הפרגולה הקיימת, ולא להציב עמודים בתחום החצר.
ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל אביב בראשות עו"ד אפרת דון-יחייא סטולמן קבעה שהבקשה להוספת מרפסות תואמת את הוראות התוכנית החלה על האזור. התוכנית מסדירה זאת בבניינים קיימים והיא מאפשרת תוספת והבלטת מרפסות בחזית האחורית מעבר לקו הבניין בשיעור של עד 1.6 מטר.
הוועדה הבהירה כי בעל זכויות ברכוש המשותף רשאי להגיש בקשה על שטח משותף גם אם היא לא מלווה בהסכמה של כל בעלי הזכויות. הוועדה השתכנעה שבקשת השכנים הוגשה בהתאם להוראות תקנות הרישוי, ומתקיים בה שיעור ההסכמות הקבוע בחוק המקרקעין. באשר לשינויים המוצעים בחצר בני הזוג ברק, רכושם הפרטי, הדגישה הוועדה כי ללא הסכמתם לא ניתן להגיש או לקבל בקשה להיתר הכוללת שינויים בשטח זה.
בסופו של דבר קבעה הוועדה כי היתר הבנייה ייוותר על כנו בתנאי שיבוטל סימון עמודי התמיכה בתחום החצר של העוררים ויתוקן סימון מיקום רצפת המרפסת ביחס למיקום הפרגולה כך שלא תהיה ביניהם חפיפה.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ העוררים: עו"ד יוסף גרנות • ב"כ הוועדה: עו"ד לירון שחר, עו"ד ויוי משולם קור • ב"כ השכנים: עו"ד פז יצחקי וינברגר • ynet הוא שותף באתר פסקדין