זוכי מחיר למשתכן ברמת גן ישכירו דירות למפוני קיבוץ סופה למשך תקופה של כשנה, כך נודע ל-ynet ו"ממון". מדובר בכ-60 משפחות מהקיבוץ שפונה לאחר מתקפת הפתע המזעזעת של חמאס ב-7 באוקטובר, אשר מזה כחודשיים שוהים בבתי מלון באילת - וכעת ישתכנו בדירות של זוכי תוכנית הדיור המוזל בפרויקט של היזם רמי שבירו בשכונת קריית קרניצי החדשה במזרח העיר רמת גן. במסגרת מיזם "דלתות פתוחות", הם יקבלו דירות מרוהטות, כאשר מינהלת תקומה, באמצעות חברת עמידר, תשלם את שכר הדירה לבעלי הדירות וכן את תשלום הארנונה לרשות המקומית.
מיזם "דלתות פתוחות" הוא מינהלת אזרחית שהוקמה כיומיים לאחר המתקפה, המטפלת במשפחות שפונו מביתן ומאכלסת אותן בדירות חדשות ומאובזרות לתקופה של לפחות כ-3 חודשים. המיזם פועל בהתנדבות ובשותפות עם ההסתדרות הציונית העולמית. לדברי אסף כהנר, מנכ"ל חברת Ewave Nadlan וממקימי המיזם, עד כה הגיעו פניות של מעל 4,000 משפחות שפונו מבתיהן, ואותרו קרוב ל-850 דירות חדשות מיזמי נדל"ן, שהוקצו ויוקצו לטובת המפונים.
1 צפייה בגלריה
מחיר למשתכן רמת גן
מחיר למשתכן רמת גן
פרויקט מחיר למשתכן בשכונת קריית קרניצי החדשה
(צילום: נדב גרינשפן)
כך למשל, בעזרת המיזם צפויים להיכנס החודש מפוני קיבוץ רעים לכ-140 דירות חדשות בשני מגדלים בפרויקט להשכרה של חברת יובלים סיטי בוי ברחוב הרצל בתל אביב. בשבוע הראשון להקמתו של המיזם אוכלסו 57 משפחות בפרויקט של החברה בצור יצחק, כשבוע לאחר מכן כ-50 משפחות נכנסו לדירות חדשות בפרויקט של חברת תדהר בקריית אונו, ובחודש וחצי האחרונים הוקצו דירות למפוני המלחמה בפרויקט TLV של גינדי השקעות בתל אביב ובפרויקטים של חברות נוספות כגון קרסו, אמפא, רבוע כחול, מעוז דניאל ועוד בערים באר יעקב, הוד השרון, ראשון לציון, לוד ורעננה.

"לאפשר למשפחות להתחיל את החיים ממש מחדש"

"אכלסנו כבר קרוב ל-550 משפחות שפונו מביתן לתקופות של מינימום 3 חודשים", מסביר כהנר. "הכוונה היא למצוא פתרון לא לשבוע-שבועיים אלא לתת מזור לאותן משפחות ולאפשר להן להתחיל את החיים ממש מחדש – בדירה חדשה, מרוהטת קומפלט, עם מוצרים חדשים. כעת, אחרי תקופה של כחודשיים וחצי, קיבוץ סופה מוצא בית לשנה הקרובה לפחות. בימים הקרובים תחל החתימה על חוזי השכירות בפרויקט ברמת גן ולאחר מכן יחל שלב ריהוט הדירות. מדובר בדירות ריקות במפרט קבלני, חלקן טרם קיבלו טופס 4, וכל הגורמים המעורבים דוחפים כדי לקבל טופס אכלוס בהקדם על מנת שהמשפחות יוכלו להיכנס לדירות". כהנר מציין כי כ-30 משפחות נוספות מקיבוץ סופה שוכנו בפרויקט של חברת האחים אוזן בשכונת חורשת נח באופקים.
גלי דביר, מנהלת מיזם "דלתות פתוחות", מוסיפה: "כשהתחלנו עם הפרויקט נתנו מענה למשפחות מהעוטף ומהדרום שפנו לחמ"ל וביקשו עזרה, לאחר מכן הצטרפו משפחות מהצפון. במהלך החודשיים האחרונים הבנו שיש פה קהילות שלמות שצריכות עזרה ולכן לא הסתפקנו רק בדירה מרוהטת. יצרנו קשר עם העיריות ועם הקהילות בערים כדי לעטוף את המשפחות, כך שכשאנשים נכנסו לדירות, מערכת החינוך, למשל, אפשרה לילדים להיכנס למסגרות ולייצר שגרה. במקום להרגיש פליטים, הם הרגישו פשוט שהם עברו דירה".
על מפוני קיבוץ סופה היא מספרת: "קהילה שלמה יושבת במלון וכבר יוצאת מדעתה, אין למשפחות תחושה של בית. לכן עשינו מיפוי של פרויקטים להשכרה בכל הארץ. תחילה הגענו ליזם ברחובות, אולם הוא הסביר לנו שלפי חוק עידוד השקעות הון, הוא יכול להשכיר את הדירות לתקופה של 5 שנים בלבד, ולא לתקופה של עד שנה. ניסינו לקדם שינוי חקיקה, אבל זה תהליך שלוקח הרבה זמן. כך, למעשה, הגענו בסופו של דבר לפרויקט ברמת גן, שבו אנשים פרטיים בעצם משכירים את הדירות שלהם, והם מתנהלים מול עמידר, שהיא זרוע הביצוע של מינהלת תקומה".
נדב גרינשפן, פרויקטור קיבוץ סופה, איבד את בן אחותו במתקפה הנוראית. "אחותי היא ממקימי קיבוץ סופה, ובשבת השחורה היא שכלה את בנה עדו חוברה בן ה-36, נשוי עם 3 ילדים. פינינו אותם, הצלחנו להביא אותו לקבורה, עשינו שבעה, ובני המשפחה רצו לחזור לקהילה, אז הם הצטרפו למשפחות שפונו מהקיבוץ ושוכנו במלון באילת", הוא מספר. "אבל מה שקרה זה שיושבת אלמנה עם 3 ילדים קטנים בחדר במלון, הם ישנים במיטה והיא על מזרון על הרצפה, ושם היא מנהלת את החיים. אחותי התקשרה אליי וביקשה ממני – תוציא אותנו מפה. כך הגעתי למיזם".
נדב גרינשפן, פרויקטור סופה: "זאת לא סתם דירה, זה בית, זאת עטיפה שלמה. מגיעים לרזולוציות מטורפות: אינטרנט לילדים, סכום וכלים לסבא וסבתא שרוצים לארח נכדים, מצעים ומגבות"
"צריך להבין כמה זה מהותי לתת לאנשים האלה משהו שיוכלו לקרוא לו בית", ממשיך גרינשפן. "זאת לא סתם דירה, קורת גג, זה בית, זאת עטיפה שלמה, הרבה מעבר למגורים זמניים. זה לרדת לפרטי פרטים, החשיבה מעבר כאן הרבה יותר משמעותית. מגיעים פה לרזולוציות מטורפות: אינטרנט לילדים, סכום וכלים לסבא וסבתא שרוצים לארח נכדים, טלוויזיה, מצעים ומגבות, זה אירוח שאי אפשר להסביר אותו בכלל".
לדבריו, "לכל משפחה מבצעים את ההתאמות הנדרשות ומתאימים להן את הדירה. מנהלת תקומה שומרת על הערך של שמירה על הקהילה ומעבירה סכומי כסף מאוד גדולים. היא תשלם על ריהוט הדירות וכן את תשלום הארנונה. צריך להבין, היקף התשלום הדו-חודשי ברמת גן עבור ארנונה הוא כמו תשלום שנתי בקיבוץ סופה. גם העירייה עצמה נעמדה על הרגליים האחוריות כדי לעזור לנו ומערכת החינוך בדקה כל פרט. הכול נעשה בהתנדבות, בלב פתוח, וזה לא מובן מאליו", הוא מסכם.